از جمله ویژگی‌های دیار هگمتانه گویش ویژه مردم این دیار است، گویشی که با اصطلاحات و آرایه‌هایی مختلف ادبی در آمیخته است و این یعنی تا همدانی نباشی نمی‌توانی معنا و مفهوم آن را دریابی و از آن استفاده کنی.
کد خبر: ۸۸۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 01 August 2020
گویش ویژه همدان که از شیرینی خاصی برخوردار است به همت پژوهشگر پرتلاش همدانی «محمدعلی نوریون» درکتابی با عنوان «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» به چاپ رسیده است تا این گنجینه مهم هم حفظ شده و هم به نسل‌های بعدی منتقل شود.

به گزارش تسنیم، دیار هگمتانه نخستین پایتخت ماد‌ها از جمله تمدن‌های قدیمی است که توانسته بعد از هزار سال روی پا بماند و فرهنگ، آداب و سنن خود را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کند.

 از جمله ویژگی‌های دیار هگمتانه گویش ویژه مردم این دیار است، گویشی که با اصطلاحات و آرایه‌هایی مختلف ادبی در آمیخته است و این یعنی تا همدانی نباشی نمی‌توانی معنا و مفهوم آن را دریابی و از آن استفاده کنی.

امروز این گنجینه عظیم زبانی به همت پژوهشگر پرتلاش همدانی «محمدعلی نوریون» در کتابی با عنوان «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» به چاپ رسیده است تا ضمن حفاظت از این گنجینه عظیم، گویش ویژه و با قدمت همدانی به نسل‌های بعد و علاقمندان به این گویش منتقل شود.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» مجموعه‌ای ۴ جلدی و حاصل تحقیق‌های میدانی گسترده است گفت: هدف از تدوین این اثر، جمع آوری اصطلاحات، امثال، کنایات و لطایفی است که در گویش همدانی به کار می‌رفته و بیانگر بخشی از فرهنگ، عقاید، سنن و هنجار‌های اجتماعی مردم این سرزمین کهن است.

تیمور آقامحمدی با اشاره به اینکه تا کنون اثر مکتوبی از زبان گفتاری مردم این شهر در سده پیشین، علی رغم وجود ادیبان، دانشمندان و مورخان بزرگ در استان همدان بر جای نمانده است افزود: این اثر و آثار مشابه آن در سایر گویش‌ها، می‌تواند در آینده به صورت فرهنگی جامع درآید.

وی با بیان اینکه متاسفانه از گویش اصیل همدانی در سطح شهر همدان چندان اثری باقی نمانده گفت: مهمترین عامل زوال گویش همدانی مهاجرت ترک‌ها، لرها، کرد‌ها و ... به استان همدان و غلبه بافت جمعیت مهاجر بر همدانی‌ها است که گویش مردم این دیار را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری همدان با بیان اینکه «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» در چهار جلد پیش بینی شده تصریح کرد: جلد اول این مجموعه در برگیرنده حروف از «الف» تا «ت» است که در زمستان ۱۳۹۵ به چاپ رسید و در تلاشیم تا جلد سوم این مجموعه را نیز تا اواخر سال ۱۳۹۹ به چاپ برسانیم.

وی «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» جلد دوم را در برگیرنده حروف «ج» تا «ش» اعلام کرد و افزود: این مجلد به همت پژوهشگر پرتلاش همدانی «محمدعلی نوریون» در ۷۶۱ صفحه، قطع رحلی و در تیراژ ۱۱۰۰ نسخه روانه بازار کتاب شده است.

دانشنامه استان همدان مجموعه‌ای است که با گردآوری و طبقه بندی اسناد، با زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره فرهنگی، تاریخی و تمدنی استان همدان کمک می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار