رئیس پلیس فتا استان کردستان:
سرهنگ مهدی دانش پور رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کردستان با بیان اینکه تقریبا همه جرایم فضای مجازی توسط پلیس فتا کشف می‌شود گفت: ۵۷ درصد جرایم سایبری مربوط به حوزه مالی است.
کد خبر: ۹۰۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 07 October 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان ، سرهنگ مهدی دانش پور ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه‌های استان در سنندج، با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی کشفیات جرایم سایبری در شش ماهه منتهی به شهریور ماه نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: در بحث دستگیری‌ها نیز ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در مجموع، امسال حدود ۹۳ درصد جرایم به وقوع پیوسته در فضای مجازی در کردستان کشف شده است، افزود: ۲۸ درصد از جرایم به وقوع پیوسته در فضای مجازی در حوزه اخلاقی، ۵۷ درصد در حوزه مالی و ۱۵ درصد نیز مربوط به سایر حوزه‌ها است.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کردستان با بیان اینکه متأسفانه همواره بیشترین جرم به وقوع پیوسته در فضای مجازی در حوزه مالی است، ادامه داد: علیرغم اینکه فعال سازی رمز پویا و یا همان رمز یک بار مصرف باعث کاهش ۴۰ درصدی برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شده، اما باز هم کلاهبرداران این حوزه از راه‌های دیگر مشغول به وقوع جرم هستند.

دانش پور یادآور شد: کلاهبرداران سایبری به دلیل ناآگاهی کاربران از استفاده صحیح از رمز پویا از خلأ زمانی حدود ۱۲۰ ثانیه‌ای که برای استفاده از رمز یک بار مصرف وجود دارد استفاده می‌کنند که برای جلوگیری از این نوع سو استفاده توسط این مجرمان بهتر است رمز یک بار مصرف در ۱۰ تا ۱۵ ثانیه آخر زمان باقیمانده جهت خرید مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از روش‌هایی که کلاهبرداران سایبری برای برداشت از کارت‌های بانکی مورد استفاده قرار می‌دهند استفاده از دستگاه‌های اسکیمر یا دستگاه کپی کارت است که در برخی از فروشگاه‌ها قرار می‌دهند.

رییس پلیس فتا کردستان گفت: کلاهبرداران زمانی که کارت مشتری را برای دریافت وجه اجناس خریداری شده دریافت می‌کنند، قبل از دستگاه کارت خوان، کارت را به دستگاه اسکیمر که به اندازه یک گوشی همراه است، می‌کشند و اطلاعات کارت را کپی کرده و رمز کارت را نیز خود مشتری در اختیار آنان قرار می‌دهد و فرصت سو استفاده برای یک کلاهبرداری مالی در فضای مجازی به راحتی فراهم می‌شود.

دانش پور اظهار کرد: پس از آن اطلاعات کارت بر روی کارت بانکی خام پیاده می‌شود و با استفاده از رمزی که خود مشتری در اختیار سو استفاده کننده قرار داده، می‌تواند هر مبلغی که بخواهد از حساب برداشت کند.

وی افزود: برای جلوگیری از این نوع سو استفاده بهتر است در زمان خرید کارت بانکی توسط خود فرد به دستگاه کارت خوان کشیده شود و رمز کارت را نیز خود صاحب کارت وارد کند.

رییس پلیس فتا کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به کلاهبرداری‌های مالی و اینترنتی که از طریق سایت و اپلیکیشن دیوار انجام می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: کاربران باید قبل از هرگونه معامله از طریق این سایت به هشدار‌های پلیس توجه کنند و سعی کنند تمام معاملات خود را فقط حضوری و تنها فقط در استان محل سکونت خود انجام دهند.

دانش پور یادآور شد: در استفاده از این سایت نباید فریب تبلیغات دروغین را خورد و تا قبل از پرداخت مبلغ حتماً کالای مورد نظر را باید روئیت کرد.

وی به سه عامل اصلی وقوع جرایم سایبری اشاره کرد و بیان کرد: پایین بودن سطح سواد مردم نسبت به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، اعتماد بیجای کاربران به فضای مجازی و سهل انگاری مهمترین عوامل وقوع جرم از طریق فضای مجازی هستند.

رییس پلیس فتا کردستان با بیان اینکه پلیس فتا در حوزه امنیت اجتماعی بیشترین نقش را ایفا می‌کند، گفت: تمامی حوزه‌های فضای مجازی شبانه روزی توسط نیرو‌های پلیس سایبری رصد می‌شود و به هر موضوعی که خلاف قوانین باشد بدون شک ورود پیدا می‌کند.

دانش پور اظهار کرد: جدا از جرایمی مانند جرایم مالی و اخلاقی، حتی در بحث مواد مخدر نیز ما ورود می‌کنیم و چندی پیش از طریق رصد فضای مجازی موفق به کشف زمینی شدیم که در روستای هشمیز به زیر کشت شاهدانه رفته بود و قصد داشتند از آن برای تولید مواد مخدر استفاده کنند.

وی افزود: اگر سطح سواد رسانه‌ای و اینترنتی خود را بالا ببریم و همچنین خانواده‌ها نظارت بیشتری بر نحوه استفاده فرزندان خود از اینترنت و فضای مجازی داشته باشند، از وقوع بسیاری از جرایم مالی و حتی اخلاقی جلوگیری می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار