در زیر سایه سنگین کرونا دغدغه‌های گرانی لوازم التحریر به حاشیه رفت.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 05 September 2020

کرونا، مهر را هم به نفس تنگی انداخت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سال‌های قبل بود که آمدن شهریور یادآور بوی ماه مهر و خاطرات مدرسه بود. پدر و مادر‌ها در تکاپوی خرید مدرسه با توجه به موقعیت اقتصادی خانواده و علاقه فرزندانشان و دغدغه گرانی لوازم التحریر و بحث ضرورت نظارت بود.

اما! امسال حال و هوا کاملا متفاوت است و گویا دغدغه دیگر فقط گرانی لوازم التحریر نیست و والدین کابوسی هولناک‌تر از گرانی دارند.

حال و هوای متفاوت بالا و پایین شهر در آستانه ماه مهر


در جستجوی کتابی کمیاب وارد یکی از کافه کتاب‌های شیراز که در منطقه‌ای مرفه نشین قرار دارد شدم. اولین نکته این میز‌های پرِ کافه، گوشزد می‌کرد، این بود که در این مکان کسی کرونای هراس انگیز را تحویل نمی‌گیرد. آن طرف‌تر بخش کتابفروشی کافه هم تعداد خریداران کتاب قابل توجه بود. در این مکان علاوه بر این که کتابخوان‌ها به کرونا بی اعتنا بودند، کودکانی در بخش لوازم التحریر‌ها می‌چرخیدند و در جستجوی لوازم شیک و لوکس و البته به روزی بودند. دختر بچه‌ای که حدود ۶ سال داشت خودکاری شش رنگی را برداشت و با لحنی دستوری گفت: خاله این را باید برایم بخری.

دختر جوان با مهربانی به او نگاه کرد و گفت: «عزیزم خودکار به درد شما نمی‌خورد، باید مداد ....»، دختر بچه با اعتراض حرف خاله را قطع کرد و گفت: باران خودکار سه رنگ دارد، من هم می‌خواهم خودکار شش رنگ داشته باشم.

خاله نگاهی به خودکار کرد و گفت: ۱۰۰ هزار تومان ، گویا بخش اعظم لوازم التحریر لوکس و گران قیمت کافه کتاب از این طریق و یا به عنوان یادگاری خریداری می‌شد.

 

آن نقطه دیگر شهر صاحب مغازه‌ای که لوازم التحریر را در کنار دیگر مایحتاج ضروری زندگی می‌فروخت درباره قیمت اجناسش گفت: قیمت‌ها قیمت قبل است، تا الان که مردم این محل خرید آنچنانی لوازم التحریر نداشته اند، این جنس‌هایی که هست از قبل خریدم، وقتی خریداری نیست خرید جنس ضرورتی ندارد البته مطمئنا لوازم التحریر مانند سایر اجناس قیمتش بالاتر رفته اما اجناس من به همان قیمت قبل است.

مرد جوانی که در حال خرید روغن و برنج بود، گفت: من که امسال اجازه نمی‌دهم فرزندانم به مدرسه بروند.

صاحب مغازه با اعتراض به او گفت: اگر کرونا حالا حالا‌ها باشد چه کار می‌کنی، سال دیگر و سال‌های بعد هم نمی‌گذاری فرزندانت به مدرسه بروند؟ مطمئنا نکات بهداشتی در مدرسه رعایت می‌شود و اولیای مدرسه مراقب هستند.

مرد با پوزخندی گفت: اصول بهداشتی، کدام شیوه نامه؟ همان که در سطح جامعه اجرا می‌شود؟ وقتی بزرگتر‌ها هشدار‌ها را رعایت نمی‌کنند، چطور از کودکان انتظار داشته باشیم کرونا را جدی بگیرند؟ در حال حاضر سلامت فرزندانم برایم اولویت است نه آینده آنها.

این نظر پدری بود که خودش در نقطه‌ای از شهر زندگی می‌کرد، که بیشتر مردمش با توجه به موقعیت مالی که دارند خرید ماسک اولویت خرید روزانه شان نیست یا ماسکی را برای چندین بار استفاده می‌کنند.

دغدغه خرید لپ تاپ و تبلت است نه لوازم التحریر


در دیگر مغازه‌های لوازم التحریر در نقاط مختلف شهر هم از قیمت‌ها و کاسبی پرسیدم، برخی با اندوهی توام با امید به فردای مبهم می‌گفتند: به امید خدا که روزگار بهتری در پیش خواهیم داشت. برخی هم از ثبات نسبی اجناس ایرانی نسبت به اجناس خارجی می‌گفتند. ولی در کل از کساد بودن کاسبی گلایه داشتند و از اجناسی که امروز می‌فروشند و فردا گران‌تر می‌خرند.

بانویی که در یکی از مغازه‌ها مشغول خرید بود، گفت: امسال خرید لوازم التحریر دغدغه نیست، من در جستجوی خرید لپ تاپ یا تبلتی با قیمت مناسب هستم. این مادر در حالی که نگرانی را می‌شد در لحن گفتارش احساس کرد با اشاره به بالارفتن ناخوشایند آمار بیماران کرونایی، گفت: مطمئنا بخش عمده‌ای از کلاس‌ها و شاید همه کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شود که البته امیدوارم این اتفاق بیفتد من چطور می‌توانم از کودکان ۷ و ۱۰ ساله ام انتظار داشته باشم هشدار‌ها را جدی بگیرند؟ حتی اگر مسئولان مدرسه به صورت جدی سعی کنند نکات ایمنی و توصیه‌ها برای شرایط کرونایی را رعایت کنند چطور می‌توانند کودکان را توجیه کنند؟ من درباره فرزندان خودم خوب می‌دانم که آنها هنوز توجیه نشده اند خطرات کرونا چقدر جدی است.

 

من خودم نمی‌دانم که چطور می‌توان کودکان را توجیه کرد که خطرات کرونا جدی است و آنها با شنیدن از مرگ و بیماری افسرده و نگران نشوند. امیدوارم آموزش و پرورش بتواند به گونه‌ای که سلامت روان کودکان به خطر نیفتند برایشان خطرات جدی کرونا را توجیه کند. هرچند در جامعه‌ای که هنوز بزرگتر‌ها توجیه نشده اند سخت است کودکان را متوجه کنی که کرونا خطرناک است.

مسئولان از مهیا بودن آموزش برای ماه مهر گفتند

در حالی که بیشتر والدین دغدغه این را دارند که آموزش در زیر سایه سنگین کرونا تا چه حد تهدید آمیز است مسئولان در چند روز اخیر از مهیا بودن آموزش گفتند.

فرهاد اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: هم اکنون بیش از ۹۵ درصد از مساحت استان فارس تحت پوشش شبکه‌های مختلف اینترنتی، رادیو و تلویزیون قرار گرفته و آمادگی لازم برای ارائه خدمات آموزش مجازی به دانش آموزان وجود دارد.

او با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش فارس در تداوم روند آموزش در زمان شیوع کرونا، گفت: در این دوره زمانی فرهنگیان استان فارس بدون هیچ چشم داشتی و به صورت خودجوش، آموزش دانش آموزان را در فضای مجازی شروع کردند و در برخی از مناطق نیز با توجه به در دسترس نبودن اینترنت و فضای مجازی، به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این امر انجام شد.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: تهیه درس نامه برای دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند مهم‌ترین رسالت معاونت آموزش ابتدایی فارس است.

همراهی بیشتر خانواده‌ها در تعلیم و تربیت در زیر سایه کرونا ضروری است

محمد فیاض پور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در اولین جلسه اتاق فکر و هسته مرکزی آموزش خانواده‌های دانش آموزان دوره ابتدایی فارس در دوران شیوع کرونا ویروس، گفت: تهیه درس نامه برای دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند مهم‌ترین رسالت معاونت آموزش ابتدایی فارس است.

او با تاکید بر جایگاه و نقش خطیر خانواده‌ها در تحقق آموزه‌های اسلامی و ایرانی گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس و به تبع آن رواج آموزش مجازی، نقش دستیاری خانواده‌ها برجسته‌تر از قبل شده است.

رئیس اداره آموزش پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اهمیت نقش خانواده در فرآیند تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، همسویی خانواده‌ها با آموزگاران را امری لازم، ضروری و اجتناب ناپذیر در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دانست.

همراهی بیشتر خانواده‌ها در تعلیم و تربیت در زیر سایه کرونا ضروری است

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، نیز گفت: تنها ابزار توانمندسازی آموزش است و مشارکت خانواده‌ها در تحقق اهداف تعلیم و تربیت منوط به توانمندسازی آنان است.

رحمت الله مزروقی با اشاره به حجم عظیمی از منابع مادی و معنوی کشور که در راه تربیت فراگیران علم سرمایه گذاری می‌شود، گفت: اصلی‌ترین معین نظام تعلیم و تربیت خانواده هاهستند.

آیین بازگشایی مدارس از طریق شبکه شاد


عبدالرضا قاسم پور جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه آیین بازگشایی مدارس فارس از طریق شبکه شاد پخش می‌شود، گفت: هم‌اکنون ٥ شهرستان استان در وضعیت سفید، ٢٢ شهرستان در وضعیت زرد و ٩ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

او ادامه داد: شهرستان‌های قرمز استان شامل شهرستان شیراز، لامرد، مرودشت، استهبان، سروستان، پاسارگاد، خرامه و جهرم و شهرستان‌های سفید شامل شهرستان‌های بختگان، مهر، رستم، بیضا و سرچهان و در بقیه شهرستان‌های استان هم وضعیت زرد اعلام شده است.

قاسم پور گفت: براساس تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کووید ١٩، مدارس در شهرستان‌های سفید همانند سال‌های قبل بازگشایی می‌شود، اما در شهرستان‌های زرد ترکیبی از حضوری و مجازی و در شیراز و هشت شهرستان دیگر بازگشایی مدارس به شکل مجازی است.

جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه حضور معلمان و مسئولان مدارس در همه وضعیت‌های کرونایی، در مدارس الزامی است، افزود: برای ارائه دروس عملی دبیرستان و هنرستان، شیوه نامه ابلاغ شده است.

قاسم پور گفت: تمهیدات لازم برای حضور در مدارس شهرستان‌های سفید پیش‌بینی شده است و در بعضی از شهرستان‌های زرد نیز احتمالا مدارس در دو نوبت برپا می‌شوند.

 

جانشین استاندار فارس افزود: اعلام این وضعیت‌ها فعلا ماهانه است و تا یک ماه آینده اگر تغییری ایجاد شوداعلام می‌شود.

او همچنین گفت: زیرساخت‌های استفاده از اینترنت برای بیش از ۹۶درصد مدارس فارس مهیا شده و مدارس از اینترنت رایگان بهره مند هستند.

نباید در مراکز آموزشی تقابلی بین مسئولان و مردم ایجاد شود


عنایت الله رحیمی استاندار فارس در حاشیه مراسم افتتاحیه اجلاس سراسری مدیران و با روسای آموزش و پرورش که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با بیان اینکه نباید در موضوع بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در مراکز آموزشی تقابلی بین مسئولان و مردم ایجاد شود، گفت: تلاش می‌کنیم شرایط لازم را مهیا کنیم تا از سلامتی دانش‌آموزان محافظت شود و در کنار آن تربیت و آموزش نیز شکل بگیرد.

او ادامه داد: اگر در جایی احساس کردیم که امکان به خطر افتادن سلامت دانش‌آموزان وجود دارد بی‌درنگ باید اقدام به تعطیل کردن مراکز آموزشی کنیم.

استاندار فارس، اولویت اول در سال تحصیلی جدید را حفاظت از سلامت و جان فرزندان این مرز و بوم دانست و افزود: تربیت و آموزش در مرحله‌ای پس از سلامت قرار دارد و برای رعایت این سلامتی و حفظ آن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که متخصصان امر، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مربیان بهداشت در مدارس اعلام می‌کنند الزامی است.

رحیمی، شرایط کنونی را غیر قابل پیش بینی توصیف کرد و با بیان اینکه تصمیم گیری در این شرایط به شدت سخت است، افزود: باید بر مبنای مقتضیات زمان و اتفاقاتی که پیش رو است تصمیم‌گیری کرد.

 

او ادامه داد: ممکن است تصمیم امروز با آنچه فردا پیش روی ما قرار می‌گیرد متفاوت باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه باید زمینه مناسب برای اتخاذ و اجرای تصمیماتی که حافظ سلامت مردم است را فراهم کنیم، اضافه کرد: زیرساخت‌های ارتباطی لازم در استان فارس فراهم شده، از این رو می‌توانیم تاکید بیشتر را بر فضای مجازی بگذاریم که احتمال آسیب‌های جسمی و ابتلا به ویروس کرونا در آن نسبت به حضور فیزیکی وجود ندارد.

تصمیمات مسئولان در حال و هوای کرونا تاثیری به ماندگاری تاریخ خواهد داشت


باید منتظر شد و دید برنامه ریزی‌های مسئولان تاچه حد می‌تواند دغدغه‌های والدین را برطرف کند و امکانات آموزشی تا چه اندازه می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های دانش آموز باشد در حالی که در شرایط عادی هم مدارس به ویژه در مناطق محروم با دشواری‌ها و کمبود‌های بسیار دست و پنجه نرم می‌کردند.

 

معلوم نیست چه شود و کرونا به عنوان مهمان ناخوانده ناخوشایند تا کی روی کره خاکی جا خوش کند یا چگونه تحت کنترل بشر در آید. اما! آنچه واضح است ضرورت ادامه زندگی در زیر سایه شوم کرونا است. در این راه مدیریت بحران بر عهده مسئولان است و تصمیماتی که به عناوین مختلف می‌گیرند تاثیر عمیق تری روی زندگی مردم خواهد گذاشت. این تاثیرات ماندگار چه موفق و چه ناموفق در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار