استان مازندران در حالی همانند سایر استان‌های کشور ششمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت‌سر می‌گذارد که تداوم تعطیلی کمپ اقامتی معتادان متجاهر ، این افراد را آواره خیابان‌ها و بیغوله‌ها کرده است.
کد خبر: ۸۸۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 04 August 2020

استان مازندران در حالی همانند سایر استان‌های کشور ششمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت‌سر می‌گذارد که تداوم تعطیلی کمپ اقامتی معتادان متجاهر ، این افراد را آواره خیابان‌ها و بیغوله‌ها کرده است.

 ایرنا ، تا پیش از شیوع کرونا معتادان متجاهر با دستور قضایی از سوی دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری ها از خیابان ها و معابر عمومی و اماکن متروکه سطح شهرها و گاهی روستاهای استان مازندران جمع آوری می شدند و در کمپ های موسوم به ماده ۱۶ ویژه این گروه از معتادان اسکان می یافتند تا به صورت رایگان اعتیادشان درمان شود ، اما این کمپ ا از اوایل سال گذشته برای پیشگیری از ابتلای این افراد به بیماری کووید-۱۹ تعطیل شدند و همچنان نیز این تعطیلی با فرا رسیدن موج دوم شیوع کرونا ادامه دارد و چشم انداز روشنی برای راه اندازی مجدد این اماکن حداقل در چند ماه آینده وجود ندارد.

اگرچه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران مدعی اسکان دادن برخی از این معتادان در کمپ های ترک اعتیاد خصوصی با رعایت پروتکل های بهداشتی است ، ولی بررسی ها نشان می دهد که همچنان تعداد زیادی از معتادان متجاهر در سطح مراکز پرجمعیت شهری و حتی حاشیه شهرها به حال خود رها شده اند و شهرداری ها و دستگاه های دیگر که طبق قانون وظیفه جمع آوری این افراد را بر عهده دارند ، تاکنون به دلیل نداشتن مکان مناسب برای نگهداری و تجهیزات برای رعایت پروتکل های بهداشتی اقدامی انجام نداده اند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، معتادان متجاهر پیش از معرفی به کمپ های ترک اعتیاد باید در مراکز ایزوله نگهداری و قرنطینه شوند و با توجه به شیوع کرونا پس از انجام تست کرونا ، در صورت منفی بودن نتیجه ، به مراکز ترک اعتیاد با رعایت پروتکل های بهداشتی معرفی شوند.

دستگاه هایی که متولی این دسته از معتادان در مازندران هستند تاکنون به این بهانه که امکانات لازم را برای اجابت خواسته وزارت بهداشت در اختیار ندارند ، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند.

طبق آمار از حدود ۶۰ هزار معتاد شناسایی شده در حال ترک در استان مازندران حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را معتادان متجاهر تشکیل می دهند . این افراد پیش از شیوع کرونا در ۲ مرکز اقامتی موسوم به ماده ۱۶ در استان در حال درمان بودند.

پاسکاری متولیان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران دلیل سرگردانی معتادان متجاهر در سطح شهرها را تعطیلی کمپ های اقامتی با شیوع ویروس کرونا در راستای پیشگیری از ابتلا این معتادان به بیماری کووید - ۱۹ اعلام کرد.
احمد مظفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تا پیش از شیوع ویروس کرونا، معتادان متجاهر در دو کمپ ماده ۱۶ ویژه بانوان و آقایان به صورت شبانه روزی نگهداری می شدند ولی با شیوع ویروس کرونا با توجه به این که معتادان در زمره افراد پرخطر در ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ قرار داشتند، تصمیم به تعطیلی این کمپ ها و تحویل معتادان متجاهر به خانوادهایشان گرفته شد .

وی با اظهار این که به طور قطع با اجرایی شدن این مصوبه شورای هماهنگی، مشکلاتی برای برخی از معتادان متجاهر ایجاد شد و برخی از آنها را در سطح خیابان ها سرگردان شدند ، دلیل عدم پذیرش معتادان متجاهر را در کمپ های ویژه را نبود امکانات و تجهیزات مناسب برای رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص مراحل پیش از اقامت شامل قرنطینه و تست کرونا دانست.

مظفری گفت : بر اساس مصوبه ای که برای از سرگیری فعالیت کمپ های ماده ۱۶ در اختیار بهزیستی است، نیاز به اجرای امکان ایزوله ، قرنطینه ، تست و رعایت پروتکل های بهداشتی است ولی چنین امکاناتی در اختیار دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی نیست.

وی افزود : نبود امکانات برای رعایت پروتکل های بهداشتی در کمپ های ماده ۱۶ بهزیستی باعث شده تا اعتباری از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در قالب ماده دو تبصره ۱۶ به استان اختصاص یابد تا بتوانیم به طور موقت با رعایت پروتکل های بهداشتی این معتادان را در کمپ های ترک اعتیاد خصوصی نگهداری کنیم و به ازای این اقامت نیز هزینه ها از جیب شورا به این مراکز پرداخت شود.
مظفری گفت : آنچه که تاکنون باعث شده تا جمع آوری معتادان متجاهر پس از شیوع کرونا به تاخیر بیفتد ، نداشتن مرکز قرنطینه است که باید این مراکز طبق مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از سوی شهرداری ها در اختیار شورا قرار داده شود که تاکنون این اقدام انجام نشده است.
وی ادامه داد : اگر شهرداری ها مرکز قرنطینه را در اختیار شورا قرار دهند ، معتادانی که جمع آوری می شوند ابتدا حدود دو هفته در این مراکز نگهداری می شوند و در صورتی که تست کرونای آنها منفی بود به مراکز اقامتی ترک اعیتاد و ماده ۱۶ تحویل داده می شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران تعداد مراکز ترک اعتیاد استان را بیش از ۵۰۹ واحد اعلام کرد و گفت که ۴۱ مرکز از این تعداد مجوز لازم را برای پذیرش معتادان با رعایت پروتکل های بهداشتی دریافت کرده اند.
وی افزود : در روزهای گذشته حدود ۴۰۰ معتاد در سطح استان شناسایی و تحویل مراکز ترک اعتیاد شدند که تعدادی از آنها معتادان متجاهر بودند و تا زمانی که شهرداری ها مرکز قرنطینه را در اختیار شورای هماهنگی و دستگاه های مسوول قرار ندهند، نمی توان به جمع آوری معتادان متجاهر اقدام کرد.

آمادگی مشروط بهزیستی

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مراکز ماده ۱۶ استان به شرط اجرای طرح های پیش قرنطینه و تست کرونا برای معتادان متجاهر، آماده پذیرش این افراد در مراکز نگهداری خود در استان هستند و تا زمانی که این مراحل طی نشود، به دلیل ریسک بالا برای پذیرش، امکان نگهداری وجود ندارد.
دکتر فرزاد گوهردهی افزود : با توجه به خطای ۳۰ درصدی در تست کرونا ، افراد مشکوک باید حداقل ۱۴ روز در فضای قرنطینه نگهداری شوند و پس از آن در صورتی که علایم بیماری در آنها بروز نکرد، می توان آنها را به مراکز ماده ۱۶ انتقال داد.

وی دلیل نپذیرفتن معتادان متجاهر را بدون تست کرونا و قرنطینه به دلیل نبود امکانات درمانی مناسب در مراکز نگهداری ماده ۱۶ بیان کرد و اظهار داشت : مرکز ماده ۱۶ مرکز عام برای پذیرش معتادان متجاهر محسوب می شود و نمی توان بدون اطمینان از سلامت افراد معتاد، آنها را در این مرکز پذیرش کرد.
گوهردهی اظهار داشت : بر اساس دستورالعمل ، جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهرها بر عهده شهرداری هاست و بهزیستی مسوولیتی در جمع آوری نداشته و حتی درمان این افراد نیز بر عهده کمیته درمان با تولی گری دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.
استان مازندران طبق آمار رسمی حدود ۶۰ هزار معتاد دارد که یک درصد از این معتادان را متجاهر تشکیل می دهند. بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون ۵۴ هزار معتاد در بیش از ۵۰۰ مرکز ترک اعتیاد در حال ترک هستند.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی دو بیمار در بابل از سوی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان به عنوان یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران شیوع یافت و پس از حدود دو ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی این ویروس روند نزولی یافت.
پس از حدود سه ماه روند نزولی ویروس کرونا در مازندران ، این ویروس بار دیگر از نیمه دوم تیرماه به دلیل عادی سازی رفتاری مردم روند صعودی به خود گرفت به گونه ای که هم اکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار