حمیدرضا ناظمی مدیرکل دامپزشکی استان فارس با انتقاد از وضعیت کشتار و عرضه گوشت دام در حاشیه جاده‌ها که به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کند گفت: سال‌ها است با کشتار‌های غیرمجاز در محدوده جاده‌های کلانشهر شیراز مبارزه می‌کنیم و گوسفند‌هایی که به این شیوه کشتار و در حاشیه جاده‌ها عرضه و به‌فروش می‌رسند شاید ظاهر سالمی داشته باشند اما تحت نظر هیچ دامپزشکی ذبح نمی‌شود و از همین رو درباره سلامت آن‌ها تردید وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 04 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ازدحام جمعیتی شبیه به یک معرکه‌گیری دارد اما زمانی که جلوتر می‌روی با لاشه نصفه و نیمه گوسفندی مواجه می‌شوی که مردم برای خرید آن صف کشیده‌اند.

ماجرا این گونه شروع می‌شود که افرادی گوسفند زنده را در حاشیه جاده می‌آورند، همانجا سر می‌برند، آویزان و سپس آن‌ را با قیمت پایین بفروش می‌رساند و مردم هم حسابی به واسطه قیمت ارزان‌تر استقبال می‌کنند که متاسفانه این شیوه کشتار دام هیچ گونه تائیدیه بهداشتی ندارد و اگر دام کشتار شده، بیماری داشته باشد مشخص نخواهد شد.

حمیدرضا ناظمی مدیرکل دامپزشکی استان فارس با انتقاد از وضعیت کشتار و عرضه گوشت دام در حاشیه جاده‌ها که به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کند گفت: سال‌ها است با کشتار‌های غیرمجاز در محدوده جاده‌های کلانشهر شیراز مبارزه می‌کنیم و گوسفند‌هایی که به این شیوه کشتار و در حاشیه جاده‌ها عرضه و به‌فروش می‌رسند شاید ظاهر سالمی داشته باشند اما تحت نظر هیچ دامپزشکی ذبح نمی‌شود و از همین رو درباره سلامت آن‌ها تردید وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز عده‌ای آگاه نیستند و تنها به قیمت پایین گوشت توجه دارند گفت: ممکن است دام بیمار باشد و خطر بزرگی برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد و از مردم می‌خواهیم که برای خرید و مصرف گوشت در حاشیه جاده‌ها بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

ناظمی با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای برخورد با این شیوه کشتار‌های غیرمجاز و عرضه گوشت در حاشیه جاده‌ها، ادامه داد: برخورد با این گونه افراد نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، مرکز بهداشت، فرمانداری و غیره است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با اشاره به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیربهداشتی فرآورده‌های خام دامی توسط دست‌فروشان تصریح کرد: با تمامی افرادی که به صورت دست‌فروش و بدون هویت در حاشیه جاده‌ها، سطح شهر اقدام به عرضه غیرمجاز گوشت سفید و قرمز، کله‌‎پاچه و غیره کنند، به طور جدی برخورد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به شیوع تب برفکی در برخی از شهرستان‌های استان فارس گفت: تعداد موارد تائید شده بیماری تب برفکی از ابتدای سال جاری تاکنون 31 کانون در جمعیت گاوی و 8 کانون در جمعیت گوسفند و بز بوده است.

ناظمی با بیان اینکه تعداد 1404637 راس گوسفند و بز واکسن واکسینه شدند، تصریح کرد: علائم بیماری تب برفکی در دام تاول در محوطه دهان، سم و پستان و همچنین ضایعات قلب در دام‌های جوان است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس راه‌های انتقال بیماری تب برفکی را تماس مستقیم دام با ترشحات دام بیمار از جمله بزاق و ترشحات بینی، مدفوع و شیر، وسائل آلوده و افراد و لباس و چکمه که به دامداری‌های آلوده اعلام کرد.

 

وی بیان کرد: به‌علت بهادار بودن واکسن‌ها دامداران از تزریق واکسن استقبال خوبی نکردند و از ابتدای مهرماه تاکنون 64 هزار و 93 راس گاو و گوساله واکسن دریافت کرده‌اند.

ناظمی بیان کرد: در 9 ماهه امسال تعداد 104 هزار و 114 مورد عملیات نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده است که در این بازدیدها، تعداد 3323 مورد غیربهداشتی مشاهده و 133 هزار و 989 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرمجاز و غیربهداشتی کشف و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی فارس با بیان اینکه 362 نفر مسئول فنی بهداشتی و دستیار فنی بهداشتی نیز وظیفه نظارت بر صنایع وابسته به دام از قبیل کشتارگاه‌ها، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی، کارخانجات خوراک دام، مراکز جمع آوری شیر و غیره بر عهده دارند، ادامه داد: همچنین 207 مورد، پرونده تشکیل و به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال شده است.

وی با اشاره به انجام 466 مورد نمونه برداری از واحد‌های تحت پوشش، گفت: در 9 ماهه اول سال 99، عملیات نظارت و بازرسی بر فرآیند کشتار تعداد 401749 رأس دام سبک و 31475 رأس دام سنگین در کشتارگاه‌های دام این استان انجام شده که در این بازرسی‌ها مقدار 187628 کیلوگرم گوشت قرمز غیر قابل مصرف، از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.

ناظمی عنوان کرد: همچنین بر فرآیند کشتار 48017229 قطعه طیور نظارت شده و از ورود تعداد 327184 قطعه طیور غیر قابل مصرف به بازار جلوگیری به‌عمل آمده است.

مدیرکل دامپزشکی فارس بیان کرد: در استان فارس تعداد 33 واحد کشتارگاه دام فعالیت دارند که از این تعداد، 4 کشتارگاه به صورت صنعتی و 29 کشتارگاه به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: همچنین در حال حاضر، تعداد 15 کشتارگاه طیور در حال فعالیت هستند که از این تعداد، یک کشتارگاه دارای رتبه A+، دو کشتارگاه دارای رتبه A و مابقی دارای رتبه B و تنها کشتارگاه صنعتی شترمرغ در استان فارس است.

ناظمی همچنین بهترین وزن مرغ زنده برای کشتار 2 تا 2.2 کیلوگرم و بهترین میانگین وزن خرید لاشه مرغ، 1.8 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: بالا بودن وزن لاشه مرغ سبب می‌شود تا مرغ چربی بطنی و حتی چربی بین بافتی بالاتری داشته باشد و با مصرف مرغ‌های چاق همه این چربی‌ها وارد بدن افراد شده و می‌تواند سلامت آن‌ها را به مخاطره بیاندازد.

مدیرکل دامپزشکی فارس در پایان تصریح کرد: از ابتدای امسال، برای مقدار 303316 کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های ماکیان، 793430 کیلوگرم تخم مرغ، 1346361 کیلوگرم فرآورده‌های آبزیان و 1092507 کیلوگرم فرآورده‌های لبنی، گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای حمل صادر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار