شاهرود- محدودیت تعطیلی اصناف غیر ضروری از ساعت ۱۸ به نظر می‌رسد در سطح استان سمنان جدی گرفته نشده زیرا حضور در خیابان‌ها نشان می‌دهد غالب مغازه‌ها باز هستند.
کد خبر: ۹۱۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱ 14 November 2020

به گزارش تابناک سمنان  بیش از ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۸ گذشته است نور مغازه‌ها خیابان را روشن کرده‌اند در عین شگفتی همگی باز هستند از کفاشی، لوازم قنادی، لباس فروشی، بیمه، املاک تا حتی دخانیاتی و گل فروشی!

این موضوع مختص به یک خیابان هم نیست کافی است در خیابان‌های فرعی شهر قدمی بزنی تا متوجه شوی کسبه اصلاً نمی‌دانند که باید ساعت ۱۸ مغازه‌هایشان را تعطیل کنند. اینجا کسی تعطیل نیست حتی بعد از ساعت. ۱۸

نامه‌ای دریافت نکردیم

آنطور که لباس فروش شاهرودی می‌گوید: کسی به ما اعلام نکرده است که از ساعت ۱۸ باید ببندید. اینکه در اخبار اعلام می‌شود ملاک نیست ما دارای صنف هستیم صنف نامه بزند بگوید ببندید باید ببندیم نگوید ببندید ما باز هستیم و مشتری‌هایمان را هم داریم.

سعید با بیان اینکه وقتی هیچ نامه‌ای از اتحادیه دریافت نشده است چرا باید مغازه‌ام را دو دستی تعطیل کنم، اظهارکرد: آن افرادی که در کشور و استان می‌نشینند پشت صندلی‌های چرمی نرم و گرم هر ماه ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند می‌آیند سه میلیون تومانش را به من بدهند که من برای آنها کاری انجام دهم؟

به وی می‌گویم این کار را برای خودت می‌کنی نه مسئولان و او پاسخ می‌دهد: درست می‌گوئید اما اگر در یک شرایط برابر بودیم من می‌پذیرفتم اما امروز اگر ببندم چطور نان برای خانواده ام ببرم؟ موضوع من ماجرای تلاش برای بقا است من باید بدوم تا زنده بمانم و از این دویدن هرگز دست نمی‌کشم حتی اگر جریمه‌ام کنند.

دغدغه ارتزاق

برخی دیگر از کسبه فعال در سطح استان سمنان نیز معتقد هستند که تعطیلی متعلق به زمانی است که از لحاظ اقتصادی تأمین باشند و این دغدغه معاش برایشان موضوعی مهم است، یکی دیگر از آنها می‌گوید: همین هفته گذشته بازار شاهرود را بستند چه اتفاقی افتاد؟ کرونا کم شد؟ کرونا ربطی به چهار مغازه مثل من ندارد کرونا را بروید از همان ادارات ببندید که هزاران نفر برای یک امضا روزانه جلویش جمع می‌شوند.

علی که در کار دکوراسیون خانه است، می‌افزاید: من خودم روز گذشته به تأمین اجتماعی رفتم و حداقل ۱۰۰ نفر را در یک سالن ۷۰ متری دیدم اما مغازه من روزانه پنج مراجعه کننده هم ندارد و همه رفتارهای شغلی من بیرون از مغازه رقم می‌خورند حال بگویید آن اداره مضر تر است یا مغازه من؟

وی می‌گوید: با این حال باز هم اگر اتحادیه به ما می‌گفت ببندید من دریغ نمی‌کردم اما هیچ نامه‌ای داده نشده است هیچکس به ما نگفته باید ببندید مگر اخبار تلویزیون هم ملاک بستن یا نبستن مغازه است؟ اصلاً من در طول روز ۱۰ دقیقه هم تلویزیون نگاه نمی‌کنم مگر ما صنف نداریم؟

حرف مسئولان برعکس شد

مشاهدات خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که از ۱۰ مغازه در محدوده خیابان‌ها به خصوص در شاهرود باز هستند. حدفاصل خیابان‌های شهربانی تا ابتدای خرقانی در ۳۰۰ متر مسیر از خیابان ۲۲ بهمن شاهرود ۹ مغازه باز هستند و فقط یک موتور سیکلت فروشی تعطیل است همچنین در عین ناباوری تمام این ۹ مغازه که از اصناف مختلف از بنگاه تا لباس فروشی و … هستند اعلام می‌دارند که هیچ نامه‌ای برای تعطیلی اصناف برای آنها نیامده و فقط موضوع تعطیلی را از اخبار فضای مجازی شنیده‌اند که آن هم متقن نیست.

در شهرهای دامغان، سمنان و گرمسار نیز شرایط بهتر نیست تحقیقات خبرنگاران مهر از این شهرستان‌ها نیز نشان می‌دهد رعایت کسبه در تعطیلی پس از ساعت ۱۸ خوش بینانه به ۵۰ درصد می‌رسد. صاحب یک مغازه روسری فروشی در سطح استان سمنان دفاتر و اسناد خود را روی پیشخوان می‌گذارد و می‌گوید: شما ببینید این تمام دفاتر من اسناد من بگردید تمام آن را ببینید اگر یک خط نامه برای تعطیلی به ما نوشته شده بود شما آن را پیدا کنید من هم همین الان درب مغازه را می‌بندم و اصلاً مغازه‌ام را تا عید باز نمی‌کنم.

این مغازه دار درباره این سوال که آیا در دو روز اول اجرای طرح تعطیلی از ساعت ۱۸ بازرسی هم به مغازه شما آمده است، می‌گوید: اصلاً کسی نیامده و حال که دولت در برابر ما ایستاده و به نوعی لجبازی می‌کند ما هم تا تهش هستیم و مغازه را نمی‌بندیم.

پلمب بدون اطلاع رسانی

یکی از کسبه بازار نیز ماجرای عدم نامه نگاری اتحادیه و اصناف به مغازه داران مبنی بر اجرای طرح محدودیت را تأیید می‌کند و به خبرنگار مهر، می‌گوید: هیچکس به ما نگفته است ببندید نه نامه‌ای از اصناف داشتیم و نه نامه‌ای از صنف خودمان که لوازم خانگی است.

این کاسب با سابقه و بسیار قدیمی در سطح استان سمنان با بیان اینکه روزی که فرماندار و نماینده دادستانی و … برای بستن بازار آمدن این موضوع را مطرح کردیم و گفتند که در یک کانال تلگرامی گفته‌ایم که باید تعطیل شوید! کانال تلگرامی دیگر چیست؟ اصلاً تلگرام چیست! مگر فیلتر نیست چطور اطلاع رسانی‌ها در آن انجام می‌شود بعد هم اگر من تلگرام نداشته باشم باید چه کسی را ببینم؟

این کاسب با بیان اینکه مگر می‌شود مقام قضائی مردم را مجبور به نصب تلگرام و عضویت در یک کانال خبری هجو کند که مطالبش نامفید برای مردم است؟ بیان می‌کند: این چه نوع اطلاع رسانی است مگر ما صنف نداریم؟ مگر اتاق اصناف نیست؟ مگر اتحادیه‌ها نیستند مگر فرمانداری وجود ندارد؟

تعطیلی اصناف با دخالت دولت

در صورتی که نقل قول کسبه استان سمنان را بپذیریم باید گفت حداقل در یک شهرستان شاهرود پنج نانوایی و ده مغازه به دلیل عدم توجه به یکی از کانال تلگرامی پلمب شده‌اند زیرا مسئولان اطلاع رسانی به اصناف را در کانال‌های تلگرامی دانسته‌اند. یکی از راه‌های فهمیدن این موضوع حضور در اتاق اصناف است آن هم بدون معرفی به عنوان یک خبرنگار بلکه با حضور به عنوان یک کاسب!

مسئولان اصناف را نمی‌توان به راحتی در یکجا پیدا کرد زیرا معمولاً حضور ندارند این ماجرا قبل از کرونا هم صدق می‌کرد اما از عده‌ای که هستند نیز می‌توان تحقیق کرد. یکی از آنها، بیان می‌کند: رئیس صنف نیست و من نمی‌دانم که نامه‌ای ارسال شده یا نه اما به ما گفتند که تلگرام گفته‌ایم مغازه‌ها باید بسته باشند نامه هم بخواهد می‌زنیم اشکالی ندارد منتها اطلاع رسانی به همه صورت گرفته است.

از این فرد می‌پرسم وقتی نامه‌ای زده نشده چطور اطلاع رسانی صورت گرفته است و می‌گوید: اصناف به اتحادیه‌ها می‌گوید آنها هم راه و روش خود را برای ابلاغ دارند به هر حال یک صنف مثلاً آرایشگری می‌داند که چطور باید به همه آرایشگرها اطلاع رسانی کند.

این فرد شاغل در اتحادیه اصناف که البته به دلیل عدم حضور مسئول در آنجا ترجیح می‌دهد نامی از وی برده نشود زیرا اجازه مصاحبه ندارد، می‌افزاید: اطلاع دادیم هر کس به اصناف آمده گفته‌ایم هر آشنایی را دیده‌ایم گفته‌ایم بازار هم همینطور به یک نفر بگویی به همه می‌گوید. ما همین امروز بگوییم هر کسبه یک میلیون تومان پاداش همه متوجه می‌شوند چرا اعلام شد تعطیلی کسی متوجه نشده است؟

اصلاً قرار نیست نامه‌ای صادر شود

تحقیق از اصناف شاهرود، دامغان و سمنان مانند خوار و بارفروشان هم نشان می‌دهد اتحادیه و اصناف هیچ نامه‌ای مبنی بر تعطیلی اصناف ارسال نکرده اما گویا رویه هم به ارسال نامه نیست یعنی معمولاً اصناف به اتحادیه‌ها موضوعی را ابلاغ می‌کند و اتحادیه هم ماجرا را به اطلاع مغازه داران با روش‌های خود می‌رساند که یکی از آنها نامه نگاری است و لذا برای هر موضوعی نامه نگاری صورت نمی‌گیرد.

جلالی یکی از اعضای اتحادیه‌های فعال در استان سمنان با تأیید این موضوع می‌گوید: اگر قرار باشد برای هر موضوعی نامه‌ای بزنیم که باید هزاران نامه در طول ماه به مغازه‌های استان سمنان ارسال شود و ما باید دو نفر را استخدام کنیم فقط نامه بزنند! ما سامانه‌های پیامکی، تلگرامی، اطلاع رسانی، تلفنی و … داریم که به صنوف اطلاع می‌دهیم.

وی که از با سابقه‌های کسب و کار است، می‌گوید: انصاف باید رعایت کرد اصناف با اتحادیه نامه نگاری دارد اما با مغازه‌ها که نمی‌شود نامه نگاری کرد از سوی دیگر بجز نامه‌هایی که الزام به اطلاع افراد و اشخاص مشخصی هستند مثلاً دعوت نامه، تقدیر نامه، جریمه، توزیع شکر و … در مابقی موارد معمولاً نامه نگاری نمی‌شود.

اجرای مصوبات ضروری است

معاون استاندار سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، مبنی بر محدودیت مشاغل، گفت: برای مقابله با تجمعات مردمی تمام اصناف و کسبه گروه‌های دو، سه و چهار شامل کسبه اصناف غیر ضروری از ساعت ۱۸ تعطیل هستند.

نادر فخری با بیان اینکه این مصوبه استانی بوده و در شهرستان‌های شاهرود، گرمسار، دامغان و سمنان اجرایی شده است، تاکید کرد: این مصوبه از روز بیستم آبان ماه لغایت بیستم آذرماه ۹۹ اجرایی و در تمام سطح کشور، استان، اصناف و اتحادیه‌ها نیز به اطلاع رسیده است.

وی با بیان اینکه در این ابلاغیه تمام اصناف بجز موارد ضروری، اورژانسی مانند داروخانه‌ها و اصنافی که در تأمین مایحتاج ضروری مردم فعالیت دارند، مثل سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و … می‌بایست از ساعت ۱۸ تعطیل باشند، ابراز کرد: این مغازه‌ها فقط شب‌ها تعطیل هستند و روزها به کارشان ادامه می‌دهند اما مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها را باید به خوبی رعایت کنند.

مقابله با کویید ۱۹ با همراهی مردم و کسبه

معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود از گشت‌های مشترک دستگاه‌های نظارتی با هدف رعایت صحیح و درست مصوبه ستاد کرونا خبر داد و ابراز کرد: با اصناف متخلف در این حوزه حتماً برخورد می‌شود و از سوی دیگر از مردم و به خصوص کسبه نیز می‌خواهیم در این راه با مسئولان همراه باشند.

فخری با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های مقابله با کووید ۱۹ که هنوز دارو قطعی ندارد، قطع زنجیره انتقال است، ابراز داشت: یکی از مهمترین موضوعات در قطع زنجیره انتقال رعایت فاصله گذاری، رعایت مسائل بهداشتی، دوری از تجمعات و … است.

برنامه برای ادارات

در خصوص ادارات شهرستان شاهرود و موضوعی که کسبه مطرح می‌کنند که شیوع کرونا در ادارات از مغازه‌ها بیشتر است نیز مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی به ادارات خبر داد و گفت: ورود مراجعان بدون ماسک به ادارات استان ممنوع است.

حسن سعدالدین با اشاره به اجرای غربالگری و شناسایی افراد در معرض و مشکوک به بیماری و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در سطح استان و دستگاه‌های اداری و اجرایی بیان کرد: اجرای پروتکل‌های ارسالی و نظارت‌ها بر نحوه صحیح آنها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در زمره مکان‌هایی هستند که نیاز ضروری مردم را پوشش می‌دهند در نتیجه باید دغدغه بیشتری نسبت به آنان داشت، ابراز کرد: بانک‌ها به دلیل سطح گستره‌ای که دارند در زمینه مقابله با کرونا نیازمند توجه بیشتر هستند که در این زمینه مسائل بهداشتی، ترویجی، آموزشی، قرنطینه، غربالگری، ضدعفونی و … پیگیری شده است.

مردم و کسبه مراعات کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ابلاغیه‌های تعطیلی اصناف و کسبه در حقیقت به نفع خود مردم و کسبه است، می‌گوید: مهمترین رسالت ما امروز قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود که در حقیقت جامعه به خصوص اجتماعات مردمی را ورد هدف قرار داده است.

رضا چمن با بیان اینکه اگر گفته می‌شود اصناف با محدودیت‌هایی روبرو شوند در حقیقت ابتدا برای حفظ سلامتی و جان خودشان و سپس مردم و دوری از تجمعات است، بیان داشت: اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا در سطح کشور و استان الزامی است زیرا این مصوبات با هدف کمک به ارتقای سلامت مردم تصویب شده‌اند.

وی از مردم و کسبه خواست تا با کادر درمانی و مسئولان همراهی داشته باشند و افزود: بیماری کرونا به دلیل رفتاری که دارد و همچنین سطح شیوع بالاتر نسبت به هم خانواده‌هایی مانند آنفولانزا و … نیاز دارد تا مسائل بهداشتی و پروتکل‌های به خوبی رعایت شوند و این امر جز در سایه همراهی مردم و گروه‌های اجتماعی امکان پذیر نیست.

کسبه شهرستان‌های شاهرود، دامغان و سمنان می‌گویند که اطلاعی از تعطیلی نداشته‌اند مسئولان اما می‌گویند این بهانه‌ای برای مقابله با تعطیلی یک ماهه است. کسبه از یک سو نگران وضعیت شغلی شأن هستند و مسئولان نگران مردم؛ هر دویشان هم دغدغه‌هایی به جا دارند اما وقتی موضوعی به قانون تبدیل شد الزام به رعایت آن همگانی است از طرف دیگر به نظر می‌رسد که در این روزهای حساس باید نگاه منصفانه‌تری هم به اصناف داشت و حداقل ساز و کاری بهتر برای اطلاع رسانی به آنان در نظر گرفت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار