رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال گذشته ثبت ازدواج ۶ درصد کاهش و ثبت طلاق پنج درصد افزایش داشته است واین مشکل جای نگرانی دارد بنابراین برای رفع این مشکل باید برنامه‌های پیشگیرانه تدوین شود.
کد خبر: ۸۶۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ 20 June 2020


به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرقت تعزیری بیشترین فراوانی را در ترکیب جرایم این استان به خود اختصاص داده است افزود: پس از این توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی و ایراد صدمه بدنی غیر عمد ناشی از تصادفات ، تهدید، کلاهبرداری، تخریب، نگهداری و مالکیت انواع مواد مخدر، تحصیل مال از طریق نامشروع و افترا به ترتیب در رده‌های بعدی ترکیب جرایم استان مرکزی قرار دارند.
وی یادآورشد: اعسار از پرداخت محکومٌ‌به، دعاوی مطالبات، طلاق توافقی، الزام به تنظیم سند رسمی املاک و طلاق به درخواست زوجه از بیشترین شمار پرونده‌های حقوقی در سال گذشته است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه ۷۸ درصد آراء صادر شده در محاکم تجدید نظر استان در سال گذشته تائید شده است گفت: بیش از ۱۰‌درصد آراء در دست بررسی و حدود ۱۲ درصد آراء نقض شده که آمار مطلوبی برای دستگاه قضایی استان محسوب می‌شود.
وی افزود: شمار پرونده‌های ورودی محاکم قضایی در سال ۹۸ دراستان مرکزی ۳۲۱ هزار فقره و شمار پرونده‌های مختومه دستگاه قضایی هم به همین میزان بوده است.
وی ادامه داد: راه‌اندازی شبکه ملی عدالت و دفاتر خدمات قضایی از مهمترین اقدامات دادگستری استان مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات است.
حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ابلاغیه‌های دستگاه قضایی این استان در خرداد ماه جاری به صورت الکترونیکی انجام شده است افزود: هم‌اینک ۱۷دفتر خدمات قضایی در این استان فعالیت می‌کنند و پنج دفتر دیگر هم به زودی در نقاط مختلف این استان راه‌اندازی می‌شود.
وی با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه رئیس قوه قضائیه تعیین تکلیف پرونده‌های معوق یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی استان مرکزی است گفت: در این زمینه در اردیبهشت ماه امسال سه هزار و ۵۲۱ فقره پرونده از حجم پرونده‌های معوق استان مختومه شد در صورتی که در سال گذشته۷۹۷ پرونده معوق مختومه شده بود.
وی مقابله با جرایم خشن و سرقت را از دیگر برنامه‌های دستگاه قضایی برشمرد وافزود: هیچ‌نوع تسهیلات و ملاحظه‌ای به مرتکبان این جرائم ارائه نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی اظهارداشت: اعطای مرخصی و عفو به زندانیان استان مرکزی در سال گذشته بی‌سابقه بود زیرا در یک سال گذشته ۶ هزار ۱۰۰ مورد مرخصی به زندانیان استان اعطا شد که از این تعداد یک‌هزار و ۳۸۰ مورد با جلب رضایت شاکیان به آزادی ختم شد.
وی ۳۰۰ مورد آزادی مشروط و یک‌هزار و ۳۳۹ رای باز از دیگر اقدامات دادگستری کل این استان‌ در سال گذشته برشمرد وگفت: نصب ۲۱۷ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، مسدودکردن ۱۱۹ چاه غیرمجاز، رفع تصرف یک‌هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی ملی به ارزش یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اقدامات دادگستری کل استان مرکزی در سال گذشته است.
وی یادآورشد: اراضی ملی این استان ۲ میلیون هکتار است که از این میزان یک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار دارای سند دفترچه‌ای و ۲۸۲ هزار هکتار هم دارای سند تک برگی هستند.
وی با اشاره به تشکیل ۶۰۰ پرونده در تعزیرات حکومتی این استان در سال گذشته گفت: تمامی این پرونده‌ها منجر به صدور رای شده اند.
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: کارگروه اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی استان مرکزی با رویکرد تحقق جهش تولید و حل مشکلات و مسائل صنایع بزرگ‌ استان تشکیل و با نظارت از صنایع و برگزاری نشست در واحدهای تولیدی مشکلات آنها پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه در جریان اعتراضات کارگری این استان ۱۰۰ کارگر واحدهای تولیدی به دلایل مختلف مجرم معرفی شدند گفت:کارگران این واحدها با تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر برخورد با این افراد بر اساس رافت اسلامی، تبرئه شدند.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۳ زندانی جرائم غیرعمد استان مرکزی با میزان محکومیت چشمگیر از زندان آزاد شدند اظهارداشت: ۲۱ میلیارد ریال از محکومیت این افراد به صورت کمک‌های بلاعوض و ۲۰ میلیارد ریال هم به صورت تسهیلات به مددجویان پرداخت شد.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: مقابله همه جانبه با فساد اولویت اصلی دستگاه قضا است وبر این اساس سال گذشته ۵۸ فقره پرونده کارچاق‌کنی در استان تشکیل و احکام آن‌ها صادر شده است.
وی یادآورشد: افرادی که اموالشان به هر دلیلی توقیف شده است در هفته قوه قضاییه(یکم تا هفتم تیرماه) به مرجع توقیف کننده مراجعه و اموال خود را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه سهم دادگستری از حق پارکینگ در هفته قوه قضاییه بخشیده شده است گفت: زمینه ارائه تخفیف از پارکینگ‌داران اموال توقیفی هم فراهم شده است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک هم از ورود به قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، پیگیری تخلفات در امر ساخت و ساز، پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه، اختصاص شعب ویژه در خصوص جرایم مربوط به انفال و اموال عمومی،توجه جدی به آلودگی هوا و زمین و آب و خاک، ورود به حوزه واگذاری اراضی و معادن و صنایع را از جمله مواردی اعلام کرد که دستگاه قضا به آنها ورود جدی داشته است.
عباس قاسمی وی برخورد با چاه‌های غیرمجاز، پیگیری مستمر پروژه‌های نیمه کاره، کشف و ضبط۴۰۰ فقره سلاح غیرمجاز، ساماندهی کالاهای قاجاق، برخورد با گران فروشی، افزایش قیمت در حوزه مسکن، فسادها و سواستفاده های مالی، برگزاری کمیسیون های کارگری را دیگر اقدامات این دستگاه برشمرد.
دادستان اراک از تشکیل ۳۸ فقره پرونده در ادارات و ۸۸ فقره در بانک ها و شهرداری ها و صدور احکام آنها خبر داد وگفت: در زمینه فساد در ادارات و نهادهای وابسته به قوه قضائیه هم ۳۸ فقره پرونده در ادارات و ۸۸ فقره در بانک ها و شهرداری ها تشکیل و احکام آنها هم صادر شده است.
وی با بیان اینکه در سنوات گذشته ۲۲ کارخانه در استان وضعیت مطلوبی نداشتند گفت: با پیگیری و تلاش های انجام شده این وضعیت بهتر شده است.
وی یادآورشد: در انجمن حمایت از خانواده های زندانیان اقدامات موثری انجام شده که ۵۵۵ خانواده و ۲ هزار نفر تحت پوشش این انجمن قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار