یادداشت،حسن کریمی‌فرد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، در پیام نوروزی خود هرسال را به‌عنوان خاصی مزین می‌کنند که مبنایی برای هدایت دولت و جامعه به سمت وضعیت مطلوب است. ایشان سال 1400 را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند.
کد خبر: ۹۵۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 20 March 2021

به گزارش تابناک تبریز،فلسفه نام‌گذاری سال‌ها بر مبنای توجه به یک امر متعالی، رفع یک مشکل یا نیاز است. رهبری با توجه به تحلیل شرایط موجود کشور از ابعاد و جهات مختلف، آگاهی نسبت به آسیب‌ها و نقاط قوت و درک فاصله بین وضعیت امروز و اهداف و آرمان‌های مشخص‌شده در گفتمان انقلاب اسلامی، سعی می‌کنند توجه دولت و جامعه را نسبت به برخی مسائل و چشم‌اندازها جلب کنند تا با کمترین انحراف و بیشترین سرعت، مسیر انقلاب اسلامی به حرکت خود ادامه دهد.«بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد امّا این، فاصله‌ای طی شدنی است».

 

بر این اساس، شعار سال به‌گونه‌ای تعیین­‌کننده دستور کار سیاست‌گذاران و مدیران کشور در هرسال است و مسئولین باید احساس تکلیف نمایند تا این شعار به‌مثابه یک سند عملیاتی راهنمای عمل قرار گیرد و نهایت کوشش خود را برای تحقق آن به کار بندند و رفتار و برنامه‌هایشان نيز گوياي عمل به شعار سال باشد.

 

مطابق قانون اساسی، رهبر انقلاب سیاست‌گذاری کلان که مبین جهت‌های کلی، گرایش‌های کلان و بایدها و نبایدهای اساسی برای دستیابی به یک هدف یا اهداف مشخص است را ترسیم و بیان می‌کنند و دولت موظف است بر اساس آن برنامه‌های عملیاتی خود را تدوین و به اجرا رساند.

 

رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، عناوین اقتصادی را برای شعار سال انتخابات کرده که بیانگر اهمیت مسائل اقتصادی از دیدگاه ایشان است. نام‌گذاری سال جدید نیز با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بیانگر تأکید دوباره بر امر اقتصاد و معیشت مردم و نیز نارضایتی رهبری از شرایط معیشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه است که در بیانات و سخنرانی‌های ایشان در سال 1399 بارها به آن اشاره‌شده و مورد تأکید قرارگرفته بود. بدین ترتیب نام‌گذاری سال 1400 با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را باید اقدامی در ادامه نام‌گذاری سال 1399 به‌عنوان سال «جهش تولید»، سال 1398 با عنوان «رونق تولید»، سال 1397 با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» و ... دانست.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی سال جدید به ارزیابی میزان تحقق شعار سال 99 یعنی جهش تولید پرداختند. به فرمایش ایشان «میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه باوجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، درحالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به وجود آورد».

 

رهبری در سال 1399 در پیام خود تأکید کرده بودند مقامات و مسئولان به‌گونه‌ای عمل کنند که «با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به وجود آید». همچنین در آن سال به مسائلی مانند اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی و بهبود فضای کسب‌وکار اشاره داشتند.

 

رهبری در پیام سال 1400 نیز بر چنین عواملی مانند تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار تأکید کردند؛ تأکید بر اهمیت تولید و رفع موانع آن در ساختار اقتصادی کشور «موجب اعتمادبه‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است». بنابراین «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‌های همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد».

 

بر این اساس باید گفت وظیفه تمام نهادهای حاکمیتی می‌باید کمک به تحقق شعار سال جهت بهبود معیشت و شرایط زندگی مردم باشد؛ به‌ویژه آن‌که در ماه‌های آینده دولت جدید نیز تشکیل خواهد شد که انتظار می‌رود گام‌هایی بلندی در راستای برطرف کردن مشکلات عموم و تسهیل تولید بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :