تامین نهاده‌های دامی که عرصه را بر فعالان حیطه دام و طیور تنگ کرده بود، اینک مولدان و پرورش‌دهندگان شترمرغ را نیز در تنگناهای پرپیچ و خمی قرار داده است.
کد خبر: ۹۳۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 27 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: شترمرغ با آن ظاهر متفاوت و نگاه‌های غریبش به غریبه‌ها، پرنده‌ای گریزپا است که در نخستین برخورد هر فردی را مجذوب خود می‌کند.

حرکات عجیب بالها، نوع راه رفتن، چشمان درشت و گردن دراز این پرنده، او را از سایر پرندگان متمایز کرده و حکایات و ضرب‌المثل‌هایی که از دیرباز راجع به آن، نقل‌قول شده نیز گواهی بر این تفاوت و جذابیت است.

پرورش شترمرغ طی سال‌های اخیر، مورد توجه تعدادی از کارآفرینان قرار گرفته و این محصول مغذی تا حدی جایگاه خود را در میان بازار یافته است.

هر چند گوشت شترمرغ در چرخه عرضه و تقاضا، جزء محصولات رده اول در میان سبد خرید خانوار نیست اما فرآورده‌های دیگر آن به ویژه روغن شترمرغ در میان محصولات آرایشی و بهداشتی، جایگاه ممتازی یافته و خواص آن بر کسی پوشیده نیست.

 

 

گوشت شترمرغ با وجود خواص مقوی، مغذی و برخورداری از درصد بالایی از آهن، پروتئین و کلسیم، هنوز جای خود را در به طور گسترده در میان عموم باز نکرده است.

همچنین کارآفرینانی نیز از سوی نهادهایی چون بسیج سازندگی مورد حمایت قرار گرفته و در این زمینه وام‌های اشتغال‌زایی دریافت کرده‌ و به پرورش شترمرغ پرداختند و فعالیت در این حیطه به عنوان فرصت شغلی متفاوت، مورد توجه بخشی از کارآفرینان در نقاط مختلف قرار گرفت.

طی سال جاری که تامین نهاده‌های دامی به مشکلی جدی تبدیل شد و بخشی از مرغداری‌ها و دامداری‌ها در تامین خوراک دام و ماکیان با محدودیت مواجه بودند، پرورش‌دهندگان شترمرغ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از آنجا که این محصول جزء خوراک‌های اصلی مردم نیست، پرورش‌دهندگان شترمرغ، شرایط به مراتب سخت‌تری را تجربه کردند.

فعالیت دو هزار مولد شترمرغ در فارس

در این راستا یک کارآفرین حوزه پرورش شترمرغ در داراب می گوید: از تابستان سال گذشته، در تامین نهاده‌ها مشکل‌ به وجود آمد و این روند به یکی از عوامل اصلی گرانی مرغ و تخم‌مرغ تبدیل شد.

سعید لطفی‌زاده ادامه می‌دهد: در حال حاضر، مشکل ما این است که نهاده‌های دامی نظیر سویا، ذرت و مکمل‌های دیگر با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و به مرغداران و دامداران سهمیه یارانه‌ای ارائه می‌شود اما در این زنجیره، شترمرغ‌داران از سوی جهاد کشاورزی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

 

 

وی تاکید می‌کند: این در حالی است که ۷۵ مزرعه شترمرغ و دو هزار مولد شترمرغ در سطح استان فارس فعالیت می‌کنند که در حیطه شترمرغ پروری، جوجه و تخم شترمرغ فعالیت دارند.

لطفی‌نژاد اظهار می‌دارد: در حالی که گاوداران و مرغداران برای تامین نهاده‌ها سهمیه یارانه‌ای دارند، ما نهاده‌ها را آزاد تهیه می‌کنیم و این روند ضرر و زیان هنگفتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان می کند: برای راه‌اندازی مزرعه شترمرغ، ۷۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری کرده و از ۹ سال گذشته تاکنون، در زمینه پرورش شترمرغ فعالیت دارم.

این مولد شترمرغ بیان می‌کند: یک واحد مرغداری در هر دوره که شامل دو ماه است، ۶۰ تن سویا مصرف می‌کند اما واحد پرورش شترمرغ در طول یک سال، ۶ تن سویا مصرف می‌کند بنابراین ارائه نهاده به واحدهای مولد شترمرغ، امکان‌پذیر است.

 

تولیدکنندگان سنتی به رسمیت شناخته نمی‌شوند

لطفی‌زاده با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی، پرورش شترمرغ به صورت سنتی را به رسمیت نمی‌شناسد، می‌گوید: برای راه‌اندازی واحد صنعتی، چهار هزار متر زمین سنددار با مجوز منابع ملی و تامین آب مورد نیاز است تا مجوز تامین بهره‌برداری به تولیدکننده ارائه شود، این در حالی است که ۶۰۰ میلیون تومان هزینه جایگاه فعلی مزرعه ما است و نمی‌توان مکان آن را به راحتی تغییر داد.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر، پنج نفر تولید کننده شترمرغ در شهرستان داراب فعالیت می‌کنند که چنان‌چه در قالب تعاونی کار کنند، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

این جوان دارابی می‌گوید: با وجود خواص مغذی موجود، گوشت شترمرغ کمتر مورد استقبال است و هنوز مصرف مرغ در اولویت قرار دارد که در این زمینه باید تبلیغات گسترده‌تری انجام دهیم.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در داراب می‌گوید: نهاده‌های دامی به سه گروه دام و طیور شامل مرغداری‌ها (مرغ‌های تخم‌گذار و مرغ گوشتی) همچنین گاوداری‌های صنعتی تعلق می‌گیرد.

حسین پژمان ادامه می‌دهد: برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده در زمینه تأمین نهاده‌ها، سیستم ساماندهی دام و طیور در حال شکل‌گیری است.

وی بیان می‌کند: سامانه بازارگاه نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات دام و طیور در کشور است که به مرور زمان سایر فعالان دام و طیور همچنین دامداران سنتی نیز می‌توانند وارد سامانه شده و مشخصات واحد تولیدی خود را ثبت کنند.

 

 

لزوم کیفی‌سازی واحدهای پرورش شترمرغ با رعایت کامل نکات بهداشتی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به مشکلات موجود در تامین نهاده‌ها، می‌گوید: در زمینه نهاده‌ها، اولویت ارائه به واحدهای دام و طیور بر اساس تصمیم‌گیری وزارت جهاد کشاورزی است و اولویت‌ها بر اساس مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی، دام سبک و سنگین گوشتی و شیرده تعیین می‌شود.

کرامت اله کیومرثی می‌افزاید: محدودیت نهاده‌ها بر اساس تولید محصولات استراتژیک و مورد نیاز عموم جامعه است و چنان چه گشایشی ایجاد شود، نهاده برای پرورش‌دهندگان شترمرغ نیز در نظر گرفته می‌شود، هر چند در زمینه پرورش شترمرغ، فقط واحدهایی که دارای مجوز پروانه بهداشتی هستند، جزء آمار رسمی سازمان جهادکشاورزی محسوب می‌شوند.

به گفته کیومرثی، تولیدکنندگان سنتی، ملاک‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند بنابراین باید به دنبال اخذ پروانه بهره‌برداری باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: از آنجا که آنفولانزای فوق حاد طیور در کشور شایع شده است، در سامانه سماصط به ساماندهی طیور پرداخته و وضعیت آنها رصد می شود بنابراین پرورش‌دهندگان صنعتی که شرایط بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند از سوی جهاد کشاورزی به رسمیت شناخته می‌شوند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: در وضعیتی که امکان شیوع بیماری‌های طیور وجود دارد، مزارع و واحدهای تولیدی سنتی می‌توانند کانون انتقال ویروس باشند.

وی ضمن تاکید بر اقدامات پیشگیرانه، اظهار می‌دارد: این بیماری هنوز وارد استان فارس نشده اما اقدامات پیشگیرانه با جدیت دنبال می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار