مسئله حجاب اجباری در جامعه ما مورد مناقشه گروه های اجتماعی قرار گرفته است و هر کدام از آنها دلایل و استدلال ها خاص خودشان را دارند. بعضی ها حجاب اجباری را ناشی از نقص آزادی می دانند و عقیده دارند که با حجاب اجباری موضوع آزادی و حقوق بشر مورد تعارض قرار خواهد گرفت و در مقابل موافقان عقیده دارند که در جامعه اسلامی باید حجاب وجود داشته باشد و یکی از وظایف نظام اسلامی ایجاد زمینه و بسترهایی برای مسئله حجاب است.
کد خبر: ۹۲۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸ 16 December 2020
ما در یادداشت‌های گذشته در خصوص حجاب اشاره کردیم که این مسئله مرز‌های انسان را با دیگر موجودات مشخص می‌کنند و از کرامت و شرافت انسان مراقبت می‌کنند و از آسیب‌های و صدمات اجتماعی جلوگیری به عمل خواهد آورد. مخالفان حجاب متاسفانه این نکته را به خوبی درک نکرده اند که انسان‌های قبل از اینکه توسط عقل هدایت و کنترل شود تابع میل و عطش حیوانی خودشان هستند و آنچه انجام می‌دهند قبل از اینکه دلیل عقلی داشته باشند دلیل میل درونی دارند.
به عبارت دیگر در جامعه انسان‌ها در روابط اجتماعی هنوز اسیر و زندانی هوس‌های غیر انسانی هستند و نمیتوان این نکته را فراموش کرد که همه انسان‌ها از نعمت معصوم و عصمت برخوردار هستند اگرچه باید انسان تلاش و کوشش کنند که به دو نعمت الهی دست پیدا کنند، ولی رسیدن به آن‌ها نیاز به تلاش و کوشش معنوی دارند و عده‌ای موفق میشود و در مقابل عده‌ای هم به این نعمت‌های دست پیدا نمی‌کنند، اما قاعده در اینست که همه افراد امکان فریب خوردن از ناحیه هوس‌های شیطانی و درونی را دارند و نمیتوان منکر این مسئله شد، بنابراین در جامعه باید برای حفظ کرامت و شرافت انسان‌ها چارچوب‌های را فراهم کرد و یکی از آن‌ها مسئله حجاب است.
حجاب اجباری که امروز بعضی‌ها آن را مخالف آزادی و حقوق بشر می‌دانند متاسفانه به این نکته توجه نکرده اند که آزادی در چارچوب معنی و مفهوم دارد نه در بیرون چارچوب. ما منکر آزادی و حقوق بشر نیستیم، ولی آزادی بدون چارچوب را به معنی نابودی کرامت و شرافت انسان می‌دانیم. امروز در غرب هر چیزی را به عنوان آزادی به دیگر می‌فروشند بدون اینکه به این سوال جواب بدهند که این آزادی چه کمکی به رشد و شکوفایی انسان کرده است؟ آیا انسان را به مرحله بالاتر از مرحله برده است؟ قانون ازدواج همجنس گرایی چه کمکی به انسانیت کرده است؟ با این نوع آزادی‌های مخالف هستیم، چون این آزادی‌های مرز‌های انسان و حیوانات را از بین برده است و انسان را از شرافت و کرامت خودش دور کرده است. اگر ما بر روی حجاب اجباری تاکید داریم بخاطر اینست که مرز انسان و دیگر موجودات حفظ شود و لفظ "اجباری شدن" تاکید بر بودن کرامت و شرافت انسانهاست، اما متاسفانه مخالفان حجاب لفظ اجباری بودن حجاب را نشانه تعارض به آزادی‌های و حقوق بشر تصور می‌کنند در حالی که اصلا حجاب به آزادی هیچ کس تعارض نکرده است بلکه کاملا برعکس حجاب کمک می‌کنند که افراد بدون اینکه مورد تعارض دیگران قرار بگیرد از حق آزادی و سخن گفتن برخوردار شود و کسی از ترس اینکه مورد تعارض قرار بگیرد از ورود به جامعه احساس نگرانی نکنند. امروز یکی از دلایل عمده وقوع بزهکاری اجتماعی در جامعه ما همین مسئله رعایت نکردن حجاب است و آن را نشانه نقص آزادی دانستن است و جای تاسف دارد که که تعارض به یکدیگر را نشانه آزادی می‌دانند، ولی راه حل جلوگیری از این گونه تعارضات جنسی و اجتماعی را نقص آشکار آزادی و حقوق بشر معنی و تصور می‌کنند.
اما نکته بعدی که باید اشاره کرد اینست منشا و سرچشمه حجاب اجباری کجاست؟ مخالفان در این مورد می‌گویند حجاب اجباری توسط نظام سیاسی انجام میشود و افراد هیچ علاقه‌ای به مسئله حجاب ندارند، ولی نظام سیاسی برای حفظ و بقای خودش حجاب اجباری را بر جامعه تحمیل کرده است. ما این سخن و دلایل این عزیزان را قبول نداریم، زیرا حجاب اجباری توسط نظام سیاسی شکل نگرفته است بلکه این مسئله بخاطر میل درونی و هوس‌های غیر انسانی است که در جامعه در حال شکل گرفتن است و متاسفانه حد و مرز مشخصی ندارند بلکه باید آن کنترل کرد و حجاب اجباری در واقع پاسخ به این گونه مسائل درونی و هوس‌های غیر انسانی است نه اینکه فشار یا تحمیل نظام سیاسی باشد.
اما مسئله بعدی اینست که حجاب اجباری از درون انسان‌ها برای حفظ کرامت و شرافت سرچشمه گرفته است، انسان وقتی به درجه بالا مخلوقات رسیده است باید آن مرتبه را حفظ کنند و انسان همیشه نگران از دست دادن جایگاه و منزلت انسانی خودش است که مبادا در جامعه مورد تعارض دیگران قرار بگیرم و کرامت و شرافت من زیر سوال برود بنابراین حجاب اجباری را به عنوان راه حل این نگرانی‌های می‌دانند. اما مخالفان حجاب متاسفانه در دنیای ایده الیسم زندگی می‌کنند و می‌گویند جامعه اگر انسانی باشد به کسی تعارض و تجاوز نمی‌کنند و باید به آن سمت حرکت کنیم. ما هم قبول داریم جامعه باید انسانی باشد، اما این به معنای آن نیست که انسان بدون چارچوب باشد و مرز‌های بین انسان و دیگر موجودات از بین برود، امروز حتی جوامع مختلف با وجود اینکه این ادعای را می‌کنند ما شاهد هزاران تجاوز و تعارض به یکدیگر هستیم و جامعه انسانی باید چارچوب و انسان شناسی کامل داشته باشند و برای رسیدن به آن باید تلاش و کوشش کرد. اتقاقا حجاب اجباری که دوستان مخالف آن هستند در جهت جامعه انسانی حرکت می‌کنند و از تعارضات و تجاوز‌ها در عرصه اجتماعی جلوگیری به عمل خواهد آورد؛ بنابراین مسئله اجباری بودن حجاب بخاطر نفس درونی انسان هاست که نمیخواهند وسیله‌ای تجاوز و تعارض دیگران باشند و قبل از اینکه نظام سیاسی مسئله حجاب را اجباری کنند این موضوع توسط خود افراد بخاطر حفظ مرز بین خودشان و دیگر موجودات انجام خواهند داد.
مختار سلیمانی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار