کد خبر: ۸۸۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 26 July 2020

 

تابناک/ایسنا/گیلان استاندار گیلان گفت: امسال نیز پیگیری‌های لازم همانند سال گذشته در حال انجام است، تا توزیع برنج وارداتی، غیر از فصل برداشت انجام شود.

ارسلان زارع امروز در مراسم اولین برداشت مکانیزه محصول برنج در روستای پس ویشه رشت گفت: شعار راهبردی جهش تولید در راستای اجرای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی و ایستادگی ملت بزرگ ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه استکبار و در ابعاد گوناگون به ویژه در عرصه تولید محصولات کشاورزی، تامین محصولات استراتژیک و خودکفایی داخلی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به جایگاه جهش تولید در اقتصاد، برنج را از جمله محصولات راهبردی کشور خواند که استان گیلان در تامین آن جایگاه مهمی دارد.

زارع ادامه داد: بر اساس پیش‌ینی‌ها امسال افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع استان برداشت می‌شود، که این رقم حدود ۷۵۰ هزار تن برنج سفید مرغوب را وارد بازار می کند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته از سوی بخش های مختلف از جمله سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و کشاورزان شاهد افزایش کمی و کیفی محصول برنج در استان هستیم.

وی با اشاره به افزایش مکانیزاسیون کشاورزی در استان طی سال جاری گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، امسال افزون بر ۱۸۰ هزار هکتار به صورت مکانیزه مورد کاشت و برداشت قرار گرفت که این رقم افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

زارع فزود: بر اساس نتایج بررسی ها با افزایش مکانیزاسیون در کشت برنج، قیمت تمام شده کاشت این محصول نیز پایین‌تر آمده، زحمت و تلاش کشاورزان به مراتب کمتر شده و از نظر اقتصادی برای فعالان این بخش مقرون به صرفه تر است.

وی گفت: علیرغم بارندگی اندک پس از نشاء در استان، افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای از ذخیره سدها استفاده شد و کمبودی در تامین و توزیع آب درون شبکه و خارج از شبکه نداشته ایم ضمن آنکه از نظر زمان برداشت و کیفیت محصول هم شرایط خوبی داریم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر حمایت های تسهیلاتی که در طول سال از کشاورزان دارد، با توزیع نهاده‌ها و ترویج آموزش های کشاورزی توسط کارشناسان مربوطه از این بخش حمایت می کند و به یقین کنترل بازار و تعادل قیمت برنج نیز همچون سال گذشته یکی از دغدغه های دولت در سالجاری است.

زارع با یادآوری اینکه سال گذشته برای جلوگیری واردات برنج و عرضه آن به بازار همزمان با فصل برداشت این محصول نظارت کافی صورت گرفت، بیان کرد: پارسال توزیع برنج وارداتی، غیر از فصل برداشت انجام شد و امسال نیز پیگیری های لازم در این خصوص جزء سیاست های دولت خواهد بود تا ضربه‌ای به قیمت برنج در زمان برداشت وارد نشود.

به گزارش ایسنا،گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و آنام جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار