نرخ بیکاری فصل پاییز در استان مازندران با حدود ۲ درصد کاهش نسبت به میانگین کشوری به ۷.۶ درصد رسیده است.
کد خبر: ۹۳۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 25 January 2021

طبق گزارش درگاه مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری پاییزی استان مازندران در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل با ۲.۲ درصد کاهش از ۹.۸ فصل پاییز سال ۹۸ به ۷.۶ رسید.

در حالی میانگین نرخ بیکاری استان مازندران در فصل پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که میانگین این کاهش در سطح ملی حدود ۱.۲ درصد بود و این نشان می دهد سرعت روند کاهشی نرخ بیکاری این خطه شمال کشور در مقایسه با میانگین کشوری حدود هشت دهم درصد بیشتر بود.

مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری کشور را در فصل پاییز سال جاری ۹.۴ درصد اعلام کرد که این آمار در مدت مشابه سال قبل که ۱۰.۶ درصد بود.

استان مازندران در حالی سومین فصل خود را در سال ۹۹ در همه گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشت که میانگین نرخ بیکاری آن در این مدت با وجود تعطیلی برخی مشاغل به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ همچنان در سه فصل بهار با ۶.۲، تابستان با ۸.۹ و پاییز با ۷.۶ درصد برای سومین سال متوالی تک رقمی باقی ماند.

نخستین بار میانگین نرخ بیکاری استان مازندران در بهار سال ۹۶ با کاهش ۲ دهم درصدی نسبت به سال ۹۵ تک رقمی شد به طوری که میانگین نرخ بیکاری این استان در پایان سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد و همین آمار در بهار سال ۹۶ با دو دهم کاهش به ۹.۸ درصد رسید.

برخی از کارشناسان اقتصادی افزایش میزان سرمایه گذاری صنعتی استان مازندران در هفت سال گذشته را یکی از دلایل اصلی تک نرخ شدن آمار بیکاری می دانند به طوری که در این مدت حدود ۵۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعتی این خطه شمال کشور انجام شد و در همین مدت بیش از یکهزار و ۵۰۰ واحد بزرگ و کوچک صنعتی به بهره رسید و برای بیش از ۳۰ هزار نفر نیز ایجاد اشتغال شد.

براساس آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میزان میانگین سرمایه گذاری صنعتی در این استان در هفت سال گذشته نسبت به دولت گذشته حدود ۱۴۰ درصد رشد یافت.

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی

باوجود اینکه در پاییز امسال کاهش نرخ بیکاری را پشت سرگذاشتیم، از طرف دیگر نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این فصل روند کاهشی را تجربه کرد. به طوری که براساس گزارش مرکز آمار میانگین نرخ مشارکت اقتصادی مازندران در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش ۲.۲ درصدی داشت.

لازم به ذکر است نرخ مشارکت اقتصادی از مقایسه جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به جمعیت در سن کار ۱۵ ساله و بیشتر که در عدد ۱۰۰ ضرب می‌شود به دست می آید.

براساس این آمار میانگین نرخ مشاکرت اقتصادی کشور نیز در پاییز سال ۹۸ به میزان ۴۳.۲ درصد بود که در پایییز امسال به ۴۰.۵ درصد رسید و کاهش ۱.۷ درصدی را تجربه کرد.

اما در مقایسه با میانگین کشوری مازندران پاییز امسال را با کاهش بیشتر نرخ مشارکت اقتصادی مازندران در سومین فصل سال با عدد ۲.۲ درصد تجربه کرد که از ۴۶.۱ درصد در سال ۹۸ به ۴۳.۹ درصد در پاییز امسال کاهش یافت.

کارشناسان علم اقتصاد معتقد هستند که با شیوع ویروس کرونا در اسفند سال گذشته شاهد کم شدن نرخ مشارکت اقتصادی و ریزش جمعیت فعال کشور بودیم که به جمعیت غیرفعال افزوده شد. به بیان ساده‌تر مسائل پیش آمده باعث شد که افراد بیشتری دیگر تمایل به جست‌وجوی کار نداشته و یا از یافتن کار دلسرد شدند.

البته همین کارشناسان معتقد هستند که این وضعیت تنها مختص کشور ما نبود و در تمام کشورهای حتی در کشورهای توسعه یافته نیز اتفاق افتاد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار