نماینده مردم مرودشت ،پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بهره اقتصادی مردم این منطقه از میراث غنی باستانی و گردشگری تنها شلوغی،ازدحام و ترافیک است.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ 04 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:تخت جمشید ،نقش رستم و نقش رجب به همراه ۳۰۰ اثر ثبت ملی و ۷ منطقه نمونه گردشگری در جغرافیای شهرستان مرودشت جای گرفته اما اهالی این منطقه کمترین بهره اقتصادی را از این میراث غنی دارند.

نبود هتل و زیرساختهای مناسب صنعت گردشگری مانع اصلی سدراه بهره‌مندی اقتصادی ساکنان این خطه از وجود این ظرفیت غنی تاریخی است و طی سالیان گذشته با وجود اینکه سالانه مرودشت میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است اما گردشگری کمترین نقش در توسعه منطقه داشته است.

با وجود بخش اعظم میراث بجامانده از ایران باستان در این منطقه اما هنوز کشاورزی است که حرف اول را در اقتصاد و معیشت اهالی این شهرستان می‌زند.

کمتر گردشگر خارجی است که به ایران سفر کند اما تمایلی به بازدید از تخت جمشید و یادمان‌های به یادگارمانده از ایران باستان در شهرستان‌ مرودشت نداشته باشد.

در شرایط عادی غیرکرونایی، روزانه هزاران گردشگر از آثار تاریخی و باستانی این شهرستان بازدید می‌کنند،بازدیدی چندساعته که هیچ عایدی اقتصادی برای اهالی در پی ندارد زیرا به دلیل نبود زیرساخت کافی و مناسب گردشگران ترجیح می‌دهند یا به شیراز رفته و یا در استان‌های دیگر اقامت کرده و یا خریدهای خود را انجام دهند.

شلوغی و ازدحام تنها عایدی میراث‌داران دروازه ملل

نماینده مردم مرودشت ،پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی  گفت: بهره اقتصادی مردم این منطقه از میراث غنی باستانی و گردشگری تنها شلوغی،ازدحام و ترافیک است.

جلال رشیدی افزود: دلیل این موضوع عدم وجود زیرساخت مورد نیاز در این شهرستان است.

وی ادامه داد: جای تعجب است که در شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان هنوز یک هتل پنج ستاره با امکانات مدنظر گردشگران خارجی وجود ندارد.

نماینده مردم مرودشت ،پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع جالبتر این است که اجازه تاسیس هتل در این منطقه نیز داده نمی شود و یا اگر این کار هم انجام شده مجوز برای افرادی صادر شده است که ظرفیت مالی و توانایی کافی برای انجام این کار را ندارند.

وی معتقد است که گردشگران داخلی و خارجی تا مجاور مجموعه‌های جهانی این منطقه با خودرو تردد کرده و بعد از بازدید برای اقامت به سمت شیراز و یا استان های مجاور حرکت می کند و در اکثر موارد گردشگران داخلی و خارجی در سطح شهرهای مرودشت و پاسارگاد حضور پیدا نمی‌کنند و یا اقامتی در این منطقه ندارند.

رشیدی با بیان اینکه درآمد اصلی حاصل از صنعت گردشگری در جهان در پی اقامت و خرید کردن گردشگران در مناطق مختلف حاصل می شود گفت: خرید بلیت برای بازدید از اماکن گردشگری و پارکینگ کمتر از ۱۰ درصد هزینه های گردشگری را شامل می شود و بخش عمده درآمد حاصل از گردشگری در پی اقامت و خرید سوغاتی و ... حاصل می شود که متاسفانه شهرستان مرودشت و پاسارگاد که میراث غنی ایران باستان را در خود جای داده اند از این ظرفیت اقتصادی بی بهره اند.

درآمد حاصل از بلیت فروشی هم به جیب مرودشت نمی‌رود

وی عنوان کرد: هزینه خرید بلیت که توسط گردشگران برای بازدید از میراث باستانی این منطقه پرداخت می شود نیز صرف این شهرستان ها نمی شود و مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود.

 

گردشگر باید راغب به ماندن شود


نماینده مردم مرودشت ،پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ریزی های انجام شده در راستای آوردن گردشگران داخلی و خارجی به داخل شهر مرودشت و اسکان آنها در این منطقه است که در این مسیر تاسیس هتل ،موزه و ایجاد ظرفیت‌های جدید گردشگری و زیرساخت آن بسیار با اهمیت خواهد بود.

وی اضافه کرد: محدوده میراث باستانی تخت جمشید و پاسارگاد باید بهسازی شود و زیربنای آن بگونه‌ای آماده شود که مشاغل مرتبط و عرضه صنایع دستی بومی نیز رشد و رونق پیدا کند.

گردشگران پیاده شوند

رشیدی در ادامه عنوان کرد: نباید اجازه داد گردشگران تا فاصله چندمتری میراث باستانی این منطقه با خودرو اجازه تردد داشته باشند و حداقل باید فضای یک تا ۲ کیلومتری در این محدوده آزادسازی شود که گردشگران مجبور به طی مسافتی بصورت پیاده برای دستیابی به این اماکن باشند که در این مسیر نیز مجتمع های تجاری و عرضه کننده محصولات بومی و صنایع دستی ایجاد شود.

وی بر لزوم اقامت گردشگران در این منطقه تاکید و اضافه کرد: در همین راستا باید مراکز اقامتی مناسب و اقامتگاه های بوم گردی در شهرستان مرودشت تقویت و گسترش یابد.

نماینده مردم مرودشت ،پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات و پیگیری‌های لازم در راستای بهرمندی اقتصادی اهالی مرودشت و پاسارگاد از میراث داری ایران باستان نیز در سطح وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی پیگیری خواهد شد.

فعالیت اقتصادی در حریم،آری یا خیر؟

وی در بخش دیگر سخنان خود به توسعه خدمات مورد نیاز رونق گردشگری این منطقه اشاره کرد و گفت: رایزنی هایی در راستای ارایه تسهیلات خوداشتغالی به اهالی و فعالان اقتصادی انجام شده اما ایراد اساسی که در این راستا وجود دارد تعریف حریم های پیرامونی میراث جهانی است که اجازه هیچگونه فعالیتی در این حریم ها داده نمی شود.

رشیدی توضیح داد: می توان از برند تخت جمشید برای برگزاری مسابقات بین المللی و رویدادهای جهانی استفاده کرد که متاسفانه این موارد تاکنون مغفول مانده است.

وی از اسب سواری بعنوان ورزشی بومی در شهرستان مرودشت که قابلیت جذب گردشگر دارد یاد کرد و گفت: در حال حاضر مسابقات اسب سواری در این منطقه بدون ساماندهی و انسجام و برنامه ریزی هرساله برگزار می شود که اگر این مساله با تبلیغات و برنامه ریزی باشد می تواند بعنوان رویدادی گردشگری از آن یاد کرد.

هتل نیست اما بوم‌گردی هست

از سوی دیگر، رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت معتقد است که در سالهای اخیر فعالیت‌های زیادی در راستای ایجاد واحدهای اقامتی بوم گردی در مسیرهای گردشگری مرودشت صورت گرفته است.

بهمن مردانی در این باره گفت: در دو سال گذشته در حوزه اقامتی و به خصوص توسعه بوم گردی ها تلاشهای خوبی در سطح این شهرستان انجام شده است.

مردانی افزود: ۲۵ اقامتگاه بوم گردی طی سالهای اخیر در سطح مرودشت تاسیس شده که این مساله ظرفیتی خوب برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی در سطح این شهرستان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هتل داریوش در مسیر تخت جمشید نیز از یکسال گذشته با ظرفیت ۲۵۰ تخت توسط ارتش در حال بازسازی است که این مجموعه سه ستاره است و پیش بینی می شود تا یکسال آینده به بهره برداری برسد که با افتتاح آن ظرفیت خوبی به واحدهای اقامتی شهرستان افزوده خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت عنوان کرد: به جز واحدهای اقامتی موجود حدود ۱۵ واحد بوم گردی نیز دراین شهرستان در حال ساخت است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این تعداد واحد اقامتی نیز به بهره برداری برسد.

وی توضیح داد: در راستای بهره مندی گردشگران از واحدهای اقامتی بوم گردی تلاش شده که این مجموعه ها در مسیر جاذبه های گردشگری اعم از طبیعی و میراثی ایجاد شود.

وی در ادامه بیان کرد: مجوز ساخت هتلی پنج ستاره در ۶ طبقه در جاده منتهی به تخت جمشید صادر شده که با تاسیس این مجموعه که تا ۱ ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد ۳۵۰ تخت اقامتی به ظرفیت مرودشت اضافه می شود.

ساخت و ساز در حریم ممنوع است

مردانی در بخش دیگر سخنان خود گفت: براساس مقررات بین المللی اجازه هیچگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک میراث جهانی داده نمی شود و با توجه به وجود ۳ هتل در محور منتهی به تخت جمشید دیگر نیازی به تاسیس و یا ساخت مجموعه اقامتی جدید در این محل وجود ندارد.

او در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: بطور میانگین سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و حدود ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی از میراث جهانی و آثار باستانی و تاریخی شهرستان مرودشت بازدید می کنند.

وی اظهار داشت: در ایام نوروز بصورت روزانه حدود ۷۰ هزار گردشگر از اماکن تاریخی و باستانی این شهرستان بازدید می کنند که اغلب نیز گردشگران داخلی هستند و گردشگران خارجی نیز عمدتا در فروردین ،اردیبهشت تا نیمه خرداد و همچنین مهر و آبان و آذر از این مجموعه بازدید می کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان مردشت گفت: ۳۰۰ اثر ثبت ملی شده و هفت منطقه نمونه گردشگری در سطح این شهرستان وجود دارد و همچنین یک اثر ممتاز ثبت جهانی شامل مجموعه تخت جمشید در مرودشت قرار گرفته است.

نوید جهانی شدن نقش رستم

وی ادامه داد: پرونده مجموعه نقش رستم نیز برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارسال شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری نقش رستم نیز در فهرست جهانی ثبت شود.

مردانی در ادامه به تعریف رویدادهای گردشگری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: جشنواره های بومی محلی و رویداد گردشگری سلامت ،گردو و انار فاروق هر ساله در سطح این شهرستان به مدت هفت روز برگزار می شود که در رونق اقتصاد محلی بسیار موثر بوده است.

اسب اصیل ایرانی، ظرفیتی برای گردشگری مرودشت

وی اضافه کرد: سالانه ۲ رویداد گردشگری در حوزه اسب اصیل ایرانی در شهرستان مرودشت برگزار می شود اما متاسفانه هنوز باشگاه استانداردی در این خصوص در مرودشت وجود ندارد و همچنین همتی جمعی نیاز است که این رویداد به سطحی ارتقا یابد که باعث جذب گردشگر شود.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان مردشت گفت: ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان بسیار زیاد است و در حالی که مشکلاتی ناشی از عدم وجود زیرساخت کافی در حوزه اقامتی مرودشت از سالیان گذشته وجود داشته اما طی سال های اخیر تلاش شده تا حدودی این کمبودها با تاسیس واحدهای اقامتی رفع شود و قطعا هنوز تا نقطه ایده آل در این بخش فاصله زیادی وجود دارد.

مردانی اظهار داشت : در حال حاضر حدود یک هزار تخت اقامتی شامل هتل،هتل آپارتمان،مهمانپذیر و واحد بوم گردی در سطح این شهرستان فعال است.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار