مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای جلوگیری از خسارت مگس میوه مدیترانه ای و بالشک باغداران تمامی میوه هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند، نظیر سیب، گلابی، انجیر و نارنگی انشو پیش رس را برداشت کنند.
کد خبر: ۹۰۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ 19 September 2020

به گزارش تابناک مازندران از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران عبدالرحمن زاغی با اشاره به ضرورت پیشگیری و کاهش خسارت مگس میوه مدیترانه ای و نسل دوم آفت غالب (بالشک) مرکبات در کانون های آلوده، به ارائه نکات و توصیه های فنی در این خصوص پرداخت و گفت: برای پیشگیری از خسارت آفت مگس میوه مدیترانه ای، اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون های آلوده مناطق مرکزی استان، به ویژه باغات مختلط نارنگی انشو پیش رس الزامی است.

وی تسریع در برداشت تمامی میوه هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند، نظیر سیب، گلابی، انجیر و نارنگی انشو پیش رس را ضروری دانست و افزود: شکار انبوه آفت با نصب تله های جلب کننده تغذیه ای حاوی سراتراپ، سراتینکس یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالا با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی برابر دستورالعمل مربوطه اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به طعمه پاشی براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی (شکار مگس میوه مدیترانه ای در هرتله بیش از ۳ عدد در روز) در باغاتی که میزبان حساس نظیر نارنگی پیش رس وجود دارد، توصیه و تاکید کرد در صورت نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت میوه در صورت لزوم طعمه پاشی به فاصله ۵ روز تکرار شود.

این مسئول بر رعایت بهداشت کف باغ با جمع آوری میوه های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی متری خاک و نکات قرنطینه ای در جابه جایی میوه بین استان ها و عدم انتقال میوه های آلوده به سایر مناطق استان و مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) با حشره کش های مالاتیون یا دیپترکس برابر دستورالعمل مربوطه با نظر کارشناس حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی، ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه تاکید کرد.

زاغی درباره شپشک های مرکبات تصریح کرد: در صورت مشاهده کانون های آلوده به آفات شامل سپردار قرمز، سپردار قهوه ای و کنه در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی باغات و صرفا درختان آلوده با حشره کش و کنه کش های توصیه شده، اقدام شود.

وی زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم علیه آفت غالب باغات (بالشک مرکبات) را از تاریخ ۳۰ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته بعد از زمان شروع مبارزه اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: پیش از مبارزه شیمیایی، باغداران با ارائه نمونه های حاوی آفت جمع آوری شده از باغ به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مشاوره و با دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام کنند.

وی به مصرف روغن امولسیون شونده (ترجیحاً روغن EC) همراه با سموم توصیه شده به میزان ۳ تا ۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب توصیه و تصریح کرد: در صورت افزایش دمای هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فعالیت چشمگیر دشمنان طبیعی آفات در این برهه زمانی، تاکید کرد: مبارزه با آفات در این مرحله به صورت لکه گیری اقدام و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری شود و برای پیشگیری از تنش های محیطی آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی انجام شود.

زاغی برای پیشگیری از اثرات سو احتمالی توصیه و خاطرنشان کرد: از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقد مشخصات، تاریخ منقضی و توصیه نشده خودداری و از اختلاط حشره کش ها با کودهای شیمیایی همراه سمپاشی اجتناب و از حشره کش های توصیه شده شامل، آدمیرال، آپلاود، دورسبان، استامی پراید، اتیون و مالاتیون استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار