در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت ضمن ابراز نگرانی از کاهش استفاده از ماسک، نسبت به ادامه ممنوعیت تردد شبانه تاکید شد.
کد خبر: ۹۳۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 27 January 2021

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه، خاطرنشان کرد: ممنوعیت تردد شبانه(از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد) برای حفظ دستاوردهای کرونایی قم همچنان ادامه خواهد داشت.

بیژن سلیمانپور تاکید کرد: عموم مردم قم اعتراضی نسبت به تداوم ممنوعیت تردد شبانه ندارند.

وی یادآور شد: در مراسم عزاداری ایام فاطمیه جز دو هیات عزاداری که اخطارهای لازم را دریافت کردند مشکلی خاصی به وجود نیامد.

سلیمانپور همچنین گفت: ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی یک الزام ملی است و در شورای اطلاع رسانی استان تلاش شده تا زمان قطعی برق به ویژه در مراکز درمانی به موقع اطلاع داده شود.

وی اظهار داشت: حفظ وضعیت فعلی و حرکت در مسیر بهبود آن صرفا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط تمام مردم و نهادها محقق می شود.

نگران آینده کرونا در قم هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه جلسه گفت: تجمعات تا جایی که لازم نیست نباید برگزار شود و رعایت پروتکل های بهداشتی، امری کاملا حیاتی و ضروری است.

محمدرضا قدیر خاطرنشان کرد: در برنامه های برنامه ریزی شده برای دهه فجر پروتکل های بهداشتی باید به صورت کامل رعایت شود.

وی یادآور شد: طبق رصد و پایشی که انجام می گیرد نگران آینده و روند رو به افزایش دوباره بیماری کرونا هستیم.

قدیر تاکید کرد: ویروس جهش یافته کرونا تقریبا در بسیاری از کشورهای دنیا مشاهده شده، از همین رو پیشگیری اولویت اصلی نظام درمانی کشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: تعداد فوتی های کرونایی در قم روبه کاهش است و قم از نظر ابتلا به این ویروس در رتبه بیست و نهم قرار دارد.

قدیر یادآور شد: هدف دانشگاه علوم پزشکی قم این است که تعداد تست های سریع را به صورت هدفمند افزایش دهد.

وی عنوان کرد: گیم نت ها از محل هایی است که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها اصلا مطلوب و رضایت بخش نیست.

قدیر یادآور شد: در وضعیت آبی کرونایی برای جلوگیری از عادی انگاری عمومی تلاش می شود تا بیشتر بر روی مساله پیشگیری و فرهنگ سازی اجرای طرح شهید سلیمانی متمرکز شویم.

وی بیان کرد: قم از نظر تولید ماسک کاملا اشباع شده است اما در سطح استان قم واحد تولیدی دستکش لاتکس وجود ندارد و تمام مراکز درمانی قم با مشکل کمبود این محصول بهداشتی روبه رو هستند.

ویروس انگلیسی در قم شناسایی نشده است

رییس مرکز بهداشت قم نیز اظهار داشت: جایگاه قم در حال حاضر از نظر بستری و فوت وضعیت مطلوب تری به خود گرفته اما این روند دائمی نیست و باید پروتکل های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود.

سیامک محبی افزود: از هفته آینده تلاش می کنیم تا امکان تست سریع کرونا در درمانگاه های خصوصی استان هم فراهم شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قک گفت: ۸۱ درصد از بیماران کرونایی قم در مراکز سرپایی تست این ویروس شناسایی می شوند.

به گفته محبی، وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نسبت به هفته قبل مطلوب تر شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۶ مورد ابتلا به ویروس انگلیسی در تهران، تاکید کرد: گزارشی مربوط به ورود ویروس انگلیسی به قم هنوز در این استان اثبات نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح بانک های استان به شدت کاهش یافته است.

به باور محبی، استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز عمومی، اصناف، واحدهای صنعتی، حمل و نقل عمومی و غیره کاهش یافته و این جای نگرانی دارد.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: ۲۷ تیم شهری و ۱۴ تیم روستایی در تیم رهگیری مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: ۷ هزار و ۹۵۸ مورد تست رهگیری در طرح شهید سلیمانی انجام گرفته و ۱۴۰ مورد ابتلا به کرونا شناسایی شده است.

محبی یادآور شد: در دو ماه گذشته حدود ۱۰ هزا تست کرونا در طرح شهید سیلمانی انجام گرفته و هزار و ۷۹۲ مورد کرونا مثبت شناسایی شده است.

۹ میلیون ماسک در قم دپو شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز بیان کرد: قم جزو سه استانی است که بیشترین تعداد ماسک را در کشور تولید می کند و با انبوهی از دپوی این محصول روبه رو شده است.

مهرداد غضنفری اضافه کرد: از وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت درخواست می کنیم امکان صادرات ماسک را به استان قم بدهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز تاکید کرد: اسفندماه سال گذشته حتی یک واحد تولید ماسک در قم وجود نداشت.

محمود سیجانی اضافه کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۱۴ واحد تولید ماسک در قم راه اندازی شده و روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک معمولی و ۷۸ هزارماسک تخصصی در قم تولید می شود.

وی یادآور شد: ۹ میلیون ماسک سه لایه در قم دپو شده است و از مسئولان ملی درخواست می کنیم امکان صادرات این محصولات دپو شده را به قم بدهند.

سیجانی تاکید کرد: با توجه به اشباع بازار مصرف و افزایش تولید، واحدهای تولید ماسک قم ممکن است با خسارت های مالی روبه رو شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اظهار داشت: قم این آمادگی را دارد تا مازاد ماسک خود را در صورت نیاز در اختیار استان های دیگر قرار دهد اما تولید ماسک در اغلب استان ها در حد لازم راه اندازی شده است.

حسن احمدلو رییس اتاق اصناف قم نیز بیان کرد: واحدهای کارگاهی قم روزانه توانایی تولید ۷۰۰ هزار ماسک را دارند.

وی تاکید کرد: با کاهش قیمت ماسک و اشباع بازار، واحدهای تولیدکننده ماسک در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ آذر از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                   

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.»

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار