مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:
مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: همزمان با هفته درختکاری ۷۰۰ هزار اصله نهال صنوبر و ۲۰۰ هزار اصله نهال گونه‌های جنگلی و فضای سبز در استان غرس می‌شود.
کد خبر: ۹۴۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 17 February 2021
به گزارش تابناک کردستان ، پیمان فتاحی روز چهارشنبه اظهار داشت: امسال هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری همانند سال گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۲ اسفندماه برگزار می‌شود.

وی افزود: شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری «همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع‌طبیعی» است و دستورالعمل اجرایی استانی و شهرستانی برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی، توسط اداره کل استان تهیه و از سوی ریاست ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی به روسای محترم ستاد‌های شهرستانی ابلاغ شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه درختکاری در استان کردستان تنها به اسفند ماه منتهی نشده است و امسال از ۱۷ آذر ماه مصادف با روز جهانی خاک با حضور مسئولین ارشد استان عملیات‌های توسعه و غنی سازی جنگل با بذر ونهال آغاز شده است، اضافه کرد: در راستای اجرای طرح‌های جهشی ۹در ۹۹ در زمینه زراعت چوب، ۸۵۰ هزار اصله نهال صنوبر در نهالستان گریزه سنندج و ریخلان مریوان تولید شده تا در فصل کاشت بصورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع شود.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان درنظر دارددرراستای برنامه جهش تولید وهمسو باطرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور باهدف افزایش ضریب پوشش گیاهی وحفاظت پایداراکوسیستم‌های مرتعی وجنگلی وبالتبع رونق اقتصادی این عرصه‌ها ومعیشت بهره برداران با مشارکت جوامع محلی اقدام به توزیع ریگان نهال‌های صنوبر. (برای زراعت چوب) وبذور گیاهان دارویی نماید.

وی گفت: متقاضیان واجدشرایط مانند تعاونی‌های مرتعداری، تعاونی‌های جنگلداری، تعاونی‌های تخصصی فراگیر منابع طبیعی وآبخیزداری، بهره برداران سامان‌های عرفی دارای پروانه چرا، بهره برداران دارای زمین زراعتی باآب کافی با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: بر اساس توافق با یک شرکت خصوصی انجام گرفته و تولید ۸۵۰ هزار اصله نهال صنوبر برای توزیع رایگان در راستای توسعه زراعت چوب در استان نیز انجام شده است.

فتاحی با بیان اینکه این طرح در ۳۵۰ هکتار از زمین‌های استان اجرایی می‌شود، یادآور شد: بخشی از این طرح در اراضی ملی و در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری انجام می‌گیرد.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: نکته شاخص نهال کاری‌های انجام شده در سال جاری، تعیین محدوده‌های مستعد برای غرس، نظارت فنی و کارشناسی در حین اجرا، انتخاب گونه‌های سازگار با مناطق تعیین شده، همکاری و همراهی جوامع محلی و انجمن‌های مردم نهاد و همچنین تعیین تکلیف متولی امورحفاظت، نگهداری و بهره‌برداری متناسب با میزان توان اکولوژیکی و مشارکت جوامع محلی با حمایت‌های این اداره کل است.

نخستین روز هفته منابع طبیعی در تقویم به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده است و هر سال رهبر معظم انقلاب شخصا نسبت به غرس نهال اقدام می‌کند و سنت حسنه درختکاری فرصتی مناسبی است تا بتوان با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های مردمی؛ در تجلی بخشی به موضوعیت تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی قدم‌های موثری را برداشت.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ اسفند در کشور برگزار می‌شود.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار