کد خبر: ۸۸۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ 07 August 2020

 

قاسم جوادزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام اجرت تبدیل شلتوک به برنج، اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان اجرت تبدیل شلتوک به برنج در سال زراعی ۹۹ شالیکوبی ها به دو صورت نرخ ریالی و جنسی محاسبه می‌شود.

وی افزود: صاحبان شالیکوبی های درجه یک مدرن می‌توانند بر اساس نرخ ریالی بابت خشک کردن و تبدیل هر کیلو گرم شلتوک به برنج سفید شش هزار ریال یا به ازای تبدیل شلتوک به ۱۰۰ کیلو گرم برنج سفید سه کیلو و ۱۰۰ گرم برنج سفید از شالیکاران دریافت کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی گیلان تصریح کرد: برای کارخانه داران درجه دو سنتی نرخ ریالی بابت خشک کردن و تبدیل هر کیلو گرم شلتوک به برنج سفید پنج هزار و ۵۰۰ ریال و یا به ازای تبدیل ۱۰۰ کیلو گرم شلتوک به برنج سفید ۲ کیلو و ۷۵۰ گرم برنج سفید می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت نرخ ریالی یا جنسی بر اساس اختیار و تمایل کشاورز انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: اتحادیه شالیکوبان استان موظف است بنر جداگانه برای هر یک از نرخ‌های مصوب را بر روی کارخانه‌های درجه یک مدرن معمولی چاپ نموده و به کارخانه‌ها تحویل دهد.

جوادزاده تعیین سطح رتبه بندی کارخانجات را بر عهده سازمان جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: دریافت اجرت جنسی از نیم دانه و دانه مرغی ممنوع است و کلیه محصولات جانبی مانند سبوس و فل و… در اختیار کشاورزان می‌باشد.

وی با بیان اینکه وزن کردن شلتوک در بدو ورود این محصول به شالیکوبی ها الزامی است و دریافت اجرت بر اساس وزن شلتوک خواهد بود، ادامه داد: صاحبان شالیکوبی ها بعد از وزن کردن شلتوک و همچنین دریافت حق العمل کاری باید به شالیکاران قبض رسید بدهند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی گیلان با اشاره به اینکه در استان بیش از هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی فعالیت می‌کنند، افزود: تاکنون ۴۷۵ کارخانه تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختار شده اند و می‌توانند با کاهش ضایعات ۳۵ هزار تن برنج، از هدر رفت اقتصادی حدود سه هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی جلوگیری کنند که سود همه این موارد به کشاورزان بر می‌گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار