مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: به منظور بررسی وضعیت گونه های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش، سرشماری از گونه های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان آغاز شده است.
کد خبر: ۹۲۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 30 December 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان، فریبا رضایی عنوان کرد:سرشماری زمستانه پستانداران استان شامل گونه‌های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر کردستان توسط تیم‌های متخصص استان با بیتوته‌های شبانه روزی و استقرار در ده‌ها زیستگاه تعیین شده، انجام می‌شود.

وی افزود: سرشماری زمستانه پستانداران در استان از ۶ دی سال جاری با سرشماری حیات وحش و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده همزمان با سراسر کشور در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع استان آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستانافزود: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در ۲ نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف بدست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال‌های گذشته و همچنین میزان موفقیت رشد بره‌های متولد شده انجام می‌شود.

رضائی با اشاره به اینکه این سرشماری به روش خطی و با مشاهده مستقیم و استفاده از تجهیزات موردنیاز مانند دوربین چشمی، بیسیم دستی، دوربین عکاسی، تلسکوپ و تجهیزات کوهنوردی انجام می‌شود، اعلام کرد: در سال جاری برای اولین بار در این برنامه از فناوری نوین هلی شات برای کمک به افزایش دقت سرشماری استفاده می‌شود که امید است با کمک این تکنولوژی درصد خطا کاهش یابد.

وی افزود: هدف از انجام سرشماری، به دست آوردن میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید کننده و نقاط قوت مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی، دستیابی به ترکیب جنسی و سنی گونه‌های جانوری، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبود‌ها و نارسایی‌های موجود، آگاهی از عوامل تهدید حیات وحش و استفاده از آمار و نتایج حاصل از سرشماری در پژوهش و مطالعات گونه‌های حیات وحش است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار