مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان:
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان گفت: نزدیک به 215 میلیارد تومان از بودجه منطقه 5 به اقدامات عمرانی در قالب اجرای 150 طرح اختصاص دارد.
کد خبر: ۸۸۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ 12 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، احمد رضایی در پنجاه و هشتمین نشست خبری سه شنبه ها با رسانه که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه حاشیه رودخانه زاینده رود به عنوان بخشی از محور گردشگری شهر اصفهان در این منطقه واقع شده است، اظهار کرد: همچنین پهنه کوه صفه به عنوان قوی ترین جاذبه مرتفع شهر به خصوص در شرایطی که با بحران کم آبی مواجه هستیم، در این منطقه واقع است.
وی بیان کرد: جلفا و محور مهمان خانه نیز برای گردشگران خارجی جذابیت دارد برای استفاده از جاذبه های این محور هم برنامه ریزی می کنیم.
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان تصریح کرد: همچنین در این منطقه ارتش و ارشد نظامی آجا در منطقه، گروه های 44 و 55 توپخانه، سپاه صاحب الزمان (عج)، دانشگاه امیرالمومنین و فرماندهی انتظامی مستقر هستند.
وی با اشاره به اینکه تعاملات با این گروه ها در یکی دو سال اخیر به خوبی شکل گرفته است، اظهار کرد: در همین راستا تفاهم نامه با سپاه صاحب الزمان(عج) و دانشگاه امیرالمومنین منعقد کرده ایم که در سپاهان شهر،‌ خیابان نظام به صورت یک بانده در حال بهره برداری است. قبلا خودروها از این خیابان از جهت شرق به غرب استفاده می کردند که موجب نگرانی و گاها تصادفاتی می شد اما طی پروسه ای با سپاه تفاهم کردیم و 17 هزار متر آزادسازی انجام شد تا خط بدنه 33 متری در این خیابان اجرا شود و این کار اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته است. امتداد این خیابان به بزرگراه شهید دستجردی می رسد و به عنوان ورودی اول سپاهان شهر شکل می گیرد که بر کاهش ترافیک تاثیرگذار است.
رضایی از اجرای خط انتقال پساب به عنوان دیگر طرح شهرداری منطقه طی توافق با سپاه نام برد و گفت: در سال های گذشته تفاهم نامه هایی برای انتقال پساب برای فضای سبز در این زمینه منعقد شده بود، با توجه به اینکه خط انتقال پساب دچار مشکلاتی بود، نیاز به ارتقا داشت که با سپاه تفاهم کردیم تا از طریق احداث این خط انتقال فضای سبز پادگان ها و پهنه صفه را آبرسانی کنیم که به خط یک صفه منتهی می شود.
وی ادامه داد: تصفیه خانه سپاهان شهر یکی از تصفیه خانه های خوب در سطح کشور است که با دو روش ازن زنی و کلر زنی در حال اجراست و هیچ خطری برای گونه های گیاهی ندارد. یکی از اقدامات در این پروژه اقدامات توسعه ای برای مخزن انعقاد و تصفیه سازی است.
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان در مورد وجود واحدهای صنعتی در این منطقه تصریح کرد: مراکز صنعتی واقع در این منطقه عمده نیست و کاربری هایی است که به واسطه حضور مردم صنعتی شده است. کارخانجاتی که در سال های اخیر در منطقه بودند، جابجا و تبدیل به فضاهای فرهنگی و سبز شدند.
وی در مورد بافت فرسوده منطقه هم با اشاره به اینکه سالیان سال است شهرداری و راه و شهرسازی در قالب رسیدگی به بافت فرسوده برنامه ریزی هایی در این خصوص داشته اند، گفت: این کار نیاز به مصوباتی دارد چراکه شهرداری برای مداخله مستقیم در نوسازی بافت فرسوده نیاز به مصوبه دارد و برای همین شهرداری به سمت تسهیل گری رفته تا مردم در این بافت سرمایه گذاری کنند.
رضایی با بیان اینکه منطقه 5 هم اکنون 18.5 هکتار بافت فرسوده دارد و از این لحاظ جزو کمترین میزان بافت فرسوده در بین مناطق است، تصریح کرد: ورود مستقیم شهرداری به این بافت سرمایه گذاری زیادی می طلبد که خارج از توان شهرداری هاست.
جلفا و کلیسای وانک محورهای جدید گردشگری منطقه 5
وی در مورد قیمت ملک در منطقه 5 نیز با اشاره به اینکه شهرداری ها در نرخ ملک تعیین کننده نیستند و فضای بازار و اتفاقاتی که در سطح کلان می افتد در قیمت اراضی تاثیرگذار است، گفت: اقدامات شهرداری ها درصد جزئی در قیمت مسکن تاثیرگذار است. البته اقدامی که شهرداری برای اعمال تخفیف در پروانه ساختمانی انجام داده، برای مردم هم سودده است.
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان افزود: بخشی از ایجاد انگیزه برای حضور گردشگران بعد از رفع محدودیت های کرونایی با بهبود فضای شهری حاصل می شود تا توریست ها از سیما و منظر لذت ببرند، در این زمینه برنامه هایی را در سال گذشته و سال جاری اجرا کردیم به طوریکه در محدوده جلفا ساماندهی گذر هوانس در حال اجراست و گذر چارسوق اجرا شد و اتفاقاتی که پیرامون کلیسای وانک شکل گرفته، فضای خوبی را برای گردشگری فراهم می کند.
وی تاکید کرد: در برنامه های فرهنگی رویکرد این بوده که فضای فرهنگی بین همه مردم تقسیم تا ایجاد انگیزه شود. البته بخشی از کار مربوط به حوزه های دیگر است اما شهرداری می تواند، در زمینه توسعه هتل و مراکز اقامتی و برای برگزاری رویدادهای ملی، تاریخی و مذهبی برنامه ریزی کند.
رضایی بیان کرد: توریست داخلی هم هرچند با توجه به شرایط کرونایی کمتر شده اما در حاشیه زاینده رود و صفه حضور دارند.
وی با اشاره به نوسازی بافت فرسوده، اظهار کرد: تخفیف های خوبی به نسبت صدور پروانه در این بافت تخصیص می یابد چراکه ملزم به رعایت مصوبه شورای شهر هستیم و هم اکنون 80 درصد تخفیف لحاظ می شود.
مدیر منطقه 5 در مورد ساماندهی ترددها روبروی ترمینال صفه، گفت: بخشی از این محدوده با منطقه 5، بخشی منطقه شش و قسمتی هم با سازمان پایانه هاست. طی دو سال گذشته اصلاح هندسی و اصلاح پروفیل مسیر در ورودی کوی سپاهان صورت گرفت. به دلیل پارک حاشیه ای در این محدوده با توجه به ساختار فیزیکی برای ورود اتوبوس ها مسیرهایی برای رفت و آمد مورد نیاز است که عمده مشکلات به تخلفات در حاشیه خیابان برمی گردد که پلیس باید اعمال قانون را با شدت بیشتری انجام دهد.
بودجه 393 میلیارد تومانی منطقه 5 در سال 99
وی افزود: اجرای میدان غدیر در سپاهان شهر یک طرح مشارکتی است که از سالیان گذشته شکل گرفته بود اما پروژه متوقف شد چون اصلاحاتی روی این طرح بود اما مجددا در مرحله آغاز عملیات اجرایی است و وارد مذاکره با شرکت سرمایه گذاری شدیم.
رضایی بودجه منطقه 5 در سال 99 را 393 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: نزدیک به 215 میلیارد تومان از این بودجه خالص کارهای عمرانی در قالب اجرای 150 طرح است.
وی ادامه داد: همچنین اعتباراتی در قالب مناسب سازی مسیرهای پیاده رو داریم و علی رغم اینکه مناسب سازی کار بزرگی است تا افراد دارای معلولیت از این فضا با آرامش استفاده کنند اما این پروژه ها هزینه آنچنانی طلب نمی کند و در قالب افتتاح پروژه ها نمی گنجد.
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو پارکینگ توحید و شریعتی در منطقه به مرحله اجرا می رسد، گفت: این دو منطقه از بخش هایی بودند که از سوی حوزه حمل و نقل و ترافیک دارای اولویت شناخته شده اند.
احداث تالار موسیقی اصفهان
وی احداث تصفیه خانه سپاهان شهر، احداث مجموعه فرهنگی حسین آباد، پارکینگ جلفا، مجموعه فرهنگی – گردشگری گل نرگس در قالب تالار موسیقی اصفهان، پارک 22 هکتاری گل نرگس، خطوط انتقال آب در خیابان حکیم نظامی تا پهنه صفه را از جمله طرح های امسال منطقه عنوان و تصریح کرد: درایگاه نظر در سه راه نظر و بیشه خزایی با فضای سبزی و طراحی شهری به عنوان یکی از ورودی ها بسیار فاخر شهر نیز امسال در این منطقه اجرا می شود.
رضایی با بیان اینکه متاسفانه هر ماه یک سقوط را در کوه صفه شاهد هستیم که به دلیل ناآگاهی مردم از پهنه رخ می دهد، افزود: ایمن سازی پهنه کوه صفه در همین راستا امسال انجام می شود.
وی به تعریض پل شهید ستاری و بهره برداری از آن تا یک ماه دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از دو نقطه گلوگاهی در محدوده 80 کیلومتری رینگ سوم پل شهید ستاری و ساماندهی لوپ شهید طیاره است که با اصلاح، عرض به 11 متر افزایش می یابد.
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان افزود: احداث خیابان آیت اله طاهری در بزرگراه صفه و ساخت خیابان ادامه توحید از دیگر طرح های مهم منطقه است که امسال اجرایی می شود.
وی در مورد طرح پیرایش شهری در منطقه هم اظهار کرد: براساس سیاست کلان شهرداری تمام مناطق یک محور را به پیرایش شهری اختصاص می دهند که مطالعات آن انجام شده است؛ در منطقه 5 خیابان حکیم نظامی حدفاصل پل فلزی تا چهارراه حکیم نظامی به طول 500 متر برای این طرح انتخاب و در گام اول قرار شد بخشی به عنوان پایلوت انجام شود.
رضایی بیان کرد: شکلی که جداره این محور اکنون پیدا کرده است، به نسبت محور مقابل بسیار متفاوت است. این طرح به صورت ساماندهی جداره و کف انجام می شود و در هر منطقه یک مشاور وظیفه تسهیل گری را بر عهده دارد.
وی افزود: سال گذشته افتتاح ورزشگاه مادر و کودک را داشتیم که به نام آیلین ملکیان نامگذاری شد اما افتتاحیه به خاطر کرونا به تعویق افتاد.
مدیر منطقه 5 شهر اصفهان از حضور معاونان خود در بیمارستان الزهرا(س) برای عید غدیر گفت و ادامه داد: همراه هدایا و یادگاری حرم امام رضا(ع) در میان کادر درمانی الزهرا حضور پیدا کردیم.
وی در مورد تردد موتورسواران در حاشیه زاینده رود هم افزود: اقدامات ما شامل اطلاع رسانی و اقدام فرهنگی است چراکه اگر محدودیت ایجاد کنیم با مناسب سازی منافات پیدا می کند؛ طرح هایی در حوزه های مختلف طراحی شده اما چون تجهیزات کمکی معلولان و جانبازان دچار تغییر می شود محدودیت های اعمال شده عبور معلولان را دچار مشکل می کند بنابراین باید با کار فرهنگی جلوی این کار را گرفت.
رضایی بیان کرد: در بخش سخت افزاری این کار هم اگر هر کاری انجام دهیم، بالاخره موتورسواران راه خود را پیدا می کنند به همین منظور باید در بخش هایی نیروی انتظامی همکاری کند.
وی در مورد دریافت پروانه ساختمانی طی سال های 97 تا 99 گفت: در سال 97، 175 پروانه، در سال گذشته 297 پروانه و از ابتدای سال جاری تاکنون 109 پروانه در این منطقه صادر شده است. در سال های گذشته بسته های تشویقی ساخت و ساز عمدتا در ماه های پایانی تصویب می شد که امسال با تصویب بسته در ابتدای سال، شاهد استقبال مردم بودیم.
مدیر منطقه 5 شهر اصفهان افزود: منطقه 5 چند نهر با سابقه تاریخی دارد، مادی های شایج، نایج و هزار جریب از جمله آنهاست که شاخه ها و انشعاباتی هم دارد اما شهرداری خیلی اجازه دخل و تصرف در این فضاها ندارد بلکه در جهت بهبود شرایط محیط زیستی اقداماتی را انجام می دهد.
وی ادامه داد: سال گذشته و امسال در بخشی از مادی ائمه اطهار ساماندهی، توسعه فضای سبز و مقابله با حیوانات موذی را داشتیم.
رضایی اظهار کرد: در بخش طراحی توسعه ای منطقه حضور این انهار را نادیده نگرفتیم و به مشاوران اعلام کردیم این انهار خطوط قرمز منطقه 5 هستند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی با اشاره به پروژه گل نرگس اظهار کرد: این محدوده مصوبه کمیسیون ماده 5 را دارد که در 68 هکتار احداث می شود؛ این مجموعه دارای پارک 22 هکتاری، محور خیابان شرقی – غربی، یک خیابان 60 متری به اسم آیت اله طاهری، معابر و فضای سبز، خدمات ناحیه - محله و 4500 واحد مسکونی دارد که این واحدها هم در قالب تعاونی های مختلف در حال ساخت است.
سرانه ورزشی یک مترمربعی منطقه 5
مدیر منطقه 5 شهر اصفهان تصریح کرد: پارک گل نرگس یک زمین 22 هکتاری در جنوب مادی هزار جریب است که طراحی آن از سوی دفتر فنی شهرداری اصفهان در حال انجام است و عملیات اجرایی آن تا سه ماه آینده شروع می شود.
وی ادامه داد: اعتبار امسال پروژه های محله محور منطقه، 10 میلیارد تومان است.
رضایی افزود: با توجه به فضای سبز عمومی سطح شهر سرانه فضای سبز منطقه 31 مترمربع است که البته بخشی از فضای سبز مربوط به داخل بافت و منازل است که 20 درصد آن در اختیار شهرداری است.
وی با اشاره به اینکه سرانه ورزشی منطقه حدود یک متر است، بیان کرد: احداث ورزشگاه جزو وظایف شهرداری نیست اما چون دستگاه های متولی به این امر نمی پردازند شهرداری به این سمت رفته است که در منطقه 5 حدود 12 مرکز وررشی روباز و سرپوشیده داریم اما باید همه دستگاه های متولی حضور پیدا کنند.
مدیر منطقه 5 شهر اصفهان تصریح کرد: ترافیک سطح شهر صرفا مربوط به منطقه نیست و نمی توان ترافیک وحید را جدا از رینگ سوم ببینیم و حجم ترافیک رینگ را نمی توان به وحید وارد نکرد اما آنچه در ساختار ترافیک شهر باید مدنظر قرار گیرد مدیریت ترافیک است چراکه روزانه تعداد خودروها به شدت رو به افزایش است.
وی افزود: پروژه هایی هم در سطح شهر اجرا می شود که ترافیک را تشدید می کند؛ مثلا پمپ بنزینی که در نزدیکی پارکینگ وحید ساخته شده باعث ترافیک این محدوده شده است.
رضایی اظهار کرد: تلاش می کنیم یکی از خیابان های منطقه را به محور فرهنگی تبدیل کنیم و کوچه سنگ تراش ها این پتانسیل را دارد. البته اتفاقات خوبی به خاطر توسعه حمل و نقل عمومی در خیابان حکیم نظامی خواهد افتاد
وی در مورد احداث خیابان ادامه توحید افزود: برای اجرای این پروژه با ارتش، دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی تعاملاتی انجام دادیم که برای 600 متر اول با ارتش به توافق رسیدیم و در حال اجراست.
مدیر منطقه 5 شهر اصفهان با بیان اینکه طول این خیابان دو هزار و 60 متر با خط بدنه 36 متری است، گفت: ادامه خیابان توحید حدفاصل بلوار دانشگاه تا برج کبور است که ادامه این خیابان با طراحی به محور شهدای صفه خواهد رسید.
مراقبت از حیوانات باغ وحش صفه تا تعیین تکلیف و انتخاب بهترین مرجع
وی در خصوص باغ وحش صفه هم اظهار کرد: عدم نگهداری حیوانات در پارک وحش صفه که اخیرا در برخی رسانه ها مطرح شده استناد به مصوبه کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان دارد اما این مصوبه هنوز در صحن علنی شورای شهر مطرح و تصویب نشده است و قرارداد پیمانکار هم تمام شده و موظف هستیم از حیوانات تا تعیین تکلیف مراقبت کنیم.
رضایی بیان کرد: نگهداری حیوانات به صورت امانی از سوی شهرداری ممکن نیست و باید بهترین مرجع انتخاب شود تا این کار را انجام دهد. همچنین گونه هایی که در این پارک وحش وجود دارد از شرایط نامطلوب محیطی از سوی محیط زیست به ما منتقل شدند با این وجود چنانچه هر مرجعی با بهترین شرایط نگهداری را انجام دهد قائل به مصوبه شورای شهر هستیم و خواسته انجمن های محیط زیستی را عملی می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار