کد خبر: ۸۸۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴ 16 August 2020

دام شرکت‌های هرمی و وسوسه یک شبه پول‌دار شدن

تابناک/ شاید خیلی‌ها این جمله را شنیده باشند که می‌خواهی به راحتی پولدار شوی؟ فلانی با ورود به این کار یک شبه راه صد ساله را رفته، الان بهترین خانه و ماشین را دارد، عده‌ای نیز با شنیدن این صحبت وسوسه شده و به سمت پولدار شدن واهی سوق می‌یابند، عده‌ای نیز با تحقیق به این نتیجه می‌رسند که پولدار شدن آسان نیست و حتما باید پای خلافی در میان باشد.

برخی شرکت های هرمی و شبکه ای همچنان به صورت زیرزمینی در حال فعالیت هستند، در گذشته شرکت های گلدکوئیست و امثال آن مطرح بود که خیلی ها از عضویت در این شرکت ها ضربه ها خوردند و مال و سرمایه شان از دست رفت و این روزها اسم شرکت های نوظهوی دیگری بر سر زبان ها افتاده و فردا روز نیز به حاشیه رانده شده اند.

اگر زمانی با ارزیابی برخی اقلام مانند الماس و سکه در سال های گذشته، برای برخی فعالان شبکه های هرمی آب و نان داشت اما برای اکثر کسانی که پول شان را در این راه گذاشتند کابوس و ناکامی به دنبال داشت. افزایش شکایت هایی مبنی بر کلاهبرداری سرشبکه ها و خوردن مال ساده دلانی که به امید پولدار شدن بی زحمت، در دام این شبکه های بازاریابی هرمی افتاده بودند، قانونگذار را بر آن داشت تا فعالیت این شبکه ها را غیرقانونی اعلام کند و پس از آن نیز نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با فعالیت این شبکه ها مقابله کردند.

برخی شرکت ها که با عنوان شرکت های شبکه ای وارد می شوند اما بعدها در قالب هرمی فعالایت می کنند از سه دسیسه با سرپوش محصول، سرمایه گذاری با ساختار هرمی و کلاسیک هرمی برای فعالیت خود استفاده می کنند.

در هر صورت شرکت ‌هایی با توجیهات جدید و تغییر شیوه و نام خود همچنان به بازی با پول مردم و تاراج آنها ادامه می دهند. اما در کنار شرکت های هرمی، بازاریابی شبکه ای پدیده ای نوین برای گسترش بازار هدف و دستیابی به بازارهای بین المللی است.

این بازاریابی از ابزارهای مهمی است که می تواند در خدمت تجارت به کار گرفته شود و موجبات شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد اما عده ای از این ظرفیت برای نیل به اهداف خود استفاده کرده و سرمایه های مردم را به باد می دهند.

بر این اساس در جوامع بشری همواره عده ای به دنبال کسب درآمدهای نامشروع هستند که این عدم مشروعیت در تجارت الکترونیک با نام شرکت های هرمی سربرمی آورد که لازم است مردم تفاوت این دو را دانسته و با اطلاعات کامل برای فعالیت ورود کنند.

پرونده های بسیاری در پلیس آگاهی و فتا برای پرده برداری از فعالیت این شرکت ها تشکیل و در نهایت از ادامه فعالیت آن ها جلوگیری شده است.

انهدام باند شرکت هرمی در رباط کریم 

سرهنگ شیخ مراد مرادی فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم از انهدام و دستگیری اعضاء باند ۱۲ نفری شرکت هرمی در شهرستان رباط کریم خبر داد و گفت: ماموران پلیس آگاهی در پی رصد اطلاعاتی و کسب گزارش های مردمی مبنی بر تبلیغات گسترده یک شرکت هرمی که در زمینه بازاریابی شبکه ای غیرمجاز فعالیت می کند، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران محل دقیق فعالیت شرکت هرمی را شناسایی و پس از تشکیل یک تیم عملیاتی و هماهنگی قضائی وارد مخفیگاه آنها شده و ۱۲ نفر را دستگیر و جهت بررسی و بازجویی به پلیس آگاهی انتقال دادند.

فرمانده انتظامی رباط کریم گفت: در بازرسی از محل شناسایی شده، پک های آموزشی، کیس کامپیوتر و مانیتور در خصوص فعالیت اعضاء باند شرکت های هرمی کشف شد. متهمان پس از تشکیل پرونده، تحویل مرجع قضائی شدند.

سرگروه یک شرکت هرمی بین‌المللی در همدان دستگیر شد

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: سرگروه (لیدر) شرکت هرمی بین‌المللی «ورد واید انرژی» (world wide energy) توسط عوامل پلیس فتای این استان شناسایی و در یک عملیات دستگیر شد. عوامل این شرکت هرمی با ادعای سرمایه گذاری در راستای ارتقا و پیشرفت انرژی سبز و سوخت های زیستی و غیر فسیلی، اقدام به جذب سرمایه در کشور می کند.

وی اضافه کرد: در این بین تعدادی از افراد در داخل کشور به عنوان لیدر اقدام به تبلیغ این شرکت و جذب و جلب اعضای بیشتر و سرمایه گذاری در این بخش می‌کنند در حالیکه ادمین و اعضای اصلی این شرکت هرمی در خارج درصدد کلاهبرداری از این طریق هستند. به تازگی شهروندی با در دست داشتن مرجوعه قضایی و مراجعه به پلیس فتا خبر از کلاهبرداری ۲۰ میلیون تومانی پس از عضویت در شرکت هرمی بین المللی ورد واید انرژی ارایه داد.

سرهنگ سرخوش نهاد اضافه کرد: شاکی مدعی بود که از طریق یکی از دوستان با نماینده شرکت سوری سرمایه گذاری بین المللی ارتقا و پیشرفت انرژی سبز و سوخت های زیستی و غیرفسیلی آشنا شده و با تبلیغ های اغواگرانه لیدر این شبکه پیرامون سودهای مالی و تضمینی بالا در صورت عضویت، اقدام به سرمایه گذاری کرده است. سایت یاد شده در ابتدای فعالیت چند نوبت اقدام به واریز سود کرده اما پس از گذشت مدتی حساب بانکی مسدود و هیچگونه وجهی واریز نشده و سرمایه اولیه سرمایه گذار نیز مسدود می شود.

رییس پلیس فتای استان همدان ادامه داد: همچنین ادمین های این سایت برای ایجاد انگیزه در بین عوامل داخلی خود، از پول های دریافتی از افراد جدید سودهایی را به حساب آنها واریز می کردند تا آنها نسبت به جذب عضو جدید ترغیب شوند.

سرهنگ سرخوش نهاد اضافه کرد: نیروهای فنی و متخصص پلیس فتای همدان با انجام یکسری کارهای پیچیده اطلاعاتی و فنی، یکی از سرگروه های این شبکه را در همدان شناسایی و وی را در یک عملیات پلیسی دستگیر کرد هرچند متهمان اصلی به خارج از کشور متواری شده و دستگیری آنها از طریق پلیس اینترپل در دستور کار است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: علاوه بر فرد شاکی افراد زیادی در تله این شبکه هرمی گرفتار شده و حساب آنها پس از سرمایه گذاری در این شبکه مسدود شده است.

اعضای باند شرکت‌ هرمی در پردیس دستگیر شدند

 سرهنگ محمد حسن محمدی فرمانده انتظامی شهرستان پردیس گفت: اعضای باند یک شرکت‌ هرمی در پردیس شناسایی و دستگیر شدند. مأموران پلیس آگاهی در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر رفت و آمدهای مشکوک افراد ناشناس به یکی از واحدهای مسکونی در فاز ۱ شهر پردیس، موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران انتظامی پس از انجام فعالیت‌های اطلاعاتی و شناسایی محل رفت و آمد افراد، از فعالیت یک شرکت هرمی مطلع شده و با تشکیل یک تیم عملیاتی و پس هماهنگی با مقام قضائی، وارد این محل شده و ۱۱ نفر از اعضای این باند را دستگیر و برای بررسی و بازجویی به پلیس آگاهی منتقل کردند. مأموران در بازرسی از مخفیگاه متهمان، بسته‌های آموزشی، کیس، مانیتور، کتابچه و جزوه های آموزشی در خصوص فعالیت اعضای باندهای شرکت‌های هرمی در زمینه بازاریابی شبکه ای غیرمجاز را کشف کردند.

محمدی افزود: متهمان دستگیر شده در تحقیقات به عمل آمده به جرم خود مبنی بر دایر کردن شرکت هرمی اعتراف و اقرار کردند که برای عضوگیری و اعتمادسازی عضوها، کار خود را قانونی جلوه می دادند.
ریزش آوار جان کارگر ۳۰ ساله را در دماوند گرفت

انهدام یک شرکت هرمی در مازندران 

اداره کل اطلاعات استان مازندران از شناسایی و انهدام یک شرکت هرمی با نام "یونیک فایننس" خبر داد. با سعی و تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج)  در یک اقدام اطلاعاتی لیدرهای اصلی شبکه هرمی یونیک فایننس (unique Finance) دستگیر شدند.

این شرکت کلاهبرداری که با دورنمای کاذب با عکس در کنار خودروهای گرانقیمت و لوکس و مناطق لاکچری، جهت اغفال مردم برای سرمایه گذاری با سودآوری کلان و همچنین با برگزاری جلسات متعدد و دیدار با تعداد زیادی از هموطنان در شهرهای همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی، کرج، اصفهان، شیراز، زنجان، گلستان و گیلان با هدف تبلیغ و جذب گسترده به بهانه سرمایه گذاری در شرکت های معروف دنیا مانند Apple، BmW  زیر شاخه های زیادی را بکارگیری کردند.

هدایت کنندگان این شبکه در کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی (دبی)، موج داخلی را راهبری و خط مشی آنان را مشخص می‌ کردند.برخی از لیدرهای آنان در شهرستان های تنکابن اقدام به شبکه سازی زنجیره انسانی کرده و با دریافت وجه از افراد به عنوان سرمایه گذار، مبالغ را به دلار تبدیل کرده و به خارج از کشور انتقال می دادند. تعداد افرادی که توسط این لیدر ها جذب شده اند بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ نفر در مازندران می باشند.

در این گزارش امده است  افراد دستگیر شده در بازداشت به سر می برند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. در پایان بر لزوم دقت نظر مردم در مواجهه با شرکت های هرمی تاکید شده و التزام به مبانی قانونی کشور و مراجع مورد وثوق، مطمئن و متعهد برای سرمایه گذاری بهترین راه برای امنیت سرمایه شهروندان است و اعتماد به سایر راه ها همچون شرکت های هرمی، چیزی جز پشیمانی و هدر رفت سرمایه را به دنبال نخواهد داشت.

تعلیق فعالیت ۵۰۰ عضو یک شرکت هرمی در زنجان

فعالیت بیش از ۵۰۰ نفر عضو یک شرکت هرمی که با پوشش ظاهری بازاریابی شبکه‌ای کار می‌کردند با دستگیری پنج نفر از مدیران آن به حالت تعلیق درآمد. در این رابطه، اعضای اصلی شرکت بازاریابی شبکه تلفیق هنر خاتم هوشمند، معروف به تلفیق و هنر دستگیر شدند. این شرکت بدون مجوز، فعالیت غیرقانونی هم انجام می‌داد و با اغفال جوانان ۲۰ تا ۳۰ساله در مراکز غیررسمی مانند کافی‌شاپ‌ها اقدام به عضوگیری می‌کرد.

شرکت‌هایی که با پوشش ظاهری بازاریابی شبکه‌ای، اقدام به هرگونه فعالیت‌های هرمی می‌کنند، غیرقانونی هستند. هیچ مجوزی برای فعالیت‌های هرمی صادر نمی‌شود و با شرکت‌هایی که با مجوزهای مختلف اقدام به فعایت هرمی کنند، برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهد آمد.

افراد چگونه در دام شرکت ھای ھرمی گرفتار می شوند؟

پلیس معتقد است عدم شناخت مردم نسبت به شرکت ھای ھرمی و نحوه کار آنھا و  طمع برای رسیدن به آرزوھای دور و دراز بدون تلاش و به سرعت از جمله مواردی است که سبب می شود برخی در دام این شرکت های هرمی بیفتند.

همچنین اعتماد بدون شناخت کافی به افراد ناشناسی که در زمینه ھای اقتصادی، شما را به ھمکاری دعوت می کنند، ساده انگاری نسبت به وعده ھایی که سر شاخه ھا به زیر مجموعه ھای خود می دھند و اعتماد افراد را به دست می آورند نیز در از دیگر عواملی است که افراد را در دام کلاهبرداران گرفتار می کند.

این در حالی است که باید نسبت به کارھای بدون زحمت اما با درآمد بالا تردید کرد، همچنین باید فریب افرادی که باچرب زبانی شما را به کاری دعوت می کنند را نخورید، همچنین با شناخت ویژگی ھای مشترک شرکت ھای ھرمی از گرفتار شدن در بند آنھا ایمن خواھید شد.

در صورتی که افراد گرفتار شرکت های هرمی شدند باید بدانند که اگر بدون داشتن آگاھی در یک شرکت ھرمی گرفتار شده اند از گرفتن زیر مجموعه پرھیز کنند. مراکز انتظامی و مراجع قضایی را به سرعت در جریان وجود و فعالیت شرکت قرار داده و مشخصات سر شاخه و افراد بالا دستی خود را با دقت به مراجع قانونی ارائه دهند.

 فعالیت شرکت های هرمی در قالب بازاریابی شبکه ای

سرهنگ مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در مورد فعالیت و مجوز شرکت های بازاریابی شبکه ای و تفاوت آنها با شرکت های هرمی، گفت: صدور گواهی و پروانه کسب فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به استناد آیین نامه اجرایی موضوع مواد 2 و 12 و تبصره ماده 87 نظام صنفی صرفا به عهده کمیته نظارت بر شرکت های بازرایابی شبکه ای است.

وی با بیان اینکه برخی شرکت ها، قبل از اخذ مجوز برنامه می دهند و می گویند ما در این حیطه کار می کنیم، یادآور شد: اما بعد از اخذ مجوز در حیطه دیگری مشغول به کار می شوند و این امر تخلف است.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به شکل گیری فعالیت‌ های غیرقانونی در قالب شرکت‌های هرمی، گفت: در حالی که از نظر قانون فعالیت شرکت‌ های هرمی ممنوع است، این شرکت ‌ها در ترفند جدید خود تلاش دارند تحت عناوینی مثل بازاریابی شبکه ای با ادعای داشتن مجوز از دستگاه‌ ها و نهادهای مختلف از جمله پلیس فتا، فعالیت خود را گسترش داده و اعضای جدیدی برای فعالیت خود جذب کنند.

سرهنگ شکیب افزود: این روزها شرکت ‌های هرمی در شبکه‌ های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای داشته و تحت عنوان بازاریابی شبکه ‌ای کاربران شبکه‌ های اجتماعی را فریب می‌دهند، شرکت‌ های هرمی با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌ کنند در حالی که هیچ کدام از این شرکت ‌ها بازاریابی شبکه ‌ای نیستند و حتی مجوزی در این خصوص برای فعالیت ندارند.
وی اضافه کرد: این شرکت‌ها با در اختیار گذاشتن کالاهای کم ارزش یا کالاهای مجازی مثل پول مجازی و سکه‌های طلای مجازی هزینه‌ های زیادی را از اعضای خود طلب می ‌کنند و همان فعالیت هرمی را دنبال کرده و این نوع عملکرد آنها برای رد گم کردن است و برای توجیه عملکرد غیرقانونی خود دلایل واهی مثل تامین سرمایه در قالب تعاونی و تضمین همکاری برای فعالیت بیشتر را مطرح می ‌کنند.

 فهرست شرکت های بازاریابی در سایت وزارت صنعت
رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: کاربران به راحتی می ‌توانند فهرست شرکت ‌های بازاریابی شبکه ‌ای را در سایت وزارت صنعت معدن و تجارت مشاهده کنند و اگر شرکتی در این لیست نبود باید نسبت به آن شرکت با دقت بیشتری برخورد کرده و این احتمال وجود دارد که شرکت مذکور فعالیت هرمی داشته باشد. البته احتمال وقوع تخلف حتی در شرکت ‌های دارای مجوز بازاریابی شبکه ‌ای نیز وجود دارد؛ ازاین رو کاربران، باید مراقب باشند و در صورتی که احساس کردند از سوی این شرکت‌ ها به فعالیت شرکت‌ های هرمی سوق داده می‌شوند، از ادامه همکاری و فعالیت خودداری کنند.

سرهنگ شکیب افزود: هموطنان باید دقت داشته باشند، شرکت ‌های فعال تحت عنوان شرکت‌ های هرمی بر اساس بند «ز» قانون الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (1) قانون مجازات اخلال گران اقتصادی کشور، «تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به‌ منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید برای کسب منفعت، افراد دیگری را جذب کرده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد» بنا به هر عنوان و رویکرد کسب و کاری، فاقد مجوز هستند.

خانواده ها مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند
رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: شرکت‌ های هرمی برای توسعه فعالیت خود بیشتر به دنبال نوجوانان و افراد بیکار هستند بر این اساس به خانواده‌ها توصیه می شود، به شدت مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند تا آنها در دام شرکت‌ های هرمی گرفتار نشوند چرا که در پی زیان‌ های مالی مجازات ‌های قانونی نیز با توجه به ممنوعیت فعالیت شرکت ‌های هرمی برای اعضای آن وجود دارد.

شکیب افزود: برخی از این شرکت ها در سایت یا پل‌ های ارتباطی خود در فضای مجازی با درج لوگوی پلیس فتا سعی دارند فعالیت خود را قانونی جلوه داده و از عنوان پلیس فتا برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌ های غیرقانونی خود سود ببرند و در نهایت اقدام به فریب کاربران کرده و از آنها کلاهبرداری کنند. گاهی اوقات سودجویان سایبری با سوءاستفاده از لوگوی نماد اعتماد الکترونیک ادعا دارند دارای مجوز از مرکز توسعه و تجارت الکترونیک بوده و با درج تصویر جعلی نماد اعتماد(ENAMAD) فعالیت های غیرقانونی خود را قانونی جلوه داده و کاربران فضای مجازی را فریب می دهند.

 پلیس فتا مرجع صادرکننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پلیس فتا به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه ای نداده است، گفت: پلیس فتا مرجع صادرکننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست و تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی پلیس فتا در این رابطه صادر نشده است.شکیب ادامه داد: دستگاه‌های دیگر نیز با توجه به غیرقانونی بودن فعالیت شرکت ‌های هرمی هیچگونه مجوزی برای فعالیت این شرکت‌ها نمی‌دهند.
 

تفاوت فعالیت شرکت های هرمی با بازاریابی شبکه ای
سرهنگ شکیب افزود: تفاوت عمده بین شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای، بحث محصول است، شرکت های بازاریابی شبکه ای محصول مصرفی ارائه می دهند. وقتی یک نفر وارد شرکت و جذب می شود، اول آموزش هایی را در مورد شیوه های بازاریابی، معرفی محصولات و شبکه سازی کسب می کند، از سوی دیگر محصولات شرکت را نیز با تخفیف هایی که بستگی به پنل شرکت دارد، خریداری می کند، خریدها نیز امتیازبندی می شود. هر خریدی که اعضا از شرکت انجام می دهند، امتیاز کسب می کنند و تخفیف می گیرند، این کالای خریداری شده را نیز به سایرین می فروشند.
شکیب در توصیه به جوانان گفت: چناچه فردی می خواهد در این شرکت های بازاریابی شبکه ای فعالیت کند، قبل از جذب در این شرکت ها، حتما مطالعه کرده و به گفته و توضیحات عوامل جذب کننده، بسنده نکنند.

وی ادامه داد: نماد اعتماد الکترونیک یکی از مواردی است که می تواند نشان دهنده فعالیت مجاز این شرکت ها باشد. هموطنان گرامی می توانند با مراجعه به سایت enamad.ir لیست کسب و کارهایی را که دارای نماید اعتماد الکترونیک (enamad) هستند، مشاهده کنند.

سرهنگ شکیب از جعل نماد اعتماد الکترونیک توسط برخی از افراد سودجو خبر داد و گفت: برخی از مجرمان سایبری با جعل کردن این نماد و درج لوگوی جعلی در صفحه اصلی سایت خود به دنبال جلب اعتماد کاربران هستند. بنابراین هموطنان باید مراقب اینگونه نمادهای جعلی بوده و از اصالت اینماد مطمئن شوند.

وی ادامه داد: برای اطمینان از اینکه سایت دارای نماد، از نماد واقعی استفاده می کند یا نماد جعلی، هموطنان می توانند با کلیک کردن بر روی لوگوی اینماد از واقعی بودن آن اطمینان پیدا کنند به این صورت که بعد از کلیک بر روی این نماد باید به صفحه ای لینک داده شوید که مشخصات سایت مذکور به همراه تاریخ دریافت نماد و تاریخ انقضای نماد درج شده باشد. هر چند مراجعه به سایت enamad.ir و جستجوی آدرس سایت مورد نظر، از مطمئن ترین راه های کسب اطلاع از مجوز سایت است.

وی ضمن هشدار به شرکت‌های هرمی که تحت هر عنوانی فعالیت کرده و با یادآوری مجازات قانونی برای سوءاستفاده از نام یا نشان پلیس فتا توسط آنها، از مردم درخواست کرد هرگونه مورد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، اطلاع دهند.

اخطار پلیس آگاهی ناجا به گردانندگان شرکت های هرمی

سرهنگ محمدرضا اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی نیروی انتظامی در خصوص فعالیت و فریب جوانان به گردانندگان شرکت های هرمی هشدار داد.

وی با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته توسط شرکت های هرمی، افزود: پلیس آگاهی ناجا فعالیت این گونه شرکت ها را در سطح شهرها و فضای مجازی به دقت زیر نظر دارد. پلیس هرگز اجازه نخواهد داد عده ای شیاد و فرصت طلب، جوانان و افراد نیازمند کار و فعالیت اقتصادی را فریب داده و دارایی آنان را چپاول کنند. این مقام انتظامی با بیان اینکه با اشراف اطلاعاتی و همکاری مناسب مردمی سرنخ های خوبی از فعالیت مخفی و زیر زمینی مجرمان دریافت شده است، گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی در حال بررسی گزارش های مردمی بوده و نسبت به شناسایی و دستگیری به موقع اعضا و سرشاخه های شرکت های هرمی اقدام خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار