با این وصف نتیجه رایزنی ها به موارد فوق ذکر خلاصه نمی شود. در این زمینه موفقیت های ارزشمندی دیگری نیز در حوزه تقسیمات کشوری چون ایجاد بخش دشت عباس، تبدیل بخش هلیلان به شهرستان، ایجاد چند شهر مرکز بخش و اخیرا تصویب شهرستان شدن بخش چوار در کمسیون سیاسی و دفاعی دولت و همچنین در حوزه مرزی کسب مجوز گذر مرزی چیلات و بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله و ... ایجاد شده است. 
کد خبر: ۸۸۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸ 01 August 2020

تابناک ایلام آیت قیصربیگی *::این روزها در با اوج گیری کرونا و تحریم های ناجوانمردانه شاهد خبرهای امیدبخشی از ايلام در غربی ترین نقطه کشور هستیم. اینجا در سرزمین طلوع آفتاب با دمیدن سپیده شاهد کار و تلاش و تکاپوی مردمانی هستیم که در همه دوران ها به رادمردی و سلحشوری در دفاع از سرزمین مادری مشهور گشته اند. 

در این روزهای گرم تابستانی نه عطش گرمای بالای ۵۰ درجه دهلران و مهران و نه وضعیت قرمز کرونا و نه حجم گسترده تحریم ها هیچگاه نتوانسته است مانعی برای ادامه کار و تلاش در این منطقه از کشور ایجاد کند. و البته نتایج مثبت و مفیدی که از این تکاپو دشت می شود نیز قابل توجه و در نوع خود کم نطیر است. 

در این میان تعداد دیدارها و رایزنی های گسترده نماینده عالی دولت در استان در پیگیری خواسته ها و مطالبات مردمی در نوع خود جالب توجه است. وی طی ۳۴ ماه گذشته با بیش از ۶۰۰ مسیول ارشد کشوری و لشکری ديدار و گفتگو داشته است و از این حیث با فاصله زیاد نفر شماره یک دولت در رده استانداران کشور بشمار می رود، چیزی که هم مردم استان و هم مسئولان رده بالای کشوری به آن اذعان دارند.

اما حاصل این همه رفت و آمدها چیست؟

سئوالی که برای پاسخ به آن بایست سری به آرشیو اخبار پرتراکم و انبوه استانداری ایلام زد که در آن بارها و بارها توسط نماینده عالی دولت بر ایجاد سرمایه گذاری و شکستن سد بروکراسی تاکید شده است. 

تاکیداتی که فقط در حد حرف و شعار باقی نمانده بلکه وی با ایجاد سازوکارهای مشخص و طی بخشنامه های مختلف به ادارات در جهت ایجاد تسهیل در راه سرمایه گذاری، ایجاد طرح های بی نام، احیاء ظرفیت ها و مشوق های سرمایه گذاری در مناطق مرزی، دیدار و دعوت از سرمایه گذاران شرکت های بزرگ، دعوت از هیئت ها و تیم ارشد اقتصادی کشور به استان، دیپلماسی فعال با بنیادها و نهادهای قدرتمند در جهت ایجاد سرمایه گذاری در استان، تشکیل ستاد و قرارگاه های سازندگی و محرومیت زدایی و ... باعث شد تا با رفع موانع بر سر راه سرمایه گذاری، ایلام در بهار ۹۸ بعنوان امن ترین استان کشور برای سرمایه گذاری در کشور معرفی شود. 

به دنبال این فضای امن و مطلوب برای کسب و کار شاهد رشد بالای ۲۰۰ درصدی سرمایه گذاری در استان بودیم بطوری که بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس ایلام در سال ۹۸ بعنوان یکی از استان برتر و موفق کشور در این زمینه معرفی شد. بنابراین، در وضعیتی که کشور با شدیدترین انواع تحریم های ظالمانه و مضافا جو سنگین کرونا و به تبع آن شرایط سخت مالی مواجه است حجم بالای دیدارها و رایزنی ها منجر به سرمایه گذاری ۴۹ هزار میلیارد تومانی ظرف ۳۲ ماه شد. 

خروجی این حجم عظیم سرمایه گذاری که تقریبا برابری می کند با ۱۰۰ برابر بودجه عمرانی استان سبب آماده‌ شدن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه برای افتتاح و یا شروع بکار شد. 

در این راستا ظرف یکی دو ماه گذشته شاهد افتتاح و شروع بکار قریب ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه مهم در استان توسط رئيس جمهور بصورت ویدئو در حوزه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی بوده ایم و در اواخر ماه جاری نیز در حوزه انرژی شاهد افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام با ابرپروژه الفین سیزدهم بعنوان بزرگترین مجتمع غرب کشور با حضور رئیس جمهور خواهیم بود. 

مجموعه این تلاش ها و اقدامات که عملکرد نظام و همه مسئولان استان محسوب می‌شود منجر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان گردید. به گواه مرکز آمار ایران بعنوان تنها مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری در کشور، نرخ بیکاری استان از بالای ۱۷ درصد در سال ۹۱ و قبل از دولت تدبیر و امید به ۱۱.۶ درصدر در پایان دولت یازدهم و امروز در سه ماهه بهار ۹۹ به ۶.۵ درصد کاهش یافته و ایلام در این زمینه جزو ۳ استان موفق کشور معرفی شده است. 

البته این بدان معنا نیست که بیکاری در استان ریشه کن شده است بلکه به گفته استاندار ایلام هنوز آمار بیکاری استان به ویژه در بین جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار بالا است اما از آنجا که نحوه محاسبه نرخ بیکاری برای همه کشور یکسان است می توان چنین ادعا داشت که استان ایلام به نسبت دیگر استان های کشور در این زمینه فعالیت های قابل قبول تری برای ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری انجام داده است که نمونه هایی از آن در بالا ذکر شد. 

علاوه بر این در سالی که بنام سال جهش تولید نام‌گذاری شده است شاهد احیای ۱۰۰ واحد تولیدی در استان به چرخه تولید و کسب رتبه سوم عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور هستیم.

با این وصف نتیجه رایزنی ها به موارد فوق ذکر خلاصه نمی شود. در این زمینه موفقیت های ارزشمندی دیگری نیز در حوزه تقسیمات کشوری چون ایجاد بخش دشت عباس، تبدیل بخش هلیلان به شهرستان، ایجاد چند شهر مرکز بخش و اخیرا تصویب شهرستان شدن بخش چوار در کمسیون سیاسی و دفاعی دولت و همچنین در حوزه مرزی کسب مجوز گذر مرزی چیلات و بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله و ... ایجاد شده است. 

 

و ایضا رایزنی های گسترده استاندار ایلام و دیگر مسئولان استان پایه ریز کارهای بزرگی چون اتصال استان به شبكه ريلي کشور، ایجاد دو آزاد راه حمیل،مهران، کربلا و پل زال، چیلات، نجف اشرف، تحول در حوزه آب و خاک و کشاورزی، فراهم شدن مقدمات ایجاد پتروشیمی مهران، دره شهر و هلیلان و دیگر پروژه های مهم حوزه نفت و گاز و پتروشیمی از جمله کسب مجوز ایجاد دو شهرک تخصصی صنایع پایین دستی یکی در جنب پتروشیمی دهلران تحت حمایت دولت و دیگری با مشارکت هلدینگ ایرانیان و بخش خصوصی بنام پارک ملی پروپیلن اشاره کرد. 

 

گفتنی است که تنها در شهرک تخصصی صنایع پایین دستی که با مشارکت‌ هلدینگ ایرانیان و بخش خصوصی انجام می شود حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ اشتغالزایی بصورت مستقیم و غیر مستقیم نیز ایجاد خواهد کرد.

 

جان کلام آنکه امروز خبرهای خوب و امید بخشی در شرایط سخت کرونایی و تحریمی در استان ايلام به گوش می رسد، خبرهای که حکایت از رشد سرمایه گذاری، شتاب در توسعه بخش های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، آب و خاک و کشاورزی، زیرساخت ها و در نهایت رونق کسب و کار و تولید در استان دارد. 

 

امید است با کمک و مساعدت دولت در به سرانجام رساندن طرح ها و پروژه های مهم استان و تداوم همراهی و همدلی مردم و مسئولان در استان شاهد ایجاد هم افزایی بیشتر در نتایج خوب این فعلا انفعالات مثبت باشیم چرا که مردمان دیار آلامتو از دیرباز چشم به افق روشنی بخش توسعه در سرزمين طلوع آفتاب دارند.

*مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری ایلام 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار