کد خبر: ۸۸۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 02 August 2020

 

تابناک/ آفتاب تموز بر فضا چیره شده بود و رطوبت بر شدت گرمای هوا افزوده و تحمل آن را سخت کرده بود و از طرفی کرونا هم نسخه «خانه بمانیم» را برای همه پیچیده بود.

زن نمی دانست چگونه کودک یک ساله اش را به آغوش بکشد و فاصله حداقل سه ساعته به مرکز استان را در این وانفسای شیوع کرونا و گرمای هوا طی کند و تازه این یک طرف و پیگیری مساله اش در ادارات هم خود معضلی دیگر بود.

کلافه و سرگردان با مشکلاتش سر به گریبان مانده بود که شماره تلفنی برایش راهگشا شد و با تشویق یکی از دوستانش در تماس با شماره ۱۱۱ گشایشی که مدتها منتظرش بود ، رقم خورد.

او با معرفی یکی از آشنایانش البته نه چندان امیدوار، با شماره ۱۱۱ سامانه ارتباطی دولت و مردم تماس گرفت اماظرف چند روز به قول خودش زنگ زدند و پیگیر مساله اش شدند و نه تنها مشکلش بسیار سریع حل شد بلکه از مشکلات جانبی آزار دهنده ای که از این تردد فیزیکی ایجاد می شد نیز رهایی یافت و امروز دعای آن را به جان کسانی می کند که چنین راهکاری را طراحی کرده و چنین عزمی در پیگیری و حل مسائل مردم دارند.

خودش می گوید حتی باورم نمی شد که با تماسی تلفنی مشکلی که باید روزها و هفته ها پیگیری می کردم و نتیجه آن هم مشخص نبود اینگونه به سرانجام برسد.

سامد، سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت به شماره ۱۱۱ است تا مردم  از طریق آن مسائل، مشکلات و درخواست‌های خود را با مسئولان در میان بگذارند با کد رهگیری دریافت شده، روند انجام امور و پیگیری های صورت گرفته را بدون نیاز به تردد و اتلاف وقت و انرژی دنبال کنند؛ تماس‌های تلفنی شهروندان در این سامانه، دریافت، پالایش و به دستگاه‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود.

 در مدت فعالیت این سامانه کم نیستند آنانی که برای حل مشکل شان از این سیستم استفاده کرده و نتایج رضایت بخشی هم گرفته اند.

 

شهروندانی که از سامانه سامد نتایج خوبی گرفتند 

 یکی از شهروندان رشتی در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت : در آخرین سفر رئیس جمهوری به گیلان با سامانه ۱۱۱ سامد آشنا شدم.

 سارا کمالی افزود: بدنبال انجام کارهای ضروری ام بودم اما گویا همه درها به رویم بسته شده بود ، آن روزها همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان و فعالیت و پیگیری مسائل مردم از سوی این سامانه بود که من هم با ناامیدی با شماره ۱۱۱ تماس گرفتم ولی آنچه حاصل شد، باورنکردنی بود.

وی تصریح کرد: بعد از مدتی از استانداری با من تماس گرفتند و مراحل کار را ثبت برای دریافت وام مرا به بانک مربوطه معرفی کردند و توانستم تسهیلات مورد نیاز را بدون  سرگردانی دریافت کنم.

 

کاش سامانه سامد ۱۰ – ۱۵ سال قبل راه اندازی شده بود

رحمان غلام زاده شهروند صومعه سرایی که رضایت بالایی از این سامانه دارد هم می‌گوید:  کاش این سامانه زودتر از اینها راه‌اندازی می‌شد ؛ چرا که اگر این سامانه ۱۰ تا ۱۵ سال قبل فعال شده بود و پیگیری‌هایی امروزه صورت می‌گرفت در حل بسیاری از مشکلات مردم جلوتر بودیم.

 وی با اشاره به رفع مشکلاتی که از طریق این سامانه  رفع شده بود ، می ‌گوید :  چندین ماه گذشته در تماس با سامانه ۱۱۱ مشکل شهری و عمومی را  در میان گذاشتم که  با سرعت پیگیری و رفع شد.

وی ادامه می دهد : اگرچه انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه همچون شهرداری و مجموعه های خدمات رسان خود زودتر برای رفع مشکلات احساس مسئولیت کنند اما  از اینکه صدایم شنیده شدو مشکل عمومی شهری در زمان کوتاهی رفع شد ، بسیار خوشحالم.

غلام زاده سرعت رسیدگی به مشکلاتی که  از طریق این سامانه  را عالی توصیف و اظهار کرد:  امیدوارم کسی سنگی لای چرخ این سامانه نگذارد و پیگیری و اهتمام دست اندرکاران برای حل مسائل مردم گرفتار از طریق این سامانه همچنان تداوم یابد.

در ایام کرونا، سامد بستری مناسب رفع مسائل مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی است

شهروندی دیگر از اهالی لنگرود نیز گفت : رفت و آمد در شرایط شیوع  کرونا به مرکز استان بیش از پیش مشکل بود اما در تماس با این سامانه ، مشکلم بدون مراجعه به مرکز استان برطرف شد.

 سیده مرجان کریمی لنگرودی با قدردانی از دست‌اندرکاران این سامانه با تاکید بر اینکه در وقت و هزینه و خطرات ناشی از تردد جاده‌ای به دلیل پیگیری های سامانه سامد صرفه جویی شد، افزود : طی هشت ماه گذشته چندین درخواست را از طریق این سامانه مطرح کردم که به همه آنها پاسخ داده و مشکلاتم حل شده است.

 

شنیدن مشکلات مردم نیز رضایت بخشی شهروندان را بدنبال دارد

یک شهروند دیگر گیلان نیز می گوید: تا کنون از این سامانه استفاده نکرده بودم اما بارها آرزوی گفت و گوی  مستقیم وبدون واسطه با مسئولان را داشتم.

زهرا می افزاید : اینکه ببینی از منزل تماس بگیری و پشت خط بدون هیچ واسطه ای می توانی با مقام های ارشد و مدیران مشکل و درخواستت را مطرح کنی به وجدت می آورد حتی اگر برای مشکلت راهکاری نباشد، دست کم احساس می کنی  که مسئولی حرفت را شنیده و به مشکلت توجه شده است.

گرچه زمانه با تکنولوژی درآمیخته و تلاش برای اسان شدن کارها با فناوری ها ادامه دارد ، اما قابلیت ها و ارزش راه اندازی سامانه ای همچون ۱۱۱ در ایام کرونایی بیش از گذشته جلوه گر شده است.

تعاملات مردم و دولت و همزمان بهر ه گیری از تکنولوژی روز دنیا یکی از رویکردهای اصلی دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که گام مهمی را در تسهیل تعاملات و پاسخگویی صحیح متناسب با شأن مردم در این مسیر برداشته است.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری گیلان با اشاره به اینکه سامانه سامد برای تسهیل ارتباط مردم  با دستگاه های اجرایی و مسئولان در مدت فعالیت خود به خوبی جا باز کرده است، گفت: با راه‌اندازی این سامانه مردم در هر نقطه از استان‌ می‌توانند با تماس در وقت اداری پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرح‌ها و ایده‌ها، شکایت و درخواست‌های خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.

محمدرضا محمدی فتیده افزود: علاوه بر آن بر اساس برنامه زمان‌بندی شده هر یک از مدیران کل با حضور در مرکز سامد در استانداری‌ بطور مستقیم و تلفنی به درخواست‌ها و مطالبات مردم پاسخ می‌دهند.

وی تصریح کرد: کارشناسان در سامد سوالات را  به دستگاه های مربوطه انعکاس می دهند و پاسخ های لازم را می گیرند و صدای مردم را به گوش مسئولان مربوطه می رسانند .

وی افزود: اگر بخشداری ها و شهرداری ها باشد ما اقدام می کنیم و اگر مربوط به دستگاه های اجرایی دیگر باشد ، رابطان سامد  دارند که از طریق آنها اقدام می شود.

محمدی ادامه داد:  ضمن آنکه برنامه ریزی کردیمتا از طریق این سامانه ؛ فرمانداران و مدیران استان که براساس نوبت و اعلان قبلی در استانداری مستقر می شوند  به طور مستقیم پاسخگوی مردم باشند .

به گفته محمدی، همزمان با گفت و شنود مردم و مسئولان این  مکالما  در نهاد ریاست جمهوری شنیده می شود و در یک بازه زمانی  دو هفته ای باید پاسخ قانع کننده ای برای موضوع مربوطه به مردم ارائه شود و پاسخ شان در همان سامانه ثبت گردد.

وی سامانه سامد را بستر مناسبی برای مردم دانست که در شرایط کرونایی که محدودیت هایی برای تردد وجود دارد از طریق تلفن ثابت و یا همراه خود تماس بگیرند و درخواست هایشان را به دستگاه های مربوطه انعکاس داده تا  پی جویی های لازم انجام شود.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون حتی دکتر زراع استاندارگیلان نیز از طریق سامانه سامد پاسخ گوی مردم بوده  ومعاونان و مدیران کل ستادی هم به تناسب و بر اساس برنامه ریزی در محل استانداری حضور پیدا می کنند و از طریق سامانه ۱۱۱ پاسخگوی مردم و مسائل شان هستند.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری گیلان در ادامه با اشاره به آماری از عملکرد این سامانه در استان  بیان کرد: از زمان استقرار دولت تدبیر و امید ۷۶ هزار و ۷۹۴ مورد درخواست در چرخه رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: از این تعداد ۶۴ هزار و ۱۲۰ مورد در سفر استانی بوده که ۵۳ هزار و ۶۱۳ مورد آنها از طریق تماس با سامانه ۱۱۱ می باشد.

محمدی بیان کرد: حدود ۶۲.۵ درصد از این افراد درباره  موارد مطرح شده پاسخ مثبت گرفتند و حدود ۱۴درصد هم پاسخ منفی دریافت کردند؛ ضمن انکه ۲۲ درصد نیز مشاوره گرفتند.

سامانه ۱۱۱(سامد ) فرصتی مناسب برای در میان گذاشتن مشکلات ، نظرها ،پیشنهادها ،  انتقادات و سوالات برای تمامی مردم در هر نقطه ای از کشور است 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار