وضعیت بیماری کرونا در کردستان به اذعان مسئولان دولتی قرمز است؛ انتظار معقول از کسانی که مسئول مدیریت اوضاع در این شرایط هستند آن است که حداقل با ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت از شرایط فعلی با کمترین هزینه عبور کنند، اما نگاهی به برخی تصمیمات خلق‌الساعه متولیان مقابله با کرونا در کردستان گویای آن است که روز‌های سختی در هفته‌ها و ماه‌های آینده پیش رو داریم.
کد خبر: ۹۱۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱ 10 November 2020
کُنفُوسیوس را مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی می‌دانند که در چین باستان زندگی می‌کرد؛ نقل است که روزی از این حکیم پرآوازه که به عقیده برخی، برای ملت چین و مردم خاور دور حکم پیامبر دارد پرسیدند، سیاست درست و راه درست سیاست چیست؟ می‌گوید سیاست درست سه امر دارد؛ از او می‌پرسند که سیاست درست چیست؟ می‌گوید سیاست درست فراهم آوردن لشگر و مهمات، تأمین معاش مردم و جلب اعتماد عمومی است؛ می‌پرسند که اگر باید یکی از این سه مهمل گذارده شود، کدام را ترک کنیم؟ می‌گوید نان و اعتماد باید باشد؛ می‌گویند اگر از این دو نیز بخواهیم یکی را انتخاب کنیم، کدام را کنار بگذاریم؟ می‌گوید نان را کنار بگذارید، برای اینکه مردم به هر حال نیاز به نان دارند و خودشان آن را به طریقی تهیه می‌کنند، اما اگر اعتماد نباشد، حکومت نیست، اگر جلب اعتماد نشود، حکومت برقرار نمی‌ماند.

این گفته‌های عمیق، اهمیت جلب اعتماد عمومی را به اهل حکومت یادآوری می‌کند در صورتی که گوشی برای شنیدن، باشد! اما ضرورت وجود اعتماد عمومی به دولت‌مردان آنجا بیشتر نمود پیدا می‌کند که گذر از یک مشکل نیازمند همراهی مردم و دولت باشد؛ شرایطی مانند امروز دنیا و وجود معضلی فراگیر به نام کرونا.

کردستان یکی از استان‌های ایران است که همانند بسیاری از نقاط کشور و جهان درگیر کرونا شده است؛ بیماری که درمان قطعی ندارد و عبور از بحرانی که به وجود آورده نیازمند ساز و کار‌هایی است که یکی از آن‌ها که اهمیت فراوانی هم دارد ضرورت اعتماد مردم به تصمیمات مسئولان اجرایی و به تبع این امر، ملزم دانستن خود به عمل است؛ یعنی مردم مطمئن شوند که تصمیمات مسئولان نتیجه کار کارشناسی و مطالعاتی است و عمل به آن بهترین راه حل و شاید تنها راه حل موجود در یک شرایط ویژه است و مسئولان هم مصمم به اجرا هستند.

با این اوصاف، متأسفانه برخی تصمیمات خلق‌الساعه دولتمردان در کردستان در بحث مقابله با کرونا سبب شده به اعتماد مردم به توانایی مسئولان برای مقابله با مشکلات ناشی از این بیماری آسیب جدی وارد شده و تداوم این وضعیت هم می‌تواند اوضاع را از آنچه هست پیچیده‌تر کند.

۲۲ مهرماه سال جاری، یعنی تقریباً یک ماه قبل بود که شهردار سنندج در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا کردستان اعلام کرد «از فردا با جدیت با حضور نیرو‌های شهرداری و نیروی انتظامی، از پهن کردن بساط دستفروشان در خیابان فردوسی سنندج جلوگیری می‌شود»؛ حالا نه یک روز که یک ماه از طرح آن وعده گذشته است، اما آیا کاری صورت گرفت؟ معلوم است که پاسخ منفی است و هر روز هم بر تعداد دستفروشان این خیابان افزوده می‌شود.

روز گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در خبر ۲۱:۳۰ سیمای استانی خبر از تعطیلی ۱۰ روزه بانک‌های کردستان بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان داد؛ کمتر از ۲۴ ساعت بعد، همین مقام ارشد دولتی اعلام کرد بانک‌های استان از چهارشنبه باز هستند! جناب «زارعی» تلاش کرده این اقدام را پاسخ به درخواست مردم جا بزند، اما توضیح نداده مگر آن به اصطلاح ستادی که چنین تصمیمی اتخاذ کرده در زمان انجام کار کارشناسی! خواسته مردم را مد نظر نداشته است؟ مگر می‌شود چنین تصمیمی در چنان سطحی بدون در نظر گرفتن همه جوانب اتخاذ و در کمتر از ۲۴ ساعت به بهانه «پاسخ به درخواست مردم» لغو شود؟!

برای روشن شدن موضوع شاید این سؤال راهگشا باشد؛ به نظر معاون استاندار، قابل قبول است که برای مثال، ستاد مقابله با کرونا در تهران بگوید برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا تصمیم گرفتیم از سفر مردم به شمال جلوگیری کنیم، ولی با توجه به درخواست شهروندان، تصمیم خود را لغو کردیم؟

الغرض؛ آنچه ذکر شد تنها دو نمونه از تصمیمات ابتر دولتمردان کردستان در راستای مقابله با کرونا بود که نه امکان‌ها در اتخاذ آن‌ها لحاظ و نه واقعیات استان در هنگام تصمیم‌گیری مد نظر گرفته شده بود؛ و حالا پرسش این است که متولیان امور مردم در کردستان فکر نمی‌کنند نتیجه روشن تداوم این سرگشتگی در ستاد مقابله با کرونا استان خدشه وارد شدن هرچه بیشتر به اعتماد مردم به تصمیمات صاحب‌منصبان است؟ پایان دادن به رویکرد فعلی ستاد مقابله با کرونا در کردستان ضرورت است نه انتخاب.

فرید کریمی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار