ارس حق آبه داریم و باید به نحو احسن از این منبع آبی استفاده کنیم، گفت: اگر خط انتقال آب ارس به تبریز تکمیل شود، در مسیر خود اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرند، عجب‌شیر و دشت تبریز را زیر کشت خواهد برد و همچنین آب شرب را نیز تامین خواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 12 August 2020

محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کمبود آب، مسئله دیروز و امروز نیست و امسال به خاطر شیوع کرونا شاهد افزایش دور از انتظار مصرف آب بوده‌ایم، اظهار کرد: در سال‌های ۹۶، ۹۷ و اواخر ۹۸ افزایش مصرف، سالانه پنج درصد بود، اما امسال به خاطر شیوع کرونا به ۳۸ درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که این موضوع گاه به گونه‌ای مطرح شد که گویا متولیان امر غفلت کرده‌اند و به همین جهت با مشکل قطعی آب روبه‌رو شده‌ایم، گفت: در حالی که اینگونه نیست و از فصل زمستان، کمیته‌هایی در این رابطه راه اندازی شده و برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام شده است؛ البته پیش‌بینی ما افزایش مصرف ۲۰ درصدی بود و فکر نمی‌کردیم مصرف آب تا ۳۸ درصد افزایش یابد.

وی با بیان این‌که بر اساس پیش بینی‌ها، سازوکارهایی طراحی شد و امسال شاهد افزایش ۱۷ درصدی تولید آب در استان بودیم، افزود: باید در نظر داشته باشیم که آذربایجان‌شرقی و در حالت کلی کشورمان، در منطقه کم آبی قرار گرفته و آذربایجان شرقی به جز یکی دوسال گذشته که با لطف الهی شاهد بارندگی‌های خوبی بودیم، همواره جزو استان‌های کم‌باران بوده‌ است.

 

مصرف سرانه آب در استان بیش از میانگین کشوری است

پورمحمدی با اشاره به این‌که مصرف سرانه آب در استان بیش از میانگین کشوری است، ادامه داد: اگر میانگین مصرف سرانه آب در کشور ۲۲۰ لیتر در روز باشد، این میزان در استان ما ۲۸۰ لیتر در روز است؛ منابع آبی دارای محدودیت هستند و باید در این رابطه در وهله اول مصرف خود را بهینه کنیم، چراکه ۲۸۰ لیتر در روز برای هر نفر، مصداق بارز اسراف است.

وی با بیان این‌که در وهله بعدی باید از منابع آبی خود به طور مناسب استفاده کرده و مصرف را مدیریت کنیم، اظهار کرد: شاید ۴۰ درصد از آب شرب‌ ما توسط بخش صنعت مصرف می‌شود که اصلا ضرورت هم ندارد؛ این سهمیه در گذشته به صنایع واگذار شده و امروز درحالی که با کمبود مواجه هستیم باید مصرف آب شرب از جاهایی که در اولویت نیستند، حذف شده و جایگرین شود که هم‌اکنون این اقدام در مورد برخی صنایع و همچنین ویلاها و... انجام می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید از منابع محدود آب و انرژی به درستی استفاده کنیم، گفت: در کنار اقداماتی که برای تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان انجام می‌شود، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از هدررفت آب نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: خوشبختانه با تلاش و هماهنگی دستگاه‌های مسئول، مسئله کمبود آب در روزهای اخیر حل شده، اما برای بلندمدت و حل قطعی این مشکل، عزم جدی برای متعادل کردن میزان تولید و مصرف آب ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه بسته‌های تشویقی به واحدهای صرفه جو در حوزه آب، گفت: در مورد افزایش میزان تولید آب هم در اسفند ماه سال ۹۸ جلسه‌ای برگزار کرده و مجوز دادیم که تعدادی از چاه‌های شهرداری در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار گیرد؛ همچنین حفاری یک سری چاه‌های جدید و تقویت برخی ایستگاه‌های آب منطقه‌ای نیز در دستور کار قرار گرفت.

پورمحمدی با اشاره به پروژه‌های آبرسانی در راستای حل مشکل آبی برای چند ماه‌ آتی، اظهار کرد: در این رابطه چند پروژه داریم که یکی از آن‌ها پروژه آبرسانی از نهند است.

وی با بیان این‌که نمی‌خواهم بر روی اقدامات انجام شده در گذشته تمرکز کنم اما ناگزیر به گفتن برخی غفلت‌ها در رابطه با سد شهید مدنی هستم، اظهار کرد: بدون این‌که درنظر بگیرند با آبگیری سد شهید مدنی تبریز، راه دسترسی، مسیر انتقال، خط انتقال آب نهند و تصفیه خانه هم زیر آب می‌ماند، این سد در دولت قبلی افتتاح شده است؛ در حالی که ابتدا باید این مسائل حل شده و سپس سد احداث می‌شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای جبران این غفلت‌ها، آقای نوبخت را هم جهت بازدید دعوت کردیم تا از وضعیت این سد و اعتبارات لازم برای آن باخبر شوند؛ ۲۷۰ میلیاردتومان اعتبار برای جبران این موارد لازم است که آقای نوبخت هم در این رابطه قول داده‌اند و برای امسال هم اعتباری درنطر گرفته‌اند که هرچند ناکافی است، اما این کار را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های آبرسانی طی دو سال اخیر، اظهار کرد: سال پیش پروژه عظیم خط جایگزین زرینه‌رود با حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را آغاز کردیم که این پروژه، جلوی پرت آب را خواهد گرفت و نقش پدافندغیر عامل را خواهد داشت. همچنین اگر زمانی سهم آبی تبریز از زرینه رود افزایش یابد، لوله‌های این خط قابلیت لازم را خواهند داشت.

 

پروژه قلعه چای عجب‌شیر

وی با بیان این‌که پروژه قلعه چای عجب‌شیر دیگر پروژه مدنظر ماست که تلاش می‌کنیم از محل تنش آبی، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در این رابطه تخصیص داده شود، افزود: در این رابطه به یک تصفیه خانه و ۱۷ کیلومتر لوله گذاری نیاز داریم تا به خط انتقال زرینه رود وصل شود و اگر این آب به تبریز برسد، مشکلات آنی ما در حوزه آب حل خواهد شد اما برای مشکلات آتی راهکارهای دیگری را پیگیری می‌کنیم.

 

انتقال آب رود ارس به تبریز، راهکار ضروری حل مشکل آب

پورمحمدی گفت: این‌که برخی صاحب‌نظران اعلام می‌کنند که انتقال آب ارس به تبریز پرهزینه بوده و راه چاره نیست، این‌گونه نبوده و انتقال آب رود ارس به تبریز، راهکار ضروری حل این مشکل است، چراکه از این طریق هم از منابع آبی خود به خوبی استفاده کرده و نمی‌گذاریم از کشور خارج شود و هم این‌که میزان حق‌آبه استان نیز محقق می‌شود؛ همچنین این خط انتقال، نقش پدافندی هم خواهد داشت.

وی در خصوص انتقال آب رود ارس به تبریز گفت: به صورت جدی پیگیر اجرای این طرح هستیم و با توجه به مشکل تأمین اعتبار به خاطر تحریم‌های اقتصادی، راه‌حل‌های جایگزین را تعریف کرده و این طرح را اجرایی می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که تبریز، شبکه آب، زون بندی و چاه‌های تعادل درست و حسابی ندارد، گفت: این‌گونه نیست که متولیان امر بیکار نشسته‌ باشند، بلکه در تکاپو و تلاش هستند و با وجود تنگناهای مالی، پروژه‌های بزرگی اجرا می‌شود و شاید طی سال‌های اخیر بیشترین سرمایه‌گذاری در استان در حوزه آب و انرژی بوده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در خاتمه تاکید کرد: به تدریج جمعیت شهر تبریز هم در حال افزایش بوده و هم اکنون حدود ۴۰ درصد مردم استان در این شهر زندگی می‌کنند و نیاز آبی نیز رو به افزایش است که باید به نسبت افزایش جمعیت، به فکر تامین آب هم باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار