به بهانه روز جهانی جهانگردی؛
با توجه به روال تعیین شعار روز جهانی جهانگردی در سنوات گذشته، برای این روز در سال 2020، شعار گردشگری و توسعه روستایی تعیین گردیده است.
کد خبر: ۹۰۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱ 29 September 2020

تابناک ایلام ، یونس آزادی*:: از سال 1980 در تقویم جهانی، روز 27 سپتامبر به عنوان روز جهانی جهانگردی نامگذاری شده است و در این روز با برگزاری مراسمات، سمینارها، همایش ها و جشن های متعدد در سراسر جهان، اذهان مردم را متوجه موضوع مهم گردشگری و جهانگردی می نمایند. مقطعی که به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است به نوعی پایان پیک سفر در نیمکره شمالی و شروع آن در نیمکره جنوبی است.

با توجه به روال تعیین شعار روز جهانی جهانگردی در سنوات گذشته، برای این روز در سال 2020، شعار گردشگری و توسعه روستایی تعیین گردیده است.

گردشگری روستایی شاخه ای نسبتاً جدید اما بسیار مهم در حوزه گردشگری است که در گذشته مغفول مانده اما با پی بردن به اهمیت این شاخه از گردشگری، در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

در ایران نیز علی رغم ظرفیت بسیار بالای کشور در زمینه گردشگری روستایی، توجه به این بخش مهم بسیار دیرتر از کشورهای پیشگام صورت گرفته است.

توسعه گردشگری روستایی از یک طرف منجر به افزایش سطح درآمد جامعه روستایی و ایجاد عدالت اقتصادی، توسعه زیرساخت های مناطق روستایی، توجه و حافظت از محیط زیست روستا، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به مناطق شهری و... می گردد؛ و از طرف دیگر امکان دسترسی شهرنشینان به مناطق بکر روستایی برای گذراندن اوقات فراغت و تمدد اعصاب، استفاده از محصولات ارگانیک مناطق روستایی، تجربه زندگی در مناطق روستایی و.. را برای جامعه شهری فراهم می نماید.

لازم به ذکر است در تعدادی از روستاهای سطح کشور امکان توسعه و ترویج چندین نوع گردشگری از جمله گردشگری کشاورزی، فرهنگی، بومگردی، صخره نوردی، دره نوردی، کوه نوردی، رودخانه نوردی، و... وجود دارد که گردشگران با سفر به یک روستا یا چند روستا در مجاورت هم، امکان بهره گیری از جاذبه های متعدد گردشگری برای آنها فراهم می شود.

نکته مهم در خصوص گردشگری روستایی اینست که با توجه به اینکه این نوع از گردشگری سابقه چندانی در ایران و حتی دنیا بصورت علمی و برنامه ریزی شده ندارد و دستگاه های متولی گردشگری در سنوات اخیر به این موضوع مهم پرداخته اند، لازم است بیش از سایر شاخه های گردشگری مورد توجه قرار گیرد تا کاستی های ناشی نوپا بودن این نوع از گردشگری جبران گردد که در این راستا لازم است ضمن تقویت زیرساخت ها در مناطق روستایی و اقدامات لازم در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی گردشگری در مناطق روستایی، مشوق های لازم برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران بخصوص سرمایه گذاران بومی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری از جمله ایجاد و احداث واحد های پذیرایی و اقامتی ارائه گردد.

استان ایلام به عنوان استانی با سابقه فرهنگی روستایی و عشایری و محفوظ ماندن بخشی از فرهنگ گذشته، برخورداری از طبیعت زیبا، وجود آثار تاریخی در برخی مناطق روستایی و کشاورزی محور بودن اقتصاد دراین استان از پتانسیل لازم برای توسعه گردشگری روستایی برخوردار است. هرچند که در ابتدای یک راه طولانی در این حوزه هستیم./م

فرماندار بدره *

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار