نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: کرمانشاه مشکلات بسیار زیادی دارد و به دلایل بسیار متقن، ریشه بسیاری از مشکلات جامعه، مدیریتی است، چرا که استان ما در زمره استان‌های برخوردار قرار دارد اما به علت برخی مشکلات مدیریتی و خصوصا توجه به مدیران غیربومی ضربه خورده‌ایم.
کد خبر: ۸۸۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 11 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،«محمد رشیدی» به عنوان نماینده قشر جوان و فرهنگی وارد مجلس شورای اسلامی شد و در این مدت نیز فعال‌ترین چهره سیاسی استان بوده است؛ آخر هر هفته او حتما سری به مناطق حاشیه‌ای شهر و روستا می زند و در تلاش است که عقب ماندگی چندساله را تا حدی جبران کند.

با وجود مشغله‌های زیادی که دارد اما همیشه برای خبرنگاران وقت دارد و همین هم موجب شده که توان رسانه‌ها هم معطوف به کارهایش باشد. یک روز گرم تابستانی، مهمان دفتر فارس شد و در خصوص چند مسئله مهم گپ و گفتی داشت که در ادامه می خوانید.

فارس: مقام معظم رهبری در بیانات خود در خصوص مجلس مسائل مهمی را مطرح کردند، به نظر شما رویکرد مجلس در خصوص بیانات رهبر چگونه باید باشد؟

رشیدی: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری به دوستان خود در مجلس گفتم، صحبت‌های حضرت آقا مبنی این که مردم به این مجلس انقلابی امید بسته‌اند نباید ما را مشعوف و یا خدای نکرده مغرور کند؛ بلکه باید وضعیت خطیر و سنگینی که بر دوش خود داریم را حس کرده و با دقت و البته سرعت کار کرده و گره‌های از کار ملت را باز کنیم؛ چرا که متاسفانه هفت سال از فرصت جامعه ما سوخت و هدر رفت.

فارس: نقد شما به عملکرد دولت چیست؟

رشیدی: نباید در جامعه سیاه نمایی کرد؛ در طول هفت سال گذشته اقداماتی انجام شده است و ما منکر آن نیستیم اما می توانستیم عملکرد بسیار بیشتر و بهتری داشته باشیم و با گره زده سرنوشت جامعه به «برجام» و نگاه به خارج از مرزها فرصت‌ها از دست رفت، اما بنا به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در یک سال باقی مانده، دولت باید با تمام توان پیش رفته و ما نیز در کنار آن‌ها هستیم و البته از وظیفه نظارتی خود در مجلس غافل نخواهیم شد.

فارس:یکی از چالش‌های استان کرمانشاه مسئله سرمایه گذاری است، نظر شما در این خصوص چیست؟

رشیدی: سرمایه گذار باید از فعالیت خود در استان منتفع شود، اما شرایط لازم جهت رسیدن نفع سرمایه گذاری در استان به سرمایه گذار به وجود نمایده است، از طرف دیگر در امر سرمایه گذاری در استان کرمانشاه یک سری موانع و مشکلات موجود دارد و باید این موانع توسط متولیان امر برداشته شود.

همه ما می‌دانیم منابع و استعدادهای بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داریم، از این رو برنامه ریزی لازم جهت استفاده از این منابع باید فراهم شود.

 

 

فارس: شما یکی از منتقدان مدیران غیربومی در استان هستید، چرا؟

رشیدی: علتش مشخص است؛ چند وقت پیش قرار بود مدیر یکی از بانک‌های استان از خارج از استان بیاید، بنده با این مسئله مخالفت کردم؛ به مدیران ارشد آن بانک گفتم که یکی از مدیران کرمانشاه را به استان همان فرد بفرستند، در جواب گفتند که آن‌ها قبول نمی‌کنند! گفتم وقتی آن‌ها مدیر غیربومی قبول نمی‌کنند، چرا ما باید قبول کنیم؟

در استفاده از مدیران غیربومی در استان چند مشکل وجود دارد؛ اول اینکه انگیزه ارتقاء و تلاش در بین جوانان و مدیران میانی استان از بین می‌رود؛ چرا که این جوانان هیچ امیدی برای رسیدن به سطح کلان مدیریت ندارند، دوم اینکه ظرفیت‌های خوب استان در سطح استعداد مدیریت هدر می رود و به نحوی فرصت سوزی اتفاق می‌افتد و در مرحله سوم با توجه به این نکته که مدیران بومی استان نسبت به توان، استعدادها و حتی مشکلات و معضلات استان شناخت کافی دارند در صورت اضافه شدن مدیر غیربومی صرف هزینه لازم است تا این شناخت به وجود آید و همین مساله باعث اتلاف هزینه می‌شود.

فارس: بنظر می رسد انتقاد شما به مدیریت استان جدی است؟

رشیدی: من هیچ گونه مطالبه شخصی از مدیران استان ندارم؛ اما در خصوص حقوق و منافع استان باید گفت کرمانشاه مشکلات بسیار زیادی دارد و به دلایل بسیار متقن ریشه بسیاری از مشکلات جامعه مدیریتی است، چرا که استان ما در زمره استان‌های برخوردار قرار دارد اما به علت برخی مشکلات مدیریتی و خصوصا توجه به مدیران غیربومی ضربه خورده‌ایم، در شرایط فعلی مدیران استان باید تلاش کرده تا ضعف‌های موجود را موجود را پوشش دهند، در این زمینه ما نیز در کنار آن‌ها قرارداشته و همراهی و تعامل خواهیم داشت اما باید توجه داشت که این تعامل باید دوسویه باشد.

فارس: دانش هر فرد محدود است، یک نماینده مجلس چگونه خود را برای طرح مساله، تحقیق و نظارت در کل مسائل جامعه آماده می‌کند؟

رشیدی: بله دقیقا؛ دانش ما در هر زمینه‌ای محدود به مسائل خاصی است، اما کارگروه‌های تخصصی در هر زمینه‌ای تشکیل شده و فعالیت اصلی در شناسایی، تحقیق و پژوهش بر روی هر موضوعی در کارگروه تخصصی آن موضوع صورت می گیرد.

خروجی کارگروه در اختیار من قرار گرفته و موضوعات در جلسات مطرح کرد و به دنبال نظارت و یا قانون گذاری در این خصوص خواهم بود. به عنوان مثال در موضوع برنامه و بودجه ریزی استان، ماحصل یک کارگروه متخصص در زمینه برنامه و بودجه در اختیار من قرار گرفت و من نتیجه این موضوع را در جلسات مربوطه با رئیس سازمان برنامه بودجه استان و یا استانداری مطرح کردم.

 

 

فارس: به چه شکلی ترکیب کارگروه‌های تخصصی خود را انتخاب کرده ای؟ آیا تاکید شما بر جوانگرای در این امر مدنظر قرار گرفته است؟

رشیدی: هر کار گروه متشکل از افراد با تجربه و زبده آن موضوع، تحصیل کرده و دانش آموختگان جوان است، جلسات این کارگروه‌ها با حضور هر دو طیف برگزار شده و ماحصل ارزیابی جوانان و افراد باتجربه در هر موضوع در اختیار من قرار می‌گیرد، این ساختار باعث می‌شود مردم در هر موضوعی مشکلات خود را با کارگروه مربوط به آن مطرح کرده و پس از رسیدن به یک جمع بندی کامل، موضوع از طرف من پیگیری شود. بدین صورت راه شناسایی و حل مشکلات مردم سریعتر خواهد شد.

فارس: اطلاعات شما تنها از طریق کارگروه های تخصصی دریافت می شود و یا روند دیدارهای مردمی خود نیز ادامه می دهید؟

رشیدی: با توجه به شرایط کاری مجلس شورای اسلامی ما هر سه هفته یک بار باید به حوزه انتخابی خود سفر کنیم اما من سعی می کنم هر هفته در استان حاضر شده و به دیدارها و مشورت‌های خود با مردم و اقشار مختلف مردم ادامه بدهم، اگر مشکل و یامانعی در استان از طرف مردم به ما برسد قطعا آن را با کمک کارگروه‌های تخصصی بررسی خواهیم کرد.

فارس: از زمان تشکیل کارگروه های تخصصی تا کنون عملکرد قابل مطرحی تدوین شده است؟

رشیدی: در جلسات یک ماه اخیر برنامه و بودجه ما از اطلاعات تهیه شده در این کارگروه‌ها استفاده کردم، همچنین به همت کارگروه تخصصی کشاورزی یک سند راه پیرامون صنعت مرغداری و نهادی‌های دامی تهیه شده است، اسلاید تدوین شده در این کارگروه به زودی به کمسیون کشاورزی رفته و در این کمسیون مطرح خواهد شد.

فارس: بارها تاکید کرده‌اید که اهل عزل و نصب نیستید؛ آیا این موضوع با مساله نظارت بر عملکرد مدیران استان منافاتی ندارد؟

رشیدی: من مدیر اجرایی استان نیستم، وظیفه من قانون گذاری و نظارت بر عمل به قانون است؛ اگر من در یک سازمان دست به مهره چینی بزنم قطعا اجازه انتقاد از مدیر دست نشانده خود را نخواهم داشت؛ البته گاهی پیش می آید که برای پست سازمانی چندین نفر از افراد توانا را پیشنهاد می‌دهیم و از مسئول تصمیم گیرنده می‌خواهیم از بین آن‌ها بهتریشان را انتخاب کند، این موضوع باعث می شود منافع استان حفظ شده و منافع فردی شخص نماینده برای هر اداره و سازمانی مطرح نشود.

فارس: همه مردم شما را به عنوان یک نماینده از قشر فرهنگی جامعه می‌دانند، جایگاه فرهنگ در توسعه استان دقیقا کجاست؟

رشیدی: توسعه فرهنگی و حل مشکلات و معضلات فرهنگ در استان مقدم بر سایر مسائل دیگر است، چرا که توسعه فرهنگی مقدم بر توسعه اجتماعی و اقتصادی است؛ این مهم در بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مجلس نیز مشهود است چرا که ایشان حل مشکلات فرهنگی و معیشت را از انتظارات خود از مجلس جدید خواندند، اما مساله اصلی این است که نقشه راه منسجم و کارایی در توسعه فرهنگی استان وجود ندارد، بیش از ۳۰ نهاد متفاوت و موازی با بودجه‌های مختص به خود در زمینه فرهنگ فعال هستند و همین نبود وحدت رویه و موازی کاری باعث شده است که بحث فرهنگ کاملا مغفول بماند، به نظر میرسد یک نهاد هماهنگ کننده برای تمامی نهادهای فرهنگی کشور در ساختار دولت لازم است.

فارس: رسانه چگونه می توانند با شما تعامل داشته باشند؟

رشیدی: من از شما رسانه‌ها درخواست دارم که ما را در جریان اطلاعات و اخبار جامعه استان قرار بدهید، اطلاعات و آمارهای در دست شما رسانه ها قرار دارد که بسیار راهگشاه است، ما نمایندگان به رسانه‌ها و بخصوص خبرگزاری همچون خبرگزاری فارس اعتماد کامل داریم و امیدواریم به عنوان امنای نماینده در سطح جامعه ما در جریان ریز اتفاقات قرار بدهید تا خدای نکرده حقی از مردم ضایع نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار