مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت قم گفت: لباس دانش‌آموزانی که به‌صورت حضوری در کلاس‌های مدرسه شرکت می‌کنند،‌ حتی‌الامکان باید روزانه شست‌وشو داده شود.
کد خبر: ۹۳۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 26 January 2021

به گزارش تابناک قم، مریم خاکبازان‌ افزود: با توجه به بازگشایی برخی مقاطع تحصیلی وحضور دانش‌آموزان درکلاس‌های درس،‌ والدین باید حدامکان از وارد کردن لباس فرزندان خود به فضای عمومی خانه خودداری نمایند و لباس‌ها را در جای مشخص و مخصوص قرار دهند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید به‌صورت مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهند، لیوان کاغذی یک‌بارمصرف و دستمال به همراه داشته باشند و هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بپوشانند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در صورت امکان، گچ و ماژیک شخصی به همراه داشته باشند، از لوازم‌تحریر شخصی استفاده نمایند، ترجیحا وسایل دانش‌آموزان در مدرسه بماند و حدامکان کم‌ترین وسایل را بین خانه و مدرسه جابه‌جا کند.

خاکبازان تاکید کرد: دانش‌آموزان باید از علایم بیماری کووید ۱۹ مطلع باشند و در صورت داشتن هر یک از علایم در خود یا اعضای خانواده، از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

وی افزود: از دست‌به‌دست کردن مواد غذایی و ساندویچ‌های خانگی و یا تهیه ‌شده در مدرسه توسط دانش‌آموزان و یا فروشنده جدا خودداری شود.

وی گفت: دانش‌آموزان بهتر است در صورت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب عمومی از ماسک و دستکش استفاده نمایند، تماس دانش آموزان با یکدیگر مانند دست‌دادن و روبوسی اکیدا ممنوع می‌باشد و تجمع در محیط‌های خاص مدرسه از قبیل دفتر، آبدارخانه، اتاق کپی، اتاق‌های کار عملی و آزمایشگاهی انجام نشود.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت قم بیان کرد: والدین برای ایاب و ذهاب فرزند خود، حتی‌الامکان از وسایل نقلیه عمومی و یا سرویس استفاده نکرده و ترجیحا خود نسبت به جابجایی دانش‌آموز در فواصل دور با وسیله نقلیه شخصی و در فواصل نزدیک، با رعایت اصول ایمنی به‌صورت پیاده، اقدام نمایید.

وی افزود: در صورت عدم امکان حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب، رعایت فاصله ایمن در سرویس (حداکثر سه نفر به‌جز راننده در یک خودرو سواری) الزامی بوده و راننده موظف به رعایت اصول گندزدایی سرویس‌ها بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی است.

وی با تاکید بر این‌که باید ملاحظات مربوط به فاصله حداقل یک متر سرنشینان رعایت شود، ادامه داد: دانش آموزان باید از بطری آب همکلاسی‌های خود استفاده نکنند و مداد، خودکار و سایر وسایل تحریر خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

بر اساس آخرین ابلاغیه وزیر آموزش‌وپرورش، دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی،‌ دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر و هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در شهرهای با وضعیت زرد و آبی باید در کلاس‌های درس حضور یابند.

قم از بیستم دی ماه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار