پیشرفت چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی استان کردستان در مقایسه با قبل از انقلاب/جایگاه ویژه کردستان در تولید نشاسته و پروتئین کشور
کد خبر: ۹۳۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲ 01 February 2021
به گزارش تابناک کردستان روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمد فرید سپری در گفت گویا با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت:استان کردستان دارای ظرفیت‌های خاص اقلیمی بوده که ۲ درصد اراضی کشور، ۳ درصد بارندگی‌های کشور و ۷ درصد روان آب‌های کشور در این استان است.
وی افزود: کردستان از استان‌های پر بارش دارای آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز بوده به طوریکه شرایط ویژه‌ای برای کشاورزی استان مهیا کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بخش کشاورزی در مجموع کشوری توانسته تا پایان ۹۸، ۸۳ درصد انرژی مورد نیاز تغذیه کشور را تامین کند که به ۸۵ درصد در سال‌جاری افزایش خواهد یافت.
وی افزود: استان کردستان نیز‌ای این قائده مثتثنی نبوده رشد کشاورزی از آغاز انقلاب تا امروز بسیار زیاد بود به طوری که اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست این استان با بهره مندی از ۱۱۳ هزار بهره بردارسالانه ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت، ۷۵۰ هزار هکتار زراعت و ۴۵ هزار هکتار باغات و حدود سه و یک دهم میلیون واحد دامی در مجموع ۲ و ۹ دهم میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داشته است.
وی تاکید کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده دستیابی به ۵ ونیم میلیون تن خارج از انتظار نیست و انشاءالله محقق خواهد شد و در حال حاضر مقام دوم تا چهارم کشور در خرید گندم به استان اختصاص دارد چراکه گندم به عنوان مهمترین ماده غذایی انرژی زا در کشور مطرح است.
سپری یادآور شد: هرساله کردستان به تنهایی ۱۰ درصد گندم کشور را تولید می‌کند و به لحاظ تولید گوشت مرغ، مقام اول تولید در غرب و شمال غرب کشور و رتبه ۹ کشور را دارد.
وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود ادامه داد: ۴۰ درصد از ۱۱۰ هزار تن تولید این محصول دراستان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطر نشان کرد: در زمینه سیب زمینی هم که یک پتانسیل ویژه در تولید نشاسته و انرژی است، بیش از ۳۲۰ هزار تن تولید این محصول در استان کردستان انجام می‌شود بطوری که مقام چهارم تا ۵ کشوری را به خود اختصاص داده ایم.
وی بااشاره به تولید محصولات باغی. افزود: توت فرنگی استان کردستان مقام اول کشوری و خانوار زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند.
سپری اظهار داشت: میزان تولید محصولات زراعی در ۶ سال اخیر از ۱ میلیون و چهارصد و ۱۸ هزار تن به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن و محصولات باغی از ۲۴۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن و همچنین محصولات شیلات از ۶ هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است.
وی گفت: در مکانیزاسیون بخش کشاورزی تا قبل از انقلاب نیم دهم اسب بخار بود که امروز ۲ و ۲ دهم اسب بخار در کشور رسیده است که مقام اول کشوربه استان کردستان اختصاص داده است.
وی از کسب موفقیت استان کردستان در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری خبرداد گفت: در راستای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری قبل از انقلاب هیچ اقدامی انجام نشد، اما امروز ۵۸ هزار هکتار از اراضی استان یعنی ۴۰ درصد اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری با بهره وری بالا مجهز شده است.
وی عنوان کرد: تامین آب از روش‌های نوین بارانی و نوار تیپ در زراعت و باغات بصورت قطره‌ای استفاده می‌شود که راندمان آب را در زراعت ۷۰ درصد باغات ۹۰ در صد افزایش می‌دهد.
سپری با اشاره به بهره گیری از از ارقام پربازده و کم آب بر محصولات در بخش کشاورزی گفت: در چند سال اخیر در زمینه تولید و تامین بذر گندم ۵ رقم گندم آبی ۹ رقم گندم دیم در استان کشت می‌ود این در حالی است که تا ۴ سال پیش تنها ۲ رقم گندم در استان کشت می‌شد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان؛ ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که ۱۴ هزار تن مصرف داخل استان است و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
سپری گفت: سد‌هایی که در کردستان در دست احداث است امکان افزایش تولید محصولات شیلاتی در استان را تا ۱۸ هزار تن فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: استان از ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار هکتار مراتع غنی به ویژه در منطقه سارال شهرستان دیواندره و ۳۷۰ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس بهرمند است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار