آری داستان سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به میدان توسعه کردستان قصه ای پر غصه است، از یکسو مسئولان مدام دم از ایجاد بستر‌های قانونی برای تسهیل حضور می دهند و متولیان قوه قضاییه در استان حرف از حمایت بی دریغ می زنند و چندین کمیته، کمیسیون و ستاد برای کمک به سرمایه گذاران ایجاد شده است، اما از سوی دیگر فعالین بخش خصوصی از دست سخت گیری ها و موانع می نا لند.
کد خبر: ۸۹۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴ 01 September 2020
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک ، بسیارند تعداد افرادی که با شور و شوق درخواست حضور در عرصه تولید داشتند، اما موانع آن‌ها را از استان فراری داده و به سایر استان‌ها رفتند، زیرا شرایط را بهتر از کردستان یافتند. این روند بار‌ها مورد اعتراض مدیران و نمایندگان مجلس قرار گرفت، اما اعتراض راه به جایی نبرد و در بر همان پاشنه قبل می¬چرخد.
اکنون این سوال مطرح است، داستان چیست؟ چرا با این همه دم و دستگاه و دستور بازهم مشکلات حل نمی شود؟ چرا بازهم برای اخذ زمین مانع وجود دارد؟ چرا بازهم برای گرفتن مجوز‌های اداری تاخیر دلسرد کننده وجود دارد؟ چرا بازهم بانک‌ها برای گرفتن ضمانت ساز گذشته را می زنند؟
آیا مدیران ما در پیگیری دستورات و مصوبات اهمال می کنند یا کارشناسان و کارکنان خود را موظف به اجرای اوامر نمی دانند یا قوانین و ضوابط حاکم بر جامعه دست همه را بسته اند؟ هر کدام که باشد با یک اقدام عقلایی و سریع دولت، مجلس و قوه قضائیه قابل حل است.
اکنون مردم حق دارند تا از دست همه ارکان قدرت در ایران شاکی شوند، زیرا اگر دولت پول ندارد و یا قصد دارد تا امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذارد، چرا ساختار‌های قانونی و منش اداری را برای پذیرش سرمایه گذار مهیا نمی کند تا این افراد ناچار نشوند پول خود را در بازار ارز و زمین و دلالی به کار گیرند.
مسئولین کشور مدام از دست بیکاری و فقر در کشور می نالند و بخش خصوصی را مورد آماج انتقادات خود قرار می دهند که چرا وارد چرخه تولید و تجارت نمی شوند، اما هیچ کدام از این حضرات تا کنون اقدامی برای تغییر ضوابط و افراد کارشکن در نظام اداری انجام نداده و هنوز هم به صدور دستور اکتفا نموده اند.
استان کردستان به دلایل گوناگون قبل از انقلاب و بعد از انقلاب از کاروان توسعه کشور بازمانده و مردم آن با درد‌های اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که فقر مالی و بیکاری دو شاخص سبد فلاکت مردم این استان هستند، اما دولت به سبب محدودیت های مالی و قانون واگذاری بخش اقتصاد به مردم نمی تواند در این راستا اقدامی انجام دهد، اما در کنار این موضوع تمام بستر‌های مورد نیاز برای حمایت از سرمایه گذار هم در استان فراهم نیست.
تا ۳۰ سال قبل مردم کردستان به سبب اشتغال به کشاورزی و دامداری از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار بوده و با مشکلات موجود آشنایی نداشتند، اما روند صنعتی شدن، رواج شهرنشینی و سوء مدیریت سبب شد تا نقش این دو حوزه در زندگی مردم ضعیف شده و زیرساخت های موجود جوابگوی تقاضای جامعه نبود تا اینکه کار به فقر، بیکاری، گرانی و تورم کشید البته به این هم ختم نشد و تاثیرات منفی را بر مناسبات فرهنگی، اجتماعی گذاشت که ماحصل این امر به افزایش مشاغل کاذب، فروش موارد مخدر، کولبری، نون خشکه و زباله گردی که به این هم ختم نشد و ساختار اخلاقی جامعه را نیز ویران نمود به طوری که جامعه ای که از نظر اخلاق و معنویات شهره دنیا بود امروزه شاهد بی رحمی افراد به همدیگر و نزول به زندگی کاملا زیستی می باشد.
افراداز ترس نیاز‌های آتی دیگر حاضر به بخشش مال نیستند تا چند سال قبل اگر کسی در کردستانات توان خرید مال نداشت بدون سرپناه و یا مجبور به سکونت در منازل نامناسب نمی شد، چون بودند بزرگانی که خانه ها را با حداقل قیمت به افراد می دادند، اما امروز کار به جایی رسیده که صاحبخانه مستاجر را به بردگی می کشد، قبلا در میان کورد‌ها اگر کسی بدهکار می شد بزرگان جمع شده و مشکلش را حل می کردند، اما امروزه کار به جایی رسیده که از بدهکار ربا می گیرند و تا کاملا خونش را بمکند.
یکی از عوامل شکل گیری این شرایط سرمایه گذیر نبودن و سرمایه گذار پراندن نظام اداری است که با تمام مدل های توسعه ناسازگار است که اگر این روند خاتمه نیابد بدون شک با آینده تاریکی مواجه خواهیم شد.
یکی از افراد سرمایه گذار آقای آروین زارع است که در قالب ایجاد نمایندگی فروش وخدمات پس از فروش بهمن موتور و نیز استارت آپ خدمات خودرویی پاکن در سنندج و ایجاد اشتغال برای ۳۵ نفر مشغول فعالیت در سنندج است، اما زمانی که پای درد دل های ایشان و انتقاد و گلایه از نهاد‌های دولتی می نشینی واقعا پشیمانی از انتخاب کردستان برای فعالیت را از گفته هایش درک می کنی.
وی می گوید از سال ۹۳ سنندج را برای فعالیت انتخاب نمودم و مبنای اول این انتخاب سخنان و وعده های مسئولین در راستای ارائه خدمت و حمایت از کارآفرینان بود، اما وقتی که وارد کار شدم با موانع و مانع تراشی هایی روبرو شدم که اگر برخی دلبستگی ها نبود کار را رها نموده و به سایر استان‌ها می¬رفتم.
زارع تصریح کرد: سرمایه ناپذیر بودن نظام اداری و نبود نیروی کار ماهر مشکلات اصلی ماست، به محض ورود به ادرات فوری کارشناسان سخت گیری¬های غیر منطقی را آغاز می¬کنند و وقتی که به آن‌ها اعتراض می¬کنی همگی قوانین را مبنای رفتار خویش ذکر می¬کنند که در اینجا باید یادآور شد که اکثر ضوابط مورد استناد متعلق به بیش از ۵ دهه قبل و زمانی است که کشور هنوز به صورت جدی وارد روند صنعتی شدن، شهر نشینی و تحریم و جنگ اقتصادی با دشمنان نشده بود، جدای از این هیچ کدام از کارشناسان ادارات مهارت تفسیر قانون برای اجرای دقیق و حل مشکل را نمی¬دانند و تنها به اجرای صرف مر قانون می¬پردازند که این امر واقعا دست و پا گیر است، زیرا داریم موارد فراوانی که به سبب برخورداری از شرایط خاص می¬توان با تفسیر مانع را حل نمود، نمونه این مورد را ما در استان¬های دیگر داریم. جالب است بدانید فعالیتی که در کردستان رسما اعلام کردند که امکان ندارد در استان‌های دیگر از جمله مازندران اجرا شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: بنابراین باید مجموعه حاکمیت شرایط را درک نموده و برای تغییر قوانین اقدام نمایند، در غیر این صورت با صدور دستور و مصوبه نمی¬توان موانع را از راه برداشت و گذر زمان باعث از دست رفتن تمام فرصت¬ها می-شود. زمانی که رویه صحیح اقتصاد مقاومتی را برای کاهش ضریب آسیب پذیری اقتصاد کشور از توطئه¬های دشمنان را در پیش می¬گیریم باید قبل از اجرا قوانین را اصلاح و مدیران و کارشناسان مانع تراش را از سر راه برداریم.
وی افزود: قوانین استانداری شهرداریها، محیط زیست، منابع طبیعی، نهاد‌های نظارتی قضایی و بانک‌ها باید دچار تغییرات بنیادی شود تا بتوان کار کرد، پنجره واحد سرمایه¬گذاری طرحی را تایید و برای تامین بستر‌ها وارد شبکه می¬کند، اما هر مدیر و کارشناسی با استناد به قانون خاص خودش آن را رد می¬کند و اگر هم تمایل و راه حلی برای حل باشد مدیر و کارشناس از ترس سازمان بازرسی و سایر نهاد‌های نظارتی حاضر به اجرا نیستند. برای تامین سوخت به شرکت گاز مراجعه نمودیم و آن‌ها از ما خواستند تا مجوز آسفالت برداری را از شهرداری بگیریم، اما با وصف ..۱۵. ماه رفت و آمد به شهرداری هنوز موفق به دریافت مجوز نشده¬ایم، حضرات از ما تضمین جبران خسارات را خواستند ما حاضر به تامین خواسته آن‌ها شدیم، اما بعد مشاهده آمادگی ما بازهم حاضر به صدور مجوز نشدند شما به عنوان یک خبرنگار از این رفتار چه برداشتی دارید؟ خدا وکیلی معنی این رفتار چیست؟
این کار آفرین خاطر نشان کرد: محیط زیست باید حفظ شود، زیرا بستر زندگی و ادامه حیات است، اما می¬توان با ارائه راهکار هم مانع سرمایه¬گذاری نشد و هم محیط زیست را حفظ کرد، اما این سازمان فقط می¬گوید با استناد به این قانون نمی¬شود این کار را کرد، این در حالی است که صد‌ها راهکار، دانش، تکنولوژی برای مقابله با زیان زیست محیطی ابداع شده و می توان با استفاده از آن‌ها مشکلات فعالیت اقتصادی را حل نمود.
زارع تصریح کرد: تنها استناد به وجود چند بوته گون نمی توان منطقه ای وسیع را از دسترس سرمایه گذار دور نگه داشت، چون اگر چنین باشد یا باید از کار گذشت و یا واحد اقتصادی را باید در آسمان ایجاد نمود، این آقایان باید در مناطقی اجزه فعالیت ندهند که ذخیرگاه ژنتیکی گیاهی یا حیوانی بوده و یا گونه های در حال انقراض را داشته باشد. خیلی از افراد دارای تمکن مالی بالا و انگیزه حضور در توسعه کردستان توسط این قوانین فراری داد ه شده، اما در سایر استان‌ها تمام زمینه های حضور آن‌ها را فراهم نموده اند برای نمونه اشاره می شود به ...
مدیر نمایندگی شرکت بهمن موتور افزود: نحوه برخورد شهرداری‌ها دیگر جای خودش را دارد یکی می گوید آلایندگی محیطی ایجاد می کنید که با هزار مدرک و استناد حالی نمی شود دیگری می گوید زباله ساز هستید و منطقه را آلوده می کنید که این هم با هیچ زبانی حالی نمی شود دیگری می گوید در حریم زندگی انسانی وارد شده¬اید و باید این محل را ترک کنی و دیگری هم نظر بر اخذ عوارض سنگین دارد و مسائلی که اشاره کردن به آن‌ها جالب نیست. نمونه کار ما در تهران اجرا شده که شهرداری تهران ۸ هزار متر زمین را در لاله زار که بهترین نقطه تهران است را با گرفتن ماهی ۲۵ میلیون اجاره با تمام امکانات در اختیار آن‌ها قرار داده است که از مفت هم کمی مفت‌تر می باشد.
یکی از ارگان‌های اصلی صرفا با خرید خودرو‌های سازمانی خود از شرکت بهمن موتور بصورت مستقیم بیان فرموده لست که ما حاضر به همکاری با نمایندگی انحصاری استانمان نیستم و به دلایل نامشخص بسیار ساده منکر حمایت از مجموعه هایی، چون ما شده اند، خیلی راحت به دلایل غیرقابل عرض دوست دارند دراز همین فروش و خدمات صرفا در استان‌های همجوار استفاده کنند.
وی اظهار کرد:حال بیاییم به وارد حوزه برخورد بانک‌ها شویم، شورای توسعه و ادارات اقتصادی فردی را برای گرفتن تسهیلات به بانک‌ها معرفی می کنند که در واقع پرت کردن فرد به عرصه جنگ اعصاب و هدر رفت زمان است، زیرا در اینجا داستان طلب وثایق، آورده، سود و زمان بازپرداخت بسیار نگران کننده و گریه آور است. پیش هر مسئولی هم که می روی بازم کارت حل نمی شود تا اینکه یا باید فرار را بر قرار ترجیح دهی یا اینکه متحمل زیان های بالا شوی.
زارع اعلام کرد: از این طریق به مدیریت ارشد کردستان برسانید که این شرکت برای دریافت ۵۰۰ لیتر گازوئیل یا انشعاب گاز جهت تامین گرمایش زمستان نیرو‌ها بعد از ۱۴ ماه هنوز موفق نشده ام، این طور نمی شود سرمایه گذار جذب کرد، ظرفیت این مجموعه بسیار بیشتر از ۳۵ نفر فعلی است، اگر مسئولین استان با تمام توان این مجموعه را کمک کنند بدون شک ما می توانیم تا ۲۰۰ نفر را استخدام کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار