مدارس در سراسر کشور روز شنبه ۱۵ شهریورماه در حالی بازگشایی می‌شوند که پشت در‌های مدارس، دل‌های نگران والدینی است که سعی کرده‌اند از ثمره زندگی یعنی همین دانش آموزان به خوبی محافظت کنند.
کد خبر: ۸۹۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱ 03 September 2020
آغاز سال تحصیلی جدید در شرایطی که ویروس کرونا سبک زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده چالشی جدید پیش روی والدین و دانش‌آموزان قرار داده و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

به گزارش مهر، آغاز سال تحصیلی همه ساله با بوی ماه مهر و کتاب‌های ورق نخورده، کیف و کفش تازه و روپوش‌های نوی مدارس، تراشیدن مداد‌ها و آماده کردن جامدادی و لبخند‌های شادی همراه بود، اما گویی امسال ویروس ناشناخته کرونا همانطور که بسیاری از دلخوشی‌ها را تحت تأثیر قرار داد؛ به مدارس هم رحم نکرده است.

مدارس در سراسر کشور روز شنبه ۱۵ شهریورماه در حالی بازگشایی می‌شوند که پشت در‌های مدارس، دل‌های نگران والدینی است که سعی کرده‌اند از ثمره زندگی یعنی همین دانش آموزان به خوبی محافظت کنند.

دیگر خبری از اردو‌های دانش آموزی، پچ پچ کردن‌های یواشکی، تغذیه خوردن‌ها در زنگ تفریح، عمو زنجیرباف‌ها و صف‌های طولانی دانش آموزان نخواهد بود؛ اما در این میان نگرانی‌های والدین در زمینه بازگشایی مدارس در این شرایط نیز نباید نادیده گرفت.

در این راستا پای صحبت و دغدغه‌های والدین دانش آموزان نشستیم، والدینی که تمایلی به فرستادن فرزندانشان به مدارس ندارند.

خانم مرادی یکی از مادران دغدغه‌مند است؛ وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از فروردین ماه تاکنون فرزندانش را حتی به پارک هم نبرده است، عنوان کرد: نمی‌توانم با این حد از مراقب، فرزندانم را از خانه بیرون ببرم، سلامتی آن‌ها برایم مهم‌تر و در اولویت است حتی اگر یک سال از تحصیل جا بمانند.

وی ادامه داد: در طول این روز‌ها تنها جایی که رفته‌ام منزل مادرم بوده است، فرزندانم را نه پارکی برده‌ام، نه به مسافرت رفته‌ایم و نه برای خریدی آن‌ها را از خانه بیرون برده‌ام.

یکی از مادرانی که خود و همسرش به کرونا مبتلا و بهبود یافته‌اند، گفت: حاضر نیستم فرزندم را به مدرسه بفرستم، مدرسه آلوده است و امکان درگیر شدن فرزندم به کرونا وجود دارد.

وی با بیان اینکه علت ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا، حضور در محل کارشان بوده است، عنوان کرد: در این مدت چند ماهه، تنها دورهمی‌های خانوادگی را شرکت کرده‌ایم.

این صحبت‌ها در حالی عنوان می‌شود که به نظر می‌رسد شاید نرفتن یک دانش آموز به مدرسه به بهانه کرونا موجب تداوم سفر‌ها و دورهمی‌های خانوادگی شود؛ به راستی مدارس باید چه مباحث بهداشتی را در پیش بگیرند تا بتوان نگرانی‌های والدین و البته نگرانی‌های مطرح شده را پاسخگو بود؟

در این خصوص برآن شدیم تا گفت و گویی با محمد پورداوود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان و منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و رئیس مرکز بهداشت استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

قرمز بودن وضعیت شیوع کرونا مدارس را تعطیل خواهد کرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روز شنبه مدارس در تمامی شهرستان‌های همدان بازگشایی خواهند شد، عنوان کرد: برای سال تحصیلی جدید که از ۱۵ شهریورماه آغاز به‌کار خواهد کرد، دستگاه تعلیم و تربیت استان سناریو‌های پیش‌بینی کرده و آمادگی کامل دارد.

محمد پورداوود با تاکید بر اینکه برای وضعیت سفید، زرد و قرمز سه سناریو و برنامه در پیش گرفته خواهد شد، گفت: تمامی این برنامه ریزی‌ها به عمل آمده و تنها در صورت سفید بودن وضعیت؛ کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورت قرمز بودن وضعیت، آموزش‌ها فقط به صورت مجازی خواهد بود، اضافه کرد: در صورت زرد بودن وضعیت مانند وضعیت پیش رویمان، دانش آموزان به صورت نوبتی (هر کلاس با ظرفیت ۵۰ درصدی) در کلاس‌های درس حاضر خواهند بود و در کنار آن، آموزش مجازی نیز خواهیم داشت.

پورداوود عنوان کرد: با دایر کردن کلاس‌های درسی در روز‌های پنجشنبه سعی داریم تا دانش‌آموزان در نقاط زرد حداقل سه روز در هفته به‌صورت حضوری در کلاس درس باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: در زمینه بازگشایی مدارس، همواره تابع برنامه‌ها و مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا هستیم، اما در خصوص دغدغه والدین، این اطمینان را به آن‌ها می‌دهم که تمامی موارد بهداشتی رعایت و حساسیت‌های لازم در تمامی موارد، از بوفه‌های مدارس گرفته تا وضعیت زنگ‌های تفریح و ... را مدنظر خواهیم داشت.

مدارس بی توجه به موارد بهداشتی تعطیل خواهند شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت آمادگی مدارس برای بازگشایی در روز شنبه با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا، مطرح کرد: از تمامی مدارس بازدید به عمل آمده و چک لیست تهیه شده و موارد بهداشتی آن‌ها کنترل می‌شود.

منوچهر کرمی در این زمینه تاکید کرد: مدارس ملزم به اجرای موارد ذکر شده هستند و هر مدرسه‌ای که نتواند موارد بهداشتی را اجرایی کند، قطعاً اجازه تشکیل حضوری کلاس‌ها را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از این بابت، خیال والدین راحت باشد چراکه علاوه بر موارد مذکور بازرسی‌های دوره‌ای از مدارس نیز صورت می‌گیرد ضمن اینکه اگر به هر دلیلی متوجه شویم که اندک افزایشی در تعداد موارد ابتلای کودکان صورت گرفته، مطمئن باشید بنده با مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا مدارس را تعطیل خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای بازگشایی مدارس به لحاظ بهداشتی مشکلی وجود ندارد، گفت: والدین باید به نکات بهداشتی مهم توجه داشته باشند و آن را به فرزندانشان بیاموزند.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان در این راستا عنوان کرد: مواردی، چون استفاده از ماسک، رعایت فاصله با دیگران، دست نزدن به سر و صورت و در صورت نیاز به استفاده از سرویس‌های بهداشتی توجه به نکات بهداشتی از جمله موضوعاتی است که باید به خوبی به دانش آموزان آموخته شود از سویی باید در زنگ‌های تفریح مدارس به فاصله بین دانش آموزان توجه شود.

والدین شخصاً فرزندانشان را به مدرسه ببرند و آن‌ها را از مدرسه برگردانند

وی با بیان اینکه در مدارس، برنامه‌هایی که منجر به تجمع دانش آموزان شود، برگزار نخواهد شد، ادامه داد: در زمینه نحوه ارائه خدمات سرویس‌های مدارس نیز مواردی مطرح و اجرای آن‌ها الزامی است، اما توصیه ما به والدین این است که شخصاً فرزندانشان را به مدرسه ببرند و آن‌ها را از مدرسه برگردانند.

کرمی در ادامه این گفتگو عنوان کرد: نگاه آموزش و پرورش استان همدان به نحوی خواهد بود که شاهد کمترین زمان حضور دانش آموزان در مدارس و آموزش‌های حضوری خواهیم بود.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان عنوان کرد: دانش آموزانی که دارای علائم سرماخوردگی هستند نباید به هیچ عنوان در مدارس حاضر شوند.

وی خطاب به والدینی که مطرح می‌کنند فرزندمان را به مدرسه نمی‌فرستیم، گفت: آیا این دانش آموزان در طول این ماه‌ها تمامی شرایط را رعایت کرده‌اند؟ آیا این دانش آموزان مسافرت، بازار، دورهمی و مهمانی هم نرفته‌اند؟ آیا اصول بهداشتی در این خانواده‌ها به جد رعایت می‌شود؟ اگر واقعاً همه این‌ها را در نظر بگیریم، می‌بینیم که مدرسه در صورت رعایت نکات بهداشتی موجب مشکلی برای دانش آموزان نخواهد شد.

اگر اندک مواردی از بیماری‌های تنفسی یا کرونا در مدارس دیده شود، بلافاصله وارد کار شده و مدارس را تعطیل خواهیم کرد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان این گفتگو عنوان کرد: اگر اندک مواردی از بیماری‌های تنفسی یا کرونا در مدارس دیده شود، بلافاصله وارد کار شده و مدارس را تعطیل خواهیم کرد.

آنچه مسلم است؛ دغدغه والدین در این زمینه کاملاً قابل درک است، اما نباید از موضوع دیگر که همانا مقید شدن و قانون پذیر شدن دانش آموزان و یادگیری هر چه مناسب‌تر آن‌ها است، غافل بود.

این موضوع برای دانش آموزان پایه ابتدایی بسیار حساس است، اگر چه این دانش آموزان به لحاظ رعایت کردن نکات بهداشتی و تحمل ماسک و استفاده از ژل‌های بهداشتی و الکل چندان تحمل و البته تبحر ندارند، اما این موضوع را می‌توان با آموزش‌های مناسب از سوی والدین و مربیان و معلمین حل کرد.

باید به دانش آموزان آموخت که در شرایط خاص، باید مدیریت بحران داشت و از خود و دیگران مراقبت کرد و این مسئولیت اجتماعی ما است که نکات بهداشتی را در شرایط فعلی رعایت کنیم و از سویی باید در سنگر آموزش هم بود و یادگیری را قربانی چیز دیگری نکرد.

با همه این تفاسیر، امید است تدابیر بهداشتی ویژه‌ای را در مدارس حاشیه‌ای، مدارس روستایی، مدارس عشایری و البته مدارسی که تراکم جمعیتی در آن‌ها بالاتر است، شاهد باشیم تا کلاس‌های حضوری مسیری برای آموزش هرچه مناسب‌تر دانش آموزان شود نه مسیری برای افزایش شیوع کرونا.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار