مسجد امامزاده پیر عمر در سال ۱۰۴۰هجری قمری به دستور سلیمان خان اردلان ساخته شده است، این مسجد و بقعه واقع در سنندج ضلع غربی خیابان امام خمینی (شاهپور سابق) می‌باشد، این مجموعه شامل مسجد، مقبره، فضا‌های مجاور و مکان دفن خانواده متمول سنندجی است، که در آن مرقد مطهر امامزاده پیر عمر که در شجره پسر امام زین العابدین و نوه امام حسین (ع)، مدفون می‌باشند.
کد خبر: ۹۲۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹ 24 December 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان، بعد‌ها توسط میرزا صادق خان مستوفی باشی پسر مرحوم میرزا رضا وزیر و ... توسعه یافته است، بعد از به قدرت رسیدن امان الله خان ثانی اردلان حاکم وقت کردستان، تولیت و نگهداری این مسجد و موقوفات را به جناب فضاء الآداب ملا احمد ملا باشی مشهور به نصیر الاسلام صدیقی حاکم شرع و قاضی القضات وقت کردستان واگذار نمود و رقباتی را جهت نگهداری و بنای مدرسه علوم دینی به تولیت ایشان برقرار نمود.

مسجد پیر عمر دارای ساختمان سه گنبدی است که از یک قسمت آن به عنوان زیارتگاه امامزاده و از قسمت دیگر بعنوان مسجد استفاده می‌شود.

از جمله عناصر تزئینی میتوان به تزئینات آجری، گچبری آئینه کاری و ٱروسی‌های زیبا و همچنین خط بنای حاشیه گنبدی اشاره نمود؛ مسجد امامزاده پیر عمر دارای مدرسه علوم دینی به اسم خود موسس مدرسه و متولی مرحوم نصیر الاسلام ملا احمد ملا باشی دایر است و حدوداً دارای ۳۰ طلاب علوم دینی می‌باشد که توسط تعدادی مدرس نسبت به آموزش و تعلیم و تربیت آنان اقدام می‌شود.

این مسجد از سال‌های دور تا کنون علمای زیادی را به جامعه تقدیم نموده است که به دلیل زیاد بودن اسامی نمی‌توان تمامی اسامی را یاد کرد.

تولیت این موقوفات از بدو تولد در اختیار خود مُلاباشی بوده است و پس از آن بنا به وصیت ایشان در اختیار ذکور مرحوم نصیر الاسلام بوده و تا هم اکنون نیز ادامه دار بوده است.

اکنون مسجد و بقعه امامزاده پیر عمر بوسیله برادران متولی با اسامی حاج اقبال صدیقی و حاج بهزاد صدیقی و سیروان صدیقی فرزند حاج اقبال صدیقی به عنوان هیات امنا و زابنده متولی اداره می‌شود.

حدود کل موقوفات پیر عمر شامل سه دانگ شهرک اندیشه که به مُلک مَلک سلطان معروف است و دارای ۸۰الی ۹۰ رقبات و پلاک است و همچنین دارای دو روستا به نام‌های قوچاق و کانی شیرین در منطقه دیواندره است که متأسفانه به دلیل تمکین نکردن مردم آن منطقه نسبت به پرداخت اجاره سالیانه و پذیره و با تصرف کردن عدوانی مقدار زیادی از زمین‌هایی که به آنان واگذار نشده است باعث شده که درآمد نا چیز این موقوفه به شدت ٱفت کند

علی رغم تلاش‌های خیلی زیاد هیأت امناء و متولی تا کنون نتوانسته اند مردم آن منطقه را ملزم به تمکین کنند که امید است در آینده نزدیک با همکاری و مساعدت ارگان‌های دولتی و ذی‌ربط نسبت به وصول اجاره و سهم موقوفه از طرف دولت همکاری لازم بعمل آید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار