نماینده، ولی فقیه در استان کردستان:
حجت الاسلام و المسلمین پور ذهبی گفت: با توجه به جامع الشرایط بودن آمران معروف، اخلاص برای فردی که امر به معروف انجام می‌دهد حرف اول را می‌زند.
کد خبر: ۹۰۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 30 September 2020

به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان ، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج عبدالرضا پورذهبی امروز چهارشنبه در دیدار با مسوولان استانی و شهرستانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، در خصوص چرایی امر به معروف و نهی از منکر در کلام سیدالشهدا اولین نکته‌ای بود که به آن اشاره کرد و اظهار داشت: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند قصد اصلاح دارد که امام حسین (ع) می‌فرمایند، من بخاطر مچ‌گیری و یا تخریب امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنیم بلکه بخاطر اصلاح است.
نماینده، ولی فقیه در کردستان در ادامه افزود: اگر چرایی نصیحت فرزندان، توصیه به برادر و اینکه دانشجو موازین اسلامی را رعایت کند، معلوم باشد هم کسانی که امر به معروف می‌شوند و هم کسانی که از منکر نهی می‌شوند و افرادی که در معرض این چیز‌ها قرار می‌گیرند، معلوم می‌شود که این کار‌ها همه‌اش بخاطر اصلاح است.
وی ادامه داد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر، اخلاص حرف اول را می‌زند، یعنی شخص درصدد این نباشد که خدای ناکرده در فضایی مچ‌گیری کند، هر کس از ارتکاب منکر توسط دیگران ناراحت شد آن می‌تواند اینکار را انجام دهد نه اینکه منتظر باشد آن فرد کاری انجام دهد بعد مچ‌گیری نماید.
نماینده، ولی فقیه در کردستان تاکید کرد: گفتمان‌سازی یک حرف اساسی است که همه یاد بگیریم امر به معروف و نهی از منکر را گفتمان کنیم تا پدران، مادران، اساتید و دانشجویان متوجه شوند که این چه کار خوبی است.
وی یادآوری کرد: مرحوم آیت‌الله حق‌شناس گفت، از یکی از مراجع پرسیدند اینکه شما نصیحت می‌کنید، توصیه می‌کنید و همواره موعظه می‌کنید برای چیست، که ایشان فرموده بودند به مصداق این شعر که «چو می‌بینی که نابینا وچاه هست اگر خاموش بنشینی گناه است» یعنی امر به معروف و نهی از منکر از سطح دینی به سطح انسانی بیاورید که این یک کار فراتر از بحث دین و انسانی و بشری است، چون اگر وارد فضای مجازی لجام‌گسیخته شوید فروپاشی خانواده اتفاق می‌افتد.
حجت الاسلام پورذهبی همچنین ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در بحث امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: وقتی آدم با همچنین موضوعی مواجهه می‌کند، باید ظرفیتش بالا باشد که خدای ناکرده از کوره در نرود، رندی و فحاشی نکند که باید فرهنگ‌سازی شود و در ذیل این هست که این حرف را تبیین کرد که همه در زندگی‌شان از این فرصت استفاده کنند و به جای قلمداد کردن تهدید، آن را فرصتی برای جلوگیری از خطا و توصیه به کار خوب بدانند.
حجت‌الاسلام پورذهبی در ادامه پشتیبانی را لازمه اجرای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اگر در اجرای این فریضه کار به مناظره لفظی رسید گروه‌های مرجع وناظر مانند دستگاه قضایی و نیروی انتظامی هم باید واقف باشند و دوست داشته باشند و پشتیبانی کنند و این شکلی نشود کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند محکوم شود.
وی اذعان داشت: روش‌شناسی و بروزرسانی یکی از دیگر مسائل مهم در امر به معروف و نهی از منکر است، در فضای مجازی و علم مساله گاهی اوقات فرد چیزی می‌گوید که اشتباه می‌کند و در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند و این منکر در منکر می‌شود.
نماینده، ولی فقیه در کردستان یادآور شد: یادمان باشد منکرات در جمهوری اسلامی یک سطح بالاتری دارد، امروز باید منکرات را در جمهوری اسلامی بازتعریف کرد مثلا اشرافیگری و تجمل‌گرایی منکر است و ساده‌زیستی یک معروف است، در وضعیتی که اکنون وجود دارد و روی ریال به ریال آن محاسبه می‌کنیم اسراف معنی ندارد.
به گفته وی، این معروفات هستند که سطح جمهوری اسلامی را بالا می‌آورند بجای اینکه در سطح حجاب و عفاف متوقف شویم منکرات دیگری مانند تبعیض، رانت‌خواری، تشریفات زاید وعدم انقلابی‌گری وجود دارد و باید به این مقوله‌ها پرداخت و این سوال است که اگر ببینیم آیا چنین اتفاقی می‌افتد یا اینکه رودربایستی می‌کنیم که به فلان مسوول برمی‌خورد.
حجت‌الاسلام پورذهبی ادامه داد: طرف سردمدار مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی می‌شود، اما خودش موارد بسیار دیگری دارد و کلامش نفوذ ندارد، چون خودش گرفتار مسائل دیگری است که شاید بدتر از این باشد.
وی گفت: این درست نیست که ما یک بدحجاب و بی‌حجاب را نهی کنیم، اما کسی که به یک جمعین میلیونی ضربه فکری می‌زند کاری نداشته باشیم.

ساماندهی بیش از بیست و ۸ هزار نفر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان
محمود الله مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در این دیدار بیان کرد : در بخش‌های مختلف فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم و جایگاه واقعی ستاد امر به معروف در استان کاملا مشخص است.
وی گفت: در روز‌های اولیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان منکرات می‌شناختند، اما امروز همه متوجه شده‌اند که این ستاد جایگاهی است که حامی و پشتیبان مردم است و خود مردم شکل‌دهنده و پیش‌برنده این ستاد هستند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان تصریح کرد: با این هدف شروع کردیم که این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم که مردم خود امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند.
الله‌مرادی با بیان اینکه احیا و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با ۱۰ تا ۲۰ نفر نیروی ستادی ممکن نخواهد بود، عنوان کرد: اقدامات ما به سمتی است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به گونه‌ای باشد که توسط خود مردم اجرا شود وگرنه با چند نفر نیروی محدود ستادی نمی‌توان این فریضتین الهی را در جامعه نهادینه کرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان افزود: افرادی که در ستاد و یا در قالب طلایه‌داران امر به معروف در سطح استان فعالیت می‌کند همه جز افراد آموزش‌دیده هستند و در چندین دوره آموزشی شرکت داشته‌اند.
الله‌مرادی به برگزاری دوره‌های مربیگری در ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کردستان اشاره کرد و گفت: ۴ دوره آموزشی تخصصی مربی‌گری توسط اساتید متخصص و اهل فن در خصوص مسائل جامعه و جایگاه این فریضتین در شهرستان‌های مختلف برگزار شده است.
وی تصریح کرد: استفاده از اساتید توانمند از بین جامعه روحانیت و همچنین اساتید دانشگاهی در راستای ترویج و نهادینه کردن فریضتین امر به معروف و نهی از منکر برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶ هزار و ۴۵۰ نفر در بخش دانش‌آموزی با عنوان یادآوران معروف در مدارس آموزش دیده شده‌اند و یک هزار و ۸۰۰ شورای امر به معروف به عنوان یادآوران معروف در سطح مدارس استان فعال است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اظهار کرد: ۸۵۰ شورای امر به معروف مخصوص کارکنان مدارس هم در سطح استان تشکیل و سازماندهی شده است.
الله‌مرادی افزود: ۶ هزار و ۴۲۰ طلایه‌دار که بیشتر معلمین هستند آموزش دیده و جذب شده‌اند و ۶ هزار و ۳۰۰ طلایه‌دار محلات، ۳ هزار و ۴۲۰ نفر در قالب یاوران معروف ادارات، ۳ هزار و ۴۳ نفر یاوران معروف در روستاها، اصناف ۸۲۶ نفر و ۲۲۱ نفر یاوران معروف از مجموعه دستگاه قضایی در سطح استان شناسایی، آموزش دیده و ساماندهی شده اند.
وی اضافه کرد: در مجموع بیش از ۲۸ هزار و ۴۱۲ نفر سازمانی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دارند و مشمول قانون حمایت از امران معروف و ناهیان منکر می‌شوند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان گفت: در دادگاه‌های کل شهرستان‌ها دفتر ویژه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تشکیل شده است.
وی از راه‌اندازی سامانه‌ای برای عضویت در ستاد امر به معروف در سطح کشور خبر داد و گفت: در آن سامانه هم آموزش و برنامه‌های مختلف پیش‌بینی شده و امروز این سامانه در سطح استان کردستان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه از زحمات و حمایت‌های ویژه نماینده سابق، ولی فقیه در استان از ستاد امر به معروف و نهی از منکر تقدیر کرد و گفت: ایشان یک پشتیبان بسیار قوی برای ستاد امر به معروف بودند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در ادامه گفت: امروز جدای از استان، دفاتر ستاد در تمام شهرستان‌های استان تشکیل شده، ساختمان از دستگاه‌های اداری گرفته‌ایم و کاملا تجهیز شده است.
وی گفت: نگرش به امر به معروف مردمی است و این نگرش در اداره کردن خود ستاد نیز مورد توجه قرار گرفته و سعی کرده‌ایم از نخبگان و افراد توانمند دانشگاهی در سیستم اداری این ستاد بهترین و بیشترین بهره را بگیریم.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار