کد خبر: ۸۶۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 13 June 2020

امنیت غذایی، یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در اقتصاد کشاورزی همواره از آن صحبت به میان می‌آید و پس از وقوع یک بحران همچون شیوع ویروس کرونا، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار می‌شود به طوری که امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند اقتصاد کشاورزی مازندران گروگان این روزهای ویروس کرونا است و به یک آتش زیرخاکستر تبدیل شده است.

به عنوان مثال، بسیاری از کارشناسان تغذیه و مواد غذایی، معتقدند وجود لبنیات در رژیم غذایی می‌تواند در بالا بردن ایمنی بدن در برابر ویروس‌های مهاجم بسیار خوب عمل کند و اگر امنیت تولید این محصول در وقوع شیوع این بحران به خوبی لحاظ شود، مصرف لبنیات می‌تواند موثر واقع شود.

بر این اساس کارشناسان تغذیه معتقدند ویتامین های D و ویتامین های محلول در آب، اسیدهای چرب و لبنیات در تقویت سیستم ایمنی موثر است اما گفته می‌شود که لبنیات پاستوریزه مصرف و از مصرف لبنیات به صورت فله خودداری شود.

از سویی دیگر، کرونا آتش زیرخاکستر را نیز شعله ور کرده است، به عنوان مثال در گذشته رکود نساجی موجب رکود و زمین‌گیر شدن کشت پنبه در مازندران می‌شد.

یاسر فیروزآبادی استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کرونا پدیده جهانی است و تبعات آن برای دهک‌های پایین جامعه جدی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این آسیب‌ها منجر شده که مصرف سرانه مواد غذایی به ویژه شیر که با افزایش قیمت لبنیات همراه بوده کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سایر محصولات نیز با کاهش تولید مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: کاهش عرضه مواد غذایی موجب افزایش قیمت آن در زمان کرونا و وابستگی به واردات مواد غذایی می‌شود و کشورهایی که واردات مواد غذایی را در دستور کار خود قرار دادند بیشترین آسیب را در اثر شیوع کرونا دیدند و قسمت بزرگی از جریان تجارت در این راستا متوقف شد و در کشورهایی که فاقد منابع مالی برای واردات بودن از لحاظ اقتصادی آسیب جدی دیدند.

استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر، ادامه داد: موضوع مهم در همه‌گیری جهانی کرونا این است که اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار داده به طوری‌که گردشگری و نفت تحت تاثیر کرونا که منابع اصلی درآمدی بوده در برخی کشورها از بین رفته است.

وی تصریح کرد: در مازندران نیز واردات و صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی با تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و عدم ورود گردشگر با چالش همراه بوده است به‌طوری که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت، این در حالی است که مرغداری‌ها به دلیل تعطیلی این مراکز و کاهش مصرف محصول، زیان جدی دیدند.

خلا قانونی که در ایام کرونا خود را نشان داد

فیروزآبادی یادآورشد: با توجه به شیوع کرونا از یک سو و هزینه بالای واردات خوراک دام و طیور و فرآوری مواد غذایی در این شرایط، نظام تولیدی در کشور به سمت کاهش تولید و عرضه رفته است و تامین نشدن این مواد، موجب تعطیلی و کشتار جوجه‌های یک‌روزه شد و مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی گفت: درگذشته قانونی وجود داشت که دامداران و مرغداران باید توانایی ۳۰ درصد تامین مواد غذایی دام‌های خود را دارا می‌بودند اما متاسفانه این قانون نیز حالت اجرایی پیدا نکرد.

ضعف جدی در صنایع تبدیلی مازندران/ واردات آسیب جدی به صنایع تبدیلی می‌زند  

 استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر در ادامه و با تاکید بر اینکه مازندران در صنایع تبدیلی با ضعف جدی همراه است، اظهار کرد: با افزایش قیمت خوراک، قیمت جوجه یک روزه به ۴۰۰ تومان رسید، این درحالی بود که قیمت تخم مرغ دانه‌ای ۷۰۰ تومان است.

کرونا آتش زیرخاکستر اقتصاد را شعله ور کرد

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه کرونا آتش زیر خاکستر اقتصاد را شعله ور کرد، گفت: اقتصاد کشور و به تبع آن مازندران دچار رکودهایی بوده است و شرایط تولید خوراک دام و طیور در ایام شیوع کرونا ارتباط بین تولید و صنایع تبدیلی و چالش آن را بیش از پیش نشان داد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش نساجی و دانه های روغنی نیز با چالش‌هایی در روزهای پیک کرونایی مواجه شدیم، دانه های روغنی که تولید می شود فرایندی برای فرآوری و عملیات‌های پس از آن، وجود ندارد و این ارتباط نقص صنعت و کشاورزی پسین و پیشین محسوب می‌شود، در واقع این نکته محسوس است که وقتی روغن را وارد می کنیم به صنایع تبدیلی آسیب می زنیم.

استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر در پایان با بیان اینکه در گذشته شاهد بودیم که رکود نساجی موجب رکود و زمین‌گیر شدن کشت پنبه در مازندران می‌شد، گفت: صنایع روغن گیری، آرد و نان، خوراک دام و طیور جزء صنایع کوچک و کاربردی محسوب می‌شوند که به تولید در بخش کشاورزی کمک شایانی خواهند کرد به‌طوری که رونق کشاورزی منجر به رونق صنایع تبدیلی می‌ش

ود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار