رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست کردستان:
ویسی گفت: با توجه به فرود پرندگان مهاجر در آبگیر‌های کردستان، رصد وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به طور مداوم در طول سال انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۴۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 27 February 2021
به گزارش تابناک کردستان، حیدر ویسی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در طول سال به ویژه با آغاز ورود پرندگان به کشور و استان، رصد و پایش زیستگاه‌های آبی نظیر سدها، تالاب ها، آب بندها، آبگیر‌ها و رودخانه‌ها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در دستور کار محیط بانان یگان حفاظت و تیم‌های بازرسی مشترک محیط زیست و دامپزشکی قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: احتمال ورود پرندگان آلوده به این بیماری از کشور‌های شمالی به داخل کشور است بنابراین برای کنترل و مهار آن باید از ابتدا اقدامات لازم را انجام داد.

ویسی اظهار داشت: تیم‌های گشتی و محیط بانان در صورت مشاهده لاشه پرندگان آبزی و کنار آبزی و هر پرنده دیگری موضوع را به دامپزشکی برای بررسی علت مرگ اطلاع رسانی می‌کنند و تیم‌های دامپزشکی با ورود به موقع و نمونه برداری از لاشه حیوانات تلف شده، با تدابیر اقدامات لازم، از شیوع بیماری و سرایت آن به دیگر پرندگان جلوگیری می‌کنند تا تلفات بیشتری صورت رخ ندهد.

او افزود:آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان می‌باشد وویروس‌های آنفولانزا دارای ۳ نوع تیپ می‌باشد که علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده لاشه پرندگان به ویژه مرگ دسته جمعی، موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کرده و از لمس و دست زدن به این قبیل پرندگان پرهیز کنند چرا که احتمال سرایت بیماری از پرنده به انسان وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار