مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
چشمه سارهای ورا که در فاصله 25 کیلومتری شهرستان اوز واقع شده‌اند، در منطقه کوهستانی از لابه‌لای سنگ‌ها آبی در حد هشت لیتر در ثانیه آزاد می‌گردد...
کد خبر: ۸۸۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ در بازدید از رشته قنات کهن , زیر حوزه آبریزی مشاهده گردید, که اطراف آن مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی مناسب و شیب به طرف رودخانه فصلی واقع در خطالقعر، ما در چاه قنات در بالاترین نقطه حفر و چاه‌های میله‌ای آن در جهت مسیر رودخانه فصلی واقع شده‌اند. قناتی که در روزگاری بیش از شصت لیتر در ثانیه آب را در محل مظهر به حق آبه بران تحویل می‌داده، امروزه در اثر انتقال شن و ماسه‌های رودخانه فصلی اکثریت چاه‌های میله‌ای آن پر، آنها که باقی مانده‌اند و یا مشخص هستند، آنها هم ریزش نموده و در حال محو شدن هستند.

قنات کهن

رشته قنات از زیر جاده عبور می‌کرده که به گفته مالکین اصلی در راهسازی هم به ارزش و اهمیت این رشته قنات بهائی داده نشده است. این قنات از طریق جاههایی که مشخص شده بصورت کامل قابلیت احیاء و مرمت را دارد، می‌توان با راه‌اندازی این رشته قنات و نیات خیرخواهانه‌ای که مالکین آن دارند، برای آینده تأمین آب شرب شهر اوز برنامه‌ریزی نمود.

چشمه سارهای ورا که در فاصله 25 کیلومتری شهرستان اوز واقع شده‌اند، در منطقه کوهستانی از لابه‌لای سنگ‌ها آبی در حد هشت لیتر در ثانیه آزاد می‌گردد، که در دره ورا برای آبیاری نخلها مصرف می‌شود. با توجه به گستردگی منطقه کوهستانی می‌توان از محل این چشمه سارها تونلی به قطر یک الی یک و نیم متر به فرم کوره قنات طراحی و اجرا نمود .

کوره قناتی که بیش از بیست متر طول داشته باشد، و به این ترتیب آبدهی چشمه سارها را به میزان دو الی سه برابر افزایش داد. در مجاورت این چشمه سارها، محل‌های زهدار بیشتری هم مشاهده شد که بر روی آنها هم می‌توان طرح قنات کوه را اجرایی نمود. از آنجایی که قسمت‌هایی از سنگ‌های این محدوده آثار مارن در آنها دیده می‌شود در ارتباط با حفر کوره قنات بایستی به نکات و موارد ایمنی به خوبی دقت نمود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار