کوه چنار بعد از یکسال از شهرستان شدن همچنان در نقطه اول محرومیت است، کارخانه ومعدن گچ گرد و غباربه زندگی مرم نشانده، جاده مواصلاتی شهرستان نامناسب است و ادارات هنوز تاسیس نشده اند.
کد خبر: ۹۱۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳ 17 November 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:«کوه‌چنار» از جمله شهرستان‌های تازه تأسیس استان فارس است که در مهر ۹۸ بصورت قانونی به شهرستان بدل شد. شهرستان کوه‌چنار با مرکزیت قائمیه به عنوان یک شاهراه ارتباطی اصلی که استان‌های فارس، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر را به هم متصل می‌کند همچنان از مشکلات بسیاری رنج می‌برد و باعث گلایه‌های مردمی شده است.

اصلی ترین گلایه‌های مردم این منطقه بر مشکلات زیست محیطی و معیشتی متمرکز شده است، مشکلاتی که شاید می‌توانست در طی این سال‌ها به نتیجه‌ای محسوس در زندگی مردم می‌رسید.

در این میان وجود مشکلات زیست محیطی همانند کارخانه گچ در نزدیکی شهر و روستای بنامورد که منطقه‌ای کشاورزی و مسکونی است و تخریب کوه و دامنه‌های تپه‌های منتهی به دره تلخ آب به بهانه استخراج‌های معدنی نارضایتی بسیاری را در پی داشته است.

امینی یکی از ساکنان روستای بنارمورد با اشاره به فعالیت این کارخانه و آلودگی‌های خاک و غبار گچ گفت: این کارخانه از قدیم و در زمانی که کوه‌چنار بخش بود توسط افراد غیر بومی در منطقه تأسیس شده و متأسفانه مدیران وقت شهرستان کازرون با ندانم کاری علاوه بر احداث این کارخانه حتی دکل‌های برق فشار قوی و لوله گاز را به جای انتقال از میان کوه از محل کشاورزی و زندگی مردم عبور داده اند که باعث مشکلات و آسیب‌های جدی به سلامت مردم شده است.

متأسفانه در سال‌هایی که این منطقه بخش بود بسیاری از فعالیت‌ها از سوی مدیران کازرون بدون توجه به زندگی مردم و در جهت عدم هزینه به این شکل انجام شده است به نحوی که بخش چنارشاهیجان به انباری و حیاط خلوت کازرون بدل شده است.

امینی گرد و خاک ناشی از فعالیت این کارخانه و حمل و نقل ماشین‌های سنگین در این معبر را آزار دهنده خواند و افزود: گرد و خاک لباس‌ها و وسایل ما در حیاط خانه را آلوده می‌کند و حتی باعث مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان شده است.

 

هوشمندی از دیگر ساکنان قائمیه با اشاره به اینکه دره تلخ آب در گذشته دارای رودخانه و تپه‌های طبیعی بوده است گفت: دره تلخ آب در گذشته محلی طبیعی برای گردشگری بود که با وجود رودخانه‌ای طبیعی و همچنین درختان کنار و طبیعتی سبز می‌توانست به عنوان یک منطقه گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد اما به لطف سودجویان تمام این منطقه با بیل مکانیکی و لودر تخریب و زیستگاه‌های جانوری تخریب شده است.

هوشمندی افزود: شهرستان کوه‌چنار به دلیل قرار گرفتن در مسیر چهار استان و داشتن باغات مرکبات به عنوان شهرستانی طبیعی و سبز می‌تواند از ظرفیت‌های گردشگری بسیاری بهره مند شود اما متأسفانه این عده‌ای با این فعالیت‌های سودجویانه در حال از بین بردن منابع طبیعی هستند.

هوشمندی گفت: وجود زمین‌های کشاورزی، وجود گیاهان دارویی در دامنه کوه همانند سدر و کنار در دامنه کوه منتهی به دره تلخ آب و بنارمورد، وجود این معدن و کارخانه باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و اکوسیستم طبیعی این منطقه شده است.

نماینده به مشکلات مردم رسیدگی کند

جعفری از دیگر اهالی قائمیه با انتقاد از عملکرد نماینده شهرستان گفت: بسیاری از شهرستان‌های فارس یک نماینده مشترک دارند اما داشتن نماینده مشترک میان کازرون و کوهچنار باعث شده که عملاً شاهد هیچ مساعدت و سر کشی از سوی نماینده مان در مجلس شورای اسلامی نباشیم.

وی با بیان اینکه با وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه قانون گذاری آشنا هستیم افزود: نماینده مجلس می‌تواند به عنوان صدای رسای مردم، دغدغه‌ها و مطالبات را به وزیر مربوطه و یا نهادهای مرتبط ارجاع دهد کاری که اکثر نمایندگان برای شهرستان خود انجام می‌دهند و متأسفانه ما از آن بی بهره ایم.

جعفری با اشاره به مشکلات مردم شهرستان کوه‌چنار گفت: سال‌ها به دلیل نداشتن بسیاری از امکانات مردم این منطقه برای یک نامه اداری یا حتی مراجعه به پزشک ناچار به رفتن به کازرون و شیراز بودند، بسیاری از همشهریان ما در همین جاده در تصادفات کشته شدند، سالهای سال طرح شهرستان شدن کوه‌چنار به دلایل مختلف محقق نمی‌شد و سر انجام با تلاش مردم و پیگیری‌های نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی این طرح عملی شد.

جاده مواصلاتی هنوز نامناسب است

جعفری افزود: اما متأسفانه امروز که بر اساس حقوق خود شهرستان شده ایم، گویی ما نماینده‌ای نداریم و ایشان تنها نماینده کازرون است و همین مورد باعث شده تا بسیاری از مطالبات مردم بی نتیجه بماند که از آن جمله می‌توان به وجود لوله انتقال گاز در محل زندگی مردم، آلودگی‌های زیست محیطی، جاده شیراز و تنگ ابوالحیات و حتی تعریض و ایمن سازی جاده.... اشاره کرد.

جعفری افزود: پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیاری توسط مردم و فرمانداری و سایر مجموعه‌های مدیریتی شهرستان در جهت بهبود و پیشرفت شهرستان انجام شده است اما اکثر مشکلات نیازمند تلاش و مساعدت نماینده شهرستان در مجلس و سطح کلان‌تر است که متأسفانه تا کنون هیچ نتیجه‌ای مشاهده نشده است.

ساسانی پور یکی دیگر از اهالی شهر قائمیه ضمن اظهار تأسف از بی توجهی مسئولان به بخش چنارشاهیجان و شهرستان کوه‌چنار گفت: شهرستان کوه‌چنار علاوه بر فعالیت در زمینه کشاورزی، باغداری، دامداری از دیر باز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی شیراز به بوشهر مورد توجه بوده است و هر ساله در بهار مقصد گردشگری مسافران است اما از این قابلیت به خوبی استفاده نشده است. در حالی که می‌شود از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی در جهت درآمد زایی، ایجاد اشتغال و فرهنگ سازی بهره برد.

خانم شیروانی کارمند بانک با بیان اینکه مشکلات زیر بنایی در کوه‌چنار به قوت خود باقی است افزود: بطور مثال جاده شیراز به کوه‌چنار و تنگ ابوالحیات با گذشت چند سال از آغاز همچنان به اتمام نرسیده است، بلوار ورودی به سمت نودان و قائمیه همچنان نیمه تمام مانده است و تنها بیمارستان کوه‌چنار هنوز از نداشتن پزشک متخصص و تجهیزات رنج می‌برد.

وی با یادآوری اینکه بیمارستان شهید رضازاده به دلیل نداشتن امکانات کافی قابلیت چندانی ندارد، افزود: همچنان اهالی شهرستان ناچارند برای دکتر متخصص به شیراز بروند.

رضاپور یکی دیگر از اهالی شهرستان کوه‌چنار است که بزرگترین دغدغه را مربوط به مشکلات جوانان و بیکاری می‌داند وی با اشاره به معضلات ناشی از بیکاری گفت: متأسفانه هیچ فعالیت مثمر ثمری در این خصوص انجام نشده است و حتی شهرک صنعتی کوهچنار هم متروک مانده است.

رضاپور افزود: رفع معضل بیماری به مساعدت و حمایت همه مدیران و نمایندگان مردم احتیاج دارد تا مراکز تولیدی و صنعتی تأسیس و بخشی از مشکلات مردم رفع شود.

وی با بیان اینکه مردم این شهرستان معتقدند که چگونه نماینده قبلی توانسته طرح بیست ساله و بر زمین مانده را عملی کند و حمایت و تأیید کشوری برای تأسیس شهرستان کوه‌چنار را بگیرد افزود: پرسش اصلی اینجاست که آیا جلب حمایت و یا دعوت از وزیر و مسئولین سازمان صمت و یا مدیران کارخانجات اینقدر دشوار است که تا کنون هیچ فعالیتی از سوی نماینده شهرستان و سایر مدیران استان مشاهده نشده است؟

غلامعلی فتحی از باغداران کوه‌چنار که بصورت خانوادگی در منطقه حاجی آباد در زمینه تولید مرکبات فعالیت می‌کند افزود: از گذشته تا کنون کشاورزان مناطق مختلف کوهچنار همانند سمغان، دوسیران، نودان، حاجی آباد و تل کوشک در زمینه تولید محصولاتی همانند نارنگی، پرتقال، انجیر، انار، برنج و انواع سیفی جات و گندم فعالیت می‌کردند اما نبود یک میدان تره بار باعث شده تا ناچار به فروش محصولات با قیمت نازل‌تر به دلالان شویم تا محصول ما به میدان شیراز و کازرون برده شود.

وی با یادآوری اینکه زیر ساخت‌های شهری در شهرستان کوه‌چنار ضعیف است، افزود: هرچند فرمانداری، شورای شهر و برخی از معتمدان محلی در این خصوص تلاش کرده اند اما همچنان نیاز به حمایت جدی تر از سوی استان و کشور احساس می‌شود.

حاجی پور معلم شاغل در مدارس روستایی در این خصوص گفت: جوانان و کودکان این منطقه از نبود امکانات و فضاهای فرهنگی و تفریحی در رنج هستند، نبود چند سالن ورزشی مناسب و با مجتمع‌های فرهنگی همانند فرهنگسراها باعث شده تا کودکان و نوجوانان نتوانند همانند سایر همسن و سالان خود از این امکانات بهره مند شوند.

ادارات در شهرستان مستقر شوند

حاجی پور ایجاد فرماندهی انتظامی و تأسیس آن در شهرستان را نقطه مثبتی در تحولات اخیر دانست و افزود: خوشبختانه شاهد نظم و امنیت بهتری هستیم و بسیاری از ناهنجاری‌ها همانند معتادان، خرید و فروش مواد مخدر و حتی درگیری کاهش یافته است. این نشانگر آنست که اگر سایر ادارات و نهادهای شهرستان تأسیس شود بطور حتم مشکلات دیگر هم با سرعت بیشتری حل می‌شود هرچند باید تدبیری اساسی برای بهبود وضعیت فرهنگی برای جوانان و نوجوانان کرد.

احمد زارع شهروند دیگر کوه‌چنار به خبرنگار مهر گفت: بی توجهی به مطالبات مردم در این سال‌ها واقعاً تأسف برانگیز است بطور مثال تصادفات جاده‌ای به دلیل غیر استاندارد بودن جاده اصلی و فرعی در جاده قائمیه و سه راهی حاجی آباد غوری تا راهدار تبدیل به قتلگاه مردم شده و سالانه شاهد درگذشت بسیاری از همشهریان و مسافران در این مسیر هستیم.

زارع افزود: با تمام نامه نگاری‌ها و درخواست‌ها هیچ فکر اساسی در جهت تعریض جاده، نصب روشنایی و یا ساخت یک پل یا زیرگذر استاندارد نشده است.

زارع با یادآوری اجحاف‌های صورت گرفته نسبت به مردم این منطقه افزود: زمانی که چنارشاهیجان به عنوان بخش زیر نظر مدیران شهرستان کازرون بود متأسفانه بی توجهی‌های بسیاری نسبت به سلامت مردم صورت گرفته است که همه امید مردم به این بود که با ارتقا به شهرستان و مدیریت جداگانه این مشکلات رفع شود، هرچند تا امروز تلاش بسیاری صورت گرفته و بخش از مشکلات به همت مردم و مدیران شهرستان مرتفع شده است اما بی تردید حل اساسی این مشکلات به حمایت سازنده از شهرستان‌های تازه تأسیس از سوی دولت، استانداری و مدیران استانی و نمایندگان مجلس نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با تأیید هیأت دولت در دهم مهر ۹۸ با تشکیل هفت شهرستان جدید و ارتقای فرمانداری شهرستان‌های مرودشت و کازرون به فرمانداری ویژه موافقت شد که این مصوبه ۱۵ مهر ۹۸ از سوی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

شهرستان کوه‌چنار در کنار شهرستانهای اوز، زرقان، سرچهان، زرقان، بختگان و خفر ۷ شهرستان تازه ای بودند که به جمع شهرستانهای استان فارس را به ۳۶ شهرستان رساندند، شهرستان‌هایی که با گذشت یکسال همچنان درگیر تأسیس ادارات و نهادهای مورد نیاز و زیر ساخت‌های مناسب هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار