کد خبر: ۸۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 05 September 2015
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه گیلان از استان‌های مهم در تهیه صنایع سلولزی کشور است گفت: استان گیلان به قطب صنایع سلولزی کشور تبدیل می‌شود.

علی منتظری درگفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه  گیلان از استان‌های مهم در تهیه صنایع سلولزی کشور است اظهار داشت: ده مجوز برای فعالیت در زمینه MDF و HDF تاکنون صادر شده است که از این تعداد 5 مورد آغاز به‌کارکرده، 1 مورد به بهره‌برداری رسیده و 4 مورد دیگر نیز از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار هستند.

وی سرمایه‌گذاری اولیه این طرح‌ها را بالغ بر هزار و 200 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز این صنایع از منابع موجود در گیلان تأمین می‌شود و در زمان صدور پروانه بهره‌برداری تغییراتی نیز در میزان سرمایه‌گذاری اعمال خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: آمار استفاده از صنایع MDF حدود 1 میلیون و 600 هزار مترمکعب از تولید است و بقیه موارد مورد نیاز وارد کشورمی‌شود اما راه اندازی این واحدهای جدید، کشور را از واردات این کالا بی‌نیاز خواهد کرد.

این مقام مسئول  با تأکید بر حفظ واحدهای موجود گفت: بخش عمده‌ای از سرزمین گیلان باید به طرح زراعت چوب اختصاص یابد که برای این امر، بالغ بر 7 هزارهکتارعرصه جدید مورد نیاز است ودر این راستا می‌توان از زمین‌های بلا استفاده حاشیه رودخانه‌ها و سایر نقاطی که قدرت بهره‌برداری دارند، استفاده کرد.

منتظری هدف از اجرای این طرح را استفاده از منابع داخلی در کنار سایر طرح‌های کشاورزی با سود بالا دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا نهال صنوبر به‌صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته و بعد از گذشت 5 سال با برداشت آن، توسط زارعان به قیمت روز به صاحبان کارخانه ها به‌فروش می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: زراعت چوب صنوبر باتوجه به قیمت آن در آینده بسیار توجیه پذیر بوده و طبعاً اشتغال‌زایی نیز به‌دنبال دارد و  استفاده از ضایعات چوب از عمده‌ترین مزیت‌های صنایع سلولوزی است.

وی اثر بخشی این طرح‌ها را منوط به همکاری همه دستگاه‌های متولی، از جمله منابع و اراضی طبیعی، جهاد کشاورزی وسایر مسئولان استانی دانست و افزود: برنامه گسترش این طرح به روستاها را نیز در دست داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار