در آن زمان به دلیل عدم‌مناسب‌سازی معابر و همچنین عدم آمادگی کامل مدیریت بحران اتفاق ناگواری رخ داد و خاطره‌ای تلخ در ذهن مردم شیراز و مسافران نوروزی نقش بست، خاطره‌ای که با گذشت یک سال و نیم هنوز به فراموشی سپرده نشده و بارندگی‌های شدید می‌تواند استرس بالایی را به شهروندان منتقل کند.
کد خبر: ۹۲۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 08 December 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: باران سیل‌آسایی که مسئولان استان فارس را غافلگیر کرد و خانه‌های زیادی به‌ویژه در شهرک سعدی دچار آبگرفتگی و تخریب شد، مشکلاتی که اثرات روحی و روانی و البته اقتصادی آن تا ماه‌ها باقی ماند.

در آن زمان به دلیل عدم‌مناسب‌سازی معابر و همچنین عدم آمادگی کامل مدیریت بحران اتفاق ناگواری رخ داد و خاطره‌ای تلخ در ذهن مردم شیراز و مسافران نوروزی نقش بست، خاطره‌ای که با گذشت یک سال و نیم هنوز به فراموشی سپرده نشده و بارندگی‌های شدید می‌تواند استرس بالایی را به شهروندان منتقل کند.

اکنون نیز در پی بارش نزولات آسمانی در استان فارس همزمان با ساعات پایانی روز شنبه پانزدهم آذرماه، ترسی مبنی بر تکرار آن اتفاق شوم بر جان‌ها افتاد.

اما ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در ساعات اولیه آغاز بارش‌ها از آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در پی وقوع حوادث احتمالی ناشی از بارش برف و باران خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، این سامانه بارشی با شدت وارد استان فارس شد و سرتاسر استان را تحت تاثیر قرار داد.

آبگرفتگی معابر در نقاط مختلفی از سطح شهر شیراز، نقاط حاشیه‌ای، جاری شدن سیلاب در برخی شهرها و روستاهای مختلف استان و خسارت‌های جرئی به برخی منازل روستایی، قطع برق هشت روستا در کازرون از جمله موارد گزارش شده است.

مختل شدن تردد به جهت آبگرفتگی جداول، آتش‌سوزی یک عدد ترانس برق در سلطان‌آباد، شکستن تعدادی از درختان، لغزندگی جاده‌ها، مسدود شدن برخی راه‌های روستایی و نهایتا فوت پنج هم‌استانی در اثر جاری شدن سیل در لامرد از حوادثی بود که در روز گذشته در استان فارس رقم خورد، حوادثی که در پی بروز بارندگی‌های با شدت و میزان بالا طبیعی است و نیاز به مدیریت از قبل دارد.

بر این اساس، معاون عمرانی استاندار فارس  اظهار داشت: طی بارندگی سامانه اخیر حدود ۵۰ میلی‌متر متوسط بارش را در استان شاهد بودیم که با احتساب بارندگی قبلی این عدد به ۱۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

محمود رضایی کوچی با اشاره به شدت بیشتر بارندگی دیروز نسبت به سامانه بارشی قبل، افزود: این سامانه در مدت زمان کوتاه‌تر اما با شدت بیشتر نقاط مختلف استان به‌ویژه نوار میانی را تحت تاثیر قرار داد و آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب را در برخی نواحی استان سبب شد.

وی با بیان اینکه در پی این بارش‌ها خسارت جدی گزارش نشده است، گفت: تنها در کازرون چند منزل مسکونی روستایی دچار آبگرفتگی شده‌ که نیروهای هلال احمر اقدامات لازم را برای کمک به تخلیه آب انجام داده‌اند ضمن اینکه تسهیلات لازم برای پاکسازی و مرمت احتمالی به آنها اختصاص داده خواهد شد.

 

معاون استاندار فارس با اشاره به وضعیت دروازه قرآن که در سیل نوروز ۹۸ خسارات زیادی به بار آورد گفت: احداث شش بند سنگی و ملاتی در بالادست دروازه قرآن توسط اداره کل منابع طبیعی و احداث حوضچه جمع‌آوری آب به جهت بالا بردن حجم آبگیری در پایین‌دست آن توسط شهرداری اقدامی بود که در سال جاری به جهت جلوگیری از بروز سیل و ایجاد تاخیر در وارد شدن سیلاب به شهر، انجام شد و ما امسال مشکلی در آن محور نخواهیم داشت.

اینها در حالی است که طی بارندگی اخیر پنج هم استانی‌مان در لامرد در اثر گرفتار شدن در سیل جان خود را از دست دادند و قطعی برق در برخی روستاهای کازرون اتفاق افتاد.

فرماندار شهرستان شیراز گذری به سیل سال گذشته در شیراز زد و اظهار داشت: با توجه به تجربه تلخ سیل ۹۸ دو مطلب میزان و شدت بارش مطرح است به‌گونه‌ای که اغلب مردم و کارشناسان متوجه شدت بارش در مدت‌زمان کوتاهی شدند.

محمدرضا امیری افزود: با توجه به تجربه سیل سال گذشته، از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه چهار جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران را در سطح شهرستان شیراز برگزار کردیم در حالی که در حالت عادی هر فصل این شورا تنها یک جلسه تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس سیل سال پیش و بررسی‌های انجام شده، مطالب مرور و طرح‌هایی برای آمادگی جهت مقابله با خطرات احتمالی بارش‌های سیل‌آسا تهیه شد.

 

فرماندار شیراز با اشاره اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران طی یک سال و نیم گذشته، گفت: متاسفانه از سال‌های گذشته مشکلات زیادی در حوزه زیرساختی وجود داشته که به دلیل کمبود اعتبارات یا موانع اجرایی برطرف نشده است.

امیری، از لایروبی ۶۰۰ کیلومتر کانال روباز و روبسته در سطح شهر شیراز و همچنین رودخانه‌های خشک، چنار راهدار و نهر اعظم یاد کرد و افزود: ۲۰۵ نقطه در شهر شیراز که سابقه بحران داشت را شناسایی کرده و با جدول‌بندی و لوله‌گذاری ۱۰۸ نقطه، لایروبی و تخلیه صورت پذیرفت.

فرماندار شیراز متوسط بارندگی در سطح شهرستان شیراز را بالا ارزیابی کرد و ادامه داد: یکشنبه، در ایستگاه سیاخ دارنگون ۱۲۱ میلی‌متر، زنگنه ۸۰ میلی‌متر، خان زنیان ۷۰ و به طور کلی در سطح شهر شیراز میانگین ۷۰ میلی‌متر بارش‌ را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مشکل وجود داشت اما به جهت بررسی‌های پیش از بارندگی میزانش کمتر بود، افزود: خوشبختانه آبگرفتگی‌ها نیز تا نیم ساعت پس از اتمام بارش‌ها برطرف شد و خسارت عمده‌ای تا به این لحظه گزارش نشده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان شیراز، گفت: به دلیل عدم نفوذپذیری سطح خیابان‌ها جمع شدن آب در سطح خیابان‌ها با توجه به میزان و شدت بارش‌ها قابل پیش‌بینی بود.

امیری، افزود: برای مثال در شهرک سعدی که سابقه ابگرفتگی وجود داشت، اقداماتی پیشگیرانه انجام و در دروازه قرآن نیز بندهایی احداث شد، حوضچه آرامش لایروبی شده و یک بیل مکانیکی در آنجا مستقر است.

جایگذاری پمپ در برخی زیرگذرها و انجام اقداماتی در برخی روستاهای بخش مرکزی که هر سال با مشکلاتی رو به رو بودند، سبب شد امسال شاهد مشکلات کمتری باشیم.

فرماندار شیراز ساخت‌و‌سازهای غیر اصولی در روستاهای حاشیه‌ای شهر شیراز و همچنین برخی محله‌های شهری را یکی از مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد و گفت: به‌طور مثال برخی خانه‌ها در شهرک سعدی به‌صورت غیرمجاز در محور رودخانه ساخته شده‌اند و یا در روستاهایی مثل گردخون یا کرونی خانه‌ها را بدون مجوز در مسیرهای رفت‌و‌آمد یا معابر ساخته‌اند و آبگرفتگی‌ها نیز بیشتر در همین معابر رخ داده است که با ارسال بیل‌های مکانیکی و ماشین‌الات راهداری مشکلات مرتفع شده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خسارتی از منازل مسکونی تا کنون ارائه نشده است، ادامه داد: برای برخی زیرساخت‌ها مثل ابنیه و تاسیسات خسارتی به مبلغ چهار میلیارد تومان برآورد شده است که در حال ارزیابی دقیق آن هستیم.

در ادامه، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با اشاره به فعالیت همه گروه‌های زیرمجموعه شهرداری جهت رفع مشکلات ایجاد شده به جهت شدت بارندگی گفت: پس از نیم ساعت از اتمام بارندگی همه نقاط آب گرفته تخلیه شده و مشکل برطرف شد‌.

محمدحسن‌پور، با اشاره به طبیعی بودن آبگرفتگی به جهت شدت بارش، از مسدود شدن پل شهیدان یغمور و تلاش برای بازگشایی و احتمال آبگرفتگی در برخی منازل مسکونی اطراف آن اشاره کرد که با تلاش نیروهای شهرداری برطرف شده بود.

وی در پایان ضمن تشکر از همراهی مردم گفت: فیلم و گزارش‌های مستندی از نقاط مشکل‌دار تهیه شده است و پیگیری نسبت به رفع مشکل ان نقاط در دست انجام است.

نکته قابل ذکر این که بر اساس تجربه تلخ سال گذشته، ضروری می‌بود کلیه نقاط مشکل‌دار طی یک سال و نیم گذشته شناسایی و مشکل برطرف شود تا اکنون با رسیدن فصل زمستان نگرانی از بابت بارندگی ان هم به میزان ۵۰ و ۶۰ میلی‌متر وجود نداشته باشد. لکن نیاز است مسئولان برای بارش‌های بعدی با آمادگی بیشتری جهت مدیریت بحران اقدام کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار