کد خبر: ۸۷۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳ 25 July 2020

توسعه گردشگری گیلان نیازمند افزایش ثبت جهانی آثار است

تابناک/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد : توسعه گردشگری استان نیازمند افزایش ثبت جهانی آثار است و در این راستا ثبت جهانی ماسوله در اولویت قرار دارد.

مسعود حلاج پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجودآنکه گیلان در سال گذشته میزبان ۵۰ میلیون مسافر بوده و جزو چهار استان برخوردار از آثار تاریخی و ثبتی کشور است اما از لحاظ ارزآوری و جذب سرمایه بسیار محروم مانده و توسعه این مهم نیازمند افزایش پایگاه‌ها و ثبت جهانی آثار است.
وی اظهار داشت: ثبت شهر تاریخی ماسوله می‌تواند علاوه بر حفظ این اثر شاخص، گیلان را بیش از پیش در مسیر گردشگری به ویژه گردشگری بین المللی قرار دهد؛ بدون عزم و اراده فرابخشی، همت همگانی و یکپارچه سازمان‌های مختلف استان، ثبت جهانی شهرتاریخی ماسوله محقق نخواهد شد.
حلاج پور ادامه داد: به تازگی دو اثر از گیلان به ثبت جهانی رسیده که یکی از دلایل؛ حفاظت از آنها و حفظ این میراث برای آیندگان است در واقع وظیفه اصلی ما حفظ و نگهداری این میراث کهن است و برای نیل به این هدف تحلیل و تفسیر اهمیت جنگل‌ها، تبیین فرهنگ هیرکانی و برنامه‌ریزی توسعه محور با رویکرد پایداری، حفظ محیط زیست و آموزش همگانی وظیفه‌ای خطیری است که بر دوش دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردمی و فعالان این حوزه است.
وی یادآور شد: میراثی که جهانی می شود، منحصر به فرد و فاقد جایگزینی بوده و برای همه بشریت ارزشمند هستند؛ از این رو محافظت و اهتمام به این آثار ارزشمند زمینه ای برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی است.
روستای قاسم آباد رودسر در بهمن ماه سال گذشته به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید؛ این روستا نخستین اثر از گیلان است که بصورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است.
 همچنین ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد، تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد.
جنگل های هیرکانی از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی است و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران بویژه شمال کشور قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی است.
سه سایت از جنگل های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به گیلان است و این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب می شوند.
ماسوله دارای شناسنامه ای غنی است و فرآیند جهانی شدن ماسوله از سال ۱۳۸۹ آغاز شد اما اینکه چرا هنوز پس از گذر سال ها نتوانسته در راستای جهانی شدن کد مشخص کسب کند، نیازمند اهتمام است.

شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.

به هر روی هنوز شمعدانی ها پای پنجره های چوبی ماسوله با معماری پلکانی و گلینش نماد است و عروسک های بافتنی ماسوله در انتظار جهانی شدن؛ هنوز سپیده دمان ماسوله را خروس ها می خوانند و نوای اذان از مناره های سبز رنگ بقعه عون بن علی(ع) می تراود و صدای بارش نرم باران بر زمین، صفای صبح را نوید می دهد... 
گویا هنوز می توان گام های اساسی در راستای جهانی شدن ماسوله برداشت و تنها همدلی می باید.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار