کد خبر: ۸۹۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 01 September 2020

 

زیرساخت‌های ارتباطی روستاهای گیلان آمادگی برگزاری سال تحصیلی مجازی را دارند؟

ایسنا/گیلان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم، در حال حاضر حدود ۱۱۴ سایت برای نواحی روستایی طراحی کردیم که بخشی از آنها به دلیل محدودیت منابع هنوز اجرایی نشده و در برنامه سال جاری وزارت قرار دارد.

فرزاد توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آمادگی لازم برای برگزاری آموزش‌های مجازی در مناطق روستایی گیلان، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم، در حال حاضر حدود ۱۱۴ سایت برای نواحی روستایی توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در نظر گرفته شده که از این تعداد ۶۶ سایت توسط اپراتور همراه اول برای نواحی روستایی طراحی شده و ۱۱ سایت راه اندازی، پنج دکل در حال نصب تجهیزات و ۵۰ سایت دیگر نیز به دلیل تامین منابع هنوز اجرایی نشده‌اند؛ همچنین ۴۸ سایت جدید نیز توسط اپراتور ایرانسل برای نواحی روستایی طراحی شده که چهار سایت راه اندازی، سه دکل در حال نصب تجهیزات و ۴۱ سایت دیگر به دلیل محدودیت منابع هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در پاسخ به این سوال که مگر سرمایه گذاری توسط خود اپراتورها انجام نمی‌گیرد؟ افزود: در نواحی روستایی به دلیل اینکه سرمایه گذاری برای اپراتورها صرفه اقتصادی ندارد، دولت برای تامین بسترهای لازم و ارائه خدمات اجباری در روستاها(USO)، برای اجرای چنین پروژه‌هایی منابع اعتباری در نظر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت پروژه در گیلان در دست افتتاح داریم که از محل USO تامین اعتبار شده‌اند و تا قبل از مهر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسند، ادامه داد: با افتتاح این سایت‌ها با توجه به در پیش بودن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، بخشی از مشکلات آموزش بر بستر فضای مجازی حل می‌شود.

توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ماه آیا همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت دسترسی دارند؟ گفت: با توجه استقرار تعدادی از روستاهای استان در نقاط صعب العبور و همچنین نبود برق، امکان ارائه سرویس توسط مخابرات منطقه و اپراتورهای تلفن همراه میسر نبوده که در صورت تامین منابع از محل USO توسط اپراتور روستایی ‌«های‌ وب» تا پایان برنامه ششم این امر محقق خواهد شد، ما علاقمندیم که هر چه سریعتر این روستاها هم به شبکه ارتباطات متصل شوند اما محدودیت منابع وجود دارد که در این راستا از نمایندگان مردم در مجلس جهت تصویب اعتبارات لازم تقاضای همکاری کرده‌ایم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان ضمن ابراز نگرانی در خصوص عدم دسترسی برخی از روستاهای استان به ارتباطات، تصریح کرد: در بحث بازگشایی مدارس به هرحال تعدادی از مدارس و روستاها وجود دارند که نمی‌توانند با استفاده از شبکه‌های موبایل به شبکه شاد یا آموزش‌های مجازی مبتنی بر شبکه‌های موبایل دسترسی داشته باشند. البته مخابرات گیلان با همکاری آموزش و پرورش طرح خوبی را شروع کرده که در حال اجراست، در این روش تلاش شده تا محتوای درسی را از طریق تلفن ثابت به اطلاع دانش‌آموزان برسانند.

وی ادامه داد: این طرح علاوه ‌بر محاسنی که دارد، یکسری معایب هم در پی خواهد داشت، وقتی دانش‌آموز محتوایی را گوش می‌دهد فقط در همان لحظه است و قابلیت ذخیره کردن ندارد لذا ممکن است این رویه آموزشی دانش‌آموز را دچار چالش کند و یا بر کیفیت آموزش تاثیر بگذارد، ولی خب از طرفی باید پیش‌بینی کرد که یک دانش‌آموز روزانه چند ساعت باید از این طریق آموزش ببیند و این هزینه برای یک خانوار روستایی ممکن است سخت باشد یا چه تعداد دانش‌آموز در استان باید از این روش آموزشی برخوردار شوند.

توکلی با بیان اینکه برای هرگونه برنامه‌ای باید اقتصاد روستاییان را هم در نظر گرفت، اضافه کرد: بنظرم باید برای کم کردن هزینه‌ زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق روستایی از مشارکت بانک‌ها بهره گرفت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی همواره در اولویت‌ بوده‌اند، ادامه داد: صرفا توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای رفع مشکل آموزش مجازی دانش‌آموزان، کافی نیست؛ برای اینکه تجربه ترم گذشته چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها تکرار نشود باید یک بانک اطلاعاتی کامل از دانشگاه‌ها یا مدارس و نوع سرویس‌های ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات ارسال شود.

وی ادامه داد: نمونه اتفاقی که در شبکه شاد افتاد این بود که تعدادی از دانش‌آموزان که از شبکه شاد بهره مند بودند، آنطور که باید از این فضا استفاده نکردند و فقط جهت حضور و غیاب کاربرد داشت و پس از آن محتواهای آموزشی از طریق دیگر پیام‌رسان‌ها دنبال می‌شد و به اینصورت هزینه مصرف ترافیک نه تنها با وجود رایگان بودن شاد کم نشد، بلکه بیشتر هم شد.

توکلی ادامه داد: اگر قرار است که برای سال تحصیلی جدید، شبکه شاد صرفا یک سرویس اسمی باشد و معلمان و دانش‌آموزان برای پیگیری آموزش در دیگر پیام‌رسان‌ها محتواهای آموزشی را دنبال کنند، باز تغییری در مصرف ترافیک ایجاد نخواهد شد و هزینه‌ها پابرجا خواهد ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار