فرمانده یگان حفاظت میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: امسال با تشکیل ۱۵ فقره پرونده ٢٩ متخلف و حفار غیرمجاز میراث فرهنگی دستگیر شدند.
کد خبر: ۹۲۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 28 December 2020
به گزارش تابناک در کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، سرهنگ رسول مرادی اظهار داشت:در این مدت ۱۶۲ آثار تاریخی و فرهنگی بدلی کشف شده که کلاهبرداران قصد فروش آن را به عنوان آثار واقعی داشته‌اند که در کارشناسی جرایم تعیین شده برای این افراد قیمت واقعی آن آثار مدنظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال یک مورد تخریب آثار تاریخی در استان داشتیم که مربوط به شهر سنندج است اضافه کرد: در این مدت حفاری‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است که اکثرا مربوط به شهرستان سقز و قبرستان تاریخی داخل این شهر است.

سرهنگ مرادی با اشاره به اینکه حضور یگان حفاظت در این قبرستان بیشتر از قبل است و متخلفان قبل از آغاز حفاری دستگیر می‌شوند، یادآور شد: انجمن‌های مردمی میراث فرهنگی هم ارتباط خوبی با یگان و اداره دارند و تخلفات را اطلاع می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان تاکید کرد: بیشتر مواقع حفاری‌ها بر اساس تصورات غیرواقعی انجام می‌شود و آثاری تاریخی در آن منطقه وجود ندارد.

وی یادآور شد: پرونده‌هایی تشکیل شده که فردی هزینه‌های میلیونی به حفار پرداخت کرده است، اما اثری تاریخی هم پیدا نشده و از حفار شکایت کرده است.

سرهنگ مرادی با بیان اینکه شماره ۰۹۶۲۹ هم در تمام نقاط کشور قابل دسترسی است افزود: پلیس تعامل خوبی با یگان حفاظت دارد و در عملیات‌ها این یگان را همراهی می‌کند.

وی گفت: تعامل یگان حفاظت میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با مراجع قضایی، یگان‌های حفاظت اراضی منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی هم مناسب است.

سرهنگ مرادی با بیان اینکه کلاس‌های آموزش کارکنان هم به صورت منظم برقرار است اضافه کرد: ۵۰ نشست آموزش دهیاران در روستا‌ها هم برگزار شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار