رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان قم گفت: 2600 حلقه چاه غیرمجاز داریم که حدود 5 درصد برداشت از آب های زیرزمینی دارند و سالانه کمتر از 200 حلقه چاه پر می شود.
کد خبر: ۸۶۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰ 24 June 2020

به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی مسگر در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قم که همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق، در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، با اشاره به سیلاب سال 98 اظهار کرد: جلسات متعددی را در قالب مدیریت بحران و کارگروه سیل در استان برگزار کردیم و در همان فروردین‌ماه با تاکید استاندار برنامه ای در 4 افق کوتاه، میان، ضربتی و درازمدت برای ایمن شدن استان در برابر سیلاب ارائه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام بخش های استان درگیر این مساله شدند، مشکلات سیلاب در استان را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال های اخیر به واسطه تغییر اقلیم الگوهای بارش دچار تغییر اساسی شده و سه فاکتور موثر در سیلاب شامل مدت، شدت و حوضه بارش تغییرات فاحشی کرده و به همین خاطر شاهد بارش هایی بی سابقه در سطح کشور و استان بودیم که موجب وقوع رواناب ها شد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان قم ادامه داد: این مساله می طلبد که مهم ترین ضعفی که از سال‌ها قبل در استان بوده و شامل سازه‌های تقاطعی که بر روی مسیل ها و رودخانه های استان به صورت نادرست ایجاد شده اصلاح شود تا ظرفیت آب گذری رودخانه ها در محل این تقاطع ها اصلاح شود.

وی دخل و تصرفات در بستر رودخانه ها را از دیگر موارد موثر در وقوع سیلاب عنوان کرد و گفت: تدوین برنامه سازگاری با کم آبی استان از دیگر کارهایی بود که در سال 98 انجام شد؛ با همکاری خوب بین دستگاه های ذی ربط این سند سال گذشته نهایی شد و اواخر سال گذشته جلسات کارشناسی آن در تهران برگزار شد و جلسه ملی آن نیز شکل گرفت و طرح به صورت رسمی ارائه شد.

مسگر گفت: در حوزه های مختلف دستگاه های دخیل برنامه هایی دادند که در طول دوره 5 ساله اقداماتی انجام خواهند داد که نتیجه آن کاهش مصرف آب خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حوزه سازگاری با کم آبی بیشترین نقش متوجه بخش کشاورزی است افزود: بیش از 130 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی که استفاده می شود و مازاد است می توانیم کاهش دهیم و از مصرف کم کنیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان قم اظهار کرد: در سال 98 در حوزه نظارت و حفاظت و بهره برداری از منابع آبی اقداماتی داشتیم که در قالب رفع تصرفات، مسدود ساختن چاه های غیرمجاز، کنترل کیفیت و جلوگیری از آلودگی منابع و... بوده است.

وی یکی از اقدامات شاخص کم نظیر در کشور را راه اندازی دو واحد برق آبی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با اعتبار 100 میلیارد تومان دانست و گفت: 8 مگاوات تولید برق به ظرفیت کشور با این کار اضافه شد.

مسگر با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های گردشگری آبی در سد 15 خرداد امسال محقق خواهد شد افزود: این اقدام با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در سال 98 در ارتباط با تامین آب با توجه به شرایطی که داشتیم رهاسازی آب از سد ساوه صورت گرفت و بسیاری از اراضی از این امکان بهره مند شدند خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در یک دهه گذشته بیش از 50 میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی از سد 15 خرداد صادر شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان قم با بیان اینکه 85 درصد منابع آب استان متکی به سرشاخه های دز است افزود: سال گذشته حدود 130 میلیون مترمکعب آب برای استان تامین شد که بخشی برای شهرهای خارج از استان بوده است.

وی گفت: 2600 حلقه چاه غیرمجاز داریم که حدود 5 درصد برداشت از آب های زیرزمینی دارند و سالانه کمتر از 200 حلقه چاه پر می شود.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار