سید مهدی فرشادان:
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: کردستان منبع و سرچشمه آب چند استان کم آب کشور است اما مردم نجیب سنندج از آب سالم و زلال و بدون بو محرومند.
کد خبر: ۹۴۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳ 10 March 2021
به گزارش تابناک کردستان ، سید مهدی فرشادان در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس خطاب به دکتر قالیباف گفت: قبل از اینکه از نواقص، کمبودها، نارسایی‌ها و محرومیت‌ها، بیکاری‌ها، تعطیلی‌ها، ضعف‌ها و بی‌تدبیری‌ها حرفی بزنم امیدوارم به تریج قبای عده‌ای بر نخورد، چون از یک قاعده کلی حرف میزنم که نمونه‌های بارز و مستثنای آن را ذکر خواهم کرد و اعلام می‌کنم استان محروم و عقب افتاده‌ی کوردستان، خارج از نگاه توسعه محور است. شاید، شاید برخی از مدیران از این خواب بر تخت پست و قدرت بیدار شوند و به جلو فرار نکنند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای دکتر؛ من مطمئن هستم شما استان کوردستان را آنطوری که بنده میشناسم، نمیشناسید؛ بنابراین به شما ریاست محترم مجلس خیرمقدم عرض می‌کنم. به استانی خوش آمدید که در آمار بیکاری و تولید توت فرهنگی رتبه اول کشور است. به استانی خوش آمدید که در بخش‌های کارآفرینی و صنعت و آمار راه روستایی، آخرین استانهاست.

وی با بیان اینکه به استانی خوش آمدید که در تولید گندم و دست فروشی و میوه فروشی در کنار خیابان و زباله گردی و سیگار فروشی و شغل‌های کاذب هم از اولین‌های کشور است، بیان کرد: کوردستان بالاترین رای را به دولت آقای روحانی داد و همزمان بالاترین آسیب را دید از این دولت بدعهد.

وی افزود: کردستان منبع و سرچشمه آب چند استان کم آب کشور است و همزمان مردم نجیب سنندج از آب سالم و زلال و بدون بو محرومند، بیشترین فریاد کمک به اقتصاد را سر داده و کمترین پاسخ را شنیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: چرا برخی از دولتمردان و مسئولان، روح سخنان رهبر انقلاب را درک نمی‌کنند و تفسیر منفعت طلبانه‌ای از آن دارند. استان فرهنگی به چه معناست؟ آیا استان فرهنگی فقط پوسته‌ای خالی است با یک پیام تاریخی است؟ چرا برخی نمی‌خواهند باور کنند باید حق این استان فرهنگی را بدهند؟ چرا برخی نمی‌خواهند، کم کاری در این استان فرهنگی را جبران کنند؟ برخی به کوردستان بدهکارند، دولتمردانی که از مرکز به کوردستان می‌آیند یا دست پر بیایند یا به کوردستان نیایند. استان فرهنگی؛ یعنی اقتصاد شکوفا و شایسته‌ی این مردم با فرهنگ و تجیب.

نقش برجسته رئیس مجلس بر افزایش اعتبارات استان کردستان در بودجه ۱۴۰۰

فرشادان اظهار کرد: البته ضروری است توضیح بدهم، مردم کورد در مهمان نوازی مشهورند و این سخنان بنده را به عنوان درد دل و همفکری تعبیر بفرمایید. من امروز در حضور همه به حسن نیت آقای دکتر قالیباف نسبت به کوردستان اعتراف می‌کنم، اگر ما توانستیم در کمیسیون تلفیق بودجه امسال و از محل اعتبارات محرومیت زدایی، اعتبارات کوردستان را ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش بدهیم، این کار به سرانجام نمی‌رسید، اگر دلسوزی و نقش جناب آقای دکتر قالیباف نبود. در جریان بررسی بودجه افزایش ۱۰۰۰ میلیاردی بودجه استان کردستان به حدود ۷۰۰ میلیارد کاهش داده شد، اما آقای قالیباف در جریان این سفر میزان آن را به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دادند. من شخصا سفر ایشان به کوردستان را به فال نیک می‌گیرم و همیشه گفته ام، آقای قالیباف هم در گذشته از دلسوزان کوردستان بوده و انشاالله در آینده نیز بیشتر به کوردستان عنایت خواهند کرد.

وی خطاب به رئیس قوه مقننه کشور، گفت: به استانی خوش آمدید که کولبری سخت‌ترین شغل کاذب است و کولبران سخاوتمندترین انسان‌ها هستند؛ مطمئنم با دیدن آن کولبر در مریوان که به شما کادویی هدیه کرد، این حرف مرا تایید می‌کنید که کولبران دلی بزرگی دارند و باید به دادشان برسیم که در سرما و گرما از بین نروند و به فکر ساماندهی کولبران باشیم در عمل نه در شعار، بیشترین معادن را دارد، هم زمان بیشترین جوانان تحصیلکرده‌ی بیکار و بیشترین خام فروشی را دارد.

فرشادان بیان کرد: شما به استانی آمده اید که مردمانش هر دوره از انتخابات به ندای رهبری و مسئولان نظام لبیک گفته اند و به پای صندوق رای امده اند تا در کنار آن گشایش اقتصادی و احداث کارخانه‌ای بزرگ و اشتغالزایی اتفاق بیفتد، اما متاسفانه جوابشان وعده سر خرمن بوده است. شما به استانی آمدیده اید که بار‌ها به مردمانش، ایجاد مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان وعده داده شده و تا کنون عملی در کار نبوده؛ اما این مردم نجیب باز هم با آغوشی باز از مسئولان استقبال کرده اند به امید گشایش و پیشرفت و رفاه عمومی. اینطور نیست که مدیر متخصص و متعهد نداشته باشیم، کاملا برعکس، کسانی که از توسعه در کوردستان دفاع می‌کنند، یا مورد بی مهری قرار گرفته اند یا سرخورده شده اند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس یازدهم افزود: امروز کسانی که گوش شنوایی ندارند و راس امور هستند، شاید تعدادشان به انگشتان دست هم نرسد، محفلی عمل می‌کنند و فقط دور یک میز برای حل مشکلات کوردستان نقشه می‌کشند، و وعده‌ها را فراموش می‌کنند، این عده‌ی قلیل در مدیریت و همفکری با نمایندگان مجلس جفا کردند، سرمایه گذاران را فراری دادند، فکر نکنند اگر حرمت پیشنهادات و جایگاه نمایندگان را حفظ نکردند، سیاستمدارند؟ برعکس در حق مردم جفا کردند.

۱۵۰ کیلومتر از کریدور شمال - جنوب در استان کردستان آسفالت شده است

وی ادامه داد: فکر می‌کنم همه شما عزیزان با بنده هم عقیده هستید که راه؛ زیرساخت توسعه است، کریدور شمال - جنوب در کوردستان از سال ۸۳ تاکنون، چقدر پیشرفت داشته؟ هفده سال از شروع این پروژه و سال‌ها از عمر چندین دولت گذشته، اما هنوز حدود ۱۵۰ کیلومتر این پروژه آسفالت شده است، واقعا این زیبنده استان فرهنگی کوردستان است؟ در همین جاده‌ها که بنده به آن می‌گویم (قتلگاه انسانی)، هر روز خبر مرگ عزیزان را می‌شنویم، هر روز خبر مرگ و مصدومیت کولبران در مرز‌ها را می‌شنویم. بیشترین آمار خودکشی و اعتیاد هم، معلول همین مشکلات اقتصادی است.

فرشادان تصریح کرد: شاید همین الان به ذهنتان خطور کرده که فرشادان سیمای استان را کمی عقب افتاده ترسیم کرد، ولی باید یک روز یکی از شما عزیزان در دفتر بنده با مردم ملاقات بفرمایید، دلیل محکمه پسند دارم که کوردستان عقب افتاده است و عده‌ای در پشت میزشان آن را نمی‌بینند. بار‌ها از مردم شنیده ایم که زمانی آقای قالیباف شهردار تهران بود، سیمای شهر تغییر کرد، مترو توسعه پیدا کرد، بار‌ها شنیده ام که آقای قالیباف آدم عملیاتی است.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مردم و رسانه‌ها بدون دلیل درباره آقای قالیباف نظر نمی‌دهند، اظهار داشت: همچنانکه بار‌ها در رسانه ها، فضای مجازی و محافل عمومی استان کوردستان از مسئولان و ما نمایندگان انتقاد شده است، این همه گله مندی هست، چرا؟ چون محرومیت کوردستان اظهر من الشمس است و با تبلیغات نمی‌توان مهر استان توسعه یافته بر پیشانی کوردستان زد.

فرشادان گفت: عده‌ای که از رونق بنگاه‌های صنعتی در کوردستان حرف می‌زنند، اولا: باید بنگاه‌های صنعتی را تعریف کنند که آیا کوردستان در این چارچوب قرار می‌گیرد یا نه؟ دوم: در همین به اصطلاح بنگاه‌های صنعتی کوردستان، دیروز فردی در حین بازدید‌های میدانی، به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است، برادر من که صاحب کارخانه‌ای در بانه است، در حال حاضر به دلیل بدهی مالیاتی به زندان افتاده است.

وی با طرح این سوالات که آیا هنوز عده‌ای اصرار دارند که بگویند، اقتصاد کوردستان ورشکسته نیست؟ آیا با زندانی کردن مدیر این کارخانه مشکلات حل شد؟ اگر بدهی این فرد تقسیط میشد بهتر نبود؟، گفت: این موضوع نمونه‌ای دیگر از ناهماهنگی در بروکراسی اداری ماست. یک کارآفرین تمام زندگیش را حراج کرده و وارد بخش خدمات شده است، تا در مسیر دیواندره سنندج، سیلو احداث نماید، هنوز بعد از حدود ۱۰ سال نتوانسته استارت کارش را بزند، به نظر شما با گذشت ۱۰ سال برای احداث یک سیلو، آیا دیگر رمقی برای کارفرما خواهد ماند؟ در صورتی که هنوز نیمه کاره است، این مورد را یکی از خبرنگاران به بنده گفته است. ده‌ها نمونه این چنینی را برایتان ذکر می‌کنم از حوزه‌های شهرسازی و پیاده راه سنندج و جامعه فرهنگی و ضمانت بانکی گرفته تا نبود صنایع تبدیلی، مشکلات گردشگری، کشاورزی، باغداری و دامپروری استان، ولی خارج از حوصله این جلسه است.






















منبع: ایکانا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار