معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: با قرمز و نارنجی شدن وضعیت ابتلا به کرونا در ۹ شهرستان استان، وضعیت بحرانی کرونا را شاهد هستیم که در کمترین زمان ممکن محدودیت‌های هوشمند اعمال می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ 08 April 2021
به گزارش تابناک کردستان، محمد ابراهیم زارعی روز پنجشنبه در جلسه استانی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا اظهار داشت: محدودیت‌های جدیدی در قالب تعطیلی گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار در استان از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، تردد مسافران از مرز باشماق به مدت ۲ هفته دیگر تمدید شد و تنها افرادی که مجوز داشته باشند، می‌توانند از مرز خارج شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان بر لزوم جمع آوری دستفروشان و منع فعالیت آنان تا ۲ هفته اشاره و تاکید کرد: نماز‌های جمعه و جماعت و همه مراسم‌های ملی و مذهبی هم تعطیل است و ائمه جمعه و جماعت همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.

زارعی با اشاره به کمرنگ شدن استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین مردم استان، تاکید کرد: در مریوان دچار مشکل حادتری نسبت به دیگر مناطق استان خواهیم شد چرا که کمترین میزان استفاده از ماسک را مشاهده می‌کنیم.

وی خواستار اعمال قانون و نظارت جدی‌تر بر منع تردد شبانه و بین شهری در استان شد و افزود: در روستا‌ها هم باید نظارت‌هایی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری اعمال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای اقناع مردم، اضافه کرد: در شرایط موجود باید همکاری، هماهنگی و تعامل برای پیشبرد مصوبات ستاد کرونا بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار گیرد.

زارعی گفت: مردم بی محابا در تعطیلات نوروز امسال به دید و بازدید نوروزی رفته و اقدام به مسافرت و دورهمی کردند و از سویی جشن‌های عروسی شلوغ برگزار شد که همه این‌ها در کنار ملاحظات خاص برای جبران ورشکستگی بخش خدمات و گردشگری، باعث شد تا کرونا دوباره اوج بگیرد.



۵۰ درصد نتایج آزمایش کرونا در کردستان مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۵۰ درصد نتیجه آزمایش گرفته شده از موارد مشکوک کرونا مثبت است که این میزان در بعضی از شهرستان‌ها در مقایسه با اسفند سال گذشته به ۷۰ درصد هم می‌رسد.

دکتر فرزین رضاعی با افزایش شمار بیماران نیازمند به بستری، ظرفیت بیمارستان توحید در حال تکمیل است و از دیشب فضاسازی لازم برای ایجاد بخش کرونا در بیمارستان بعثت انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان استان به حد نهایت خستگی رسیده‌اند، تاکید کرد: در بروز شرایط فعلی، ما مسوولان هم به اندازه مردم مقصر هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه باید همه جلسات و برنامه‌های غیرضروری تعطیل شود، اضافه کرد: تنها درخواست دانشگاه علوم پزشکی اعمال دقیق و سریع محدودیت‌های هوشمند است.

دکتر رضاعی با اشاره به خواسته قبل از عید خود در جلسه ستاد کرونا مبنی بر محدودسازی سفرها، گفت: این سفر‌ها بنا به ملاحظاتی از قبیل معیشت اصناف و کسبه کنترل نشد و حالا باید شاهد تعطیلی مشاغل گروه ۲، سه و چهار باشیم.

وی تاکید کرد: باید تالار‌های عروسی از امروز تعطیل و با نظارت لازم از برگزاری هر مراسمی جلوگیری شود.

دکتر رضاعی اضافه کرد: یکی از بزرگترین عوامل انتقال ویروس بعد از تالارها، رستوران‌ها هستند که باید به سرعت بسته شود.

وی با اشاره به واکسیناسیون پنج هزار و ۴۴۲ نفر از گروه‌های هدف استان اظهار داشت: ۸۰درصد واکسن‌های دریافتی در استان به این گروه‌ها شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان، افراد تحت پوشش بنیاد شهید، بیماران صعب العلاج و خاص و نیز پاکبانان تزریق شده است.



روند بیماری سریع و غافلگیر کننده است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: انتظار شیب خفیف و ملایمی را در موج چهارم بیماری داشتیم، ولی این روند کاملا غافلگیر کننده و با شیبی تند همه شهرستان‌های استان را در برگرفته است.

دکتر ابراهیم قادری افزود: بسته شدن مطب‌ها از ۲۰ اسفند پارسال و مراجعه نکردن بیماران مشکوک به بیمارستان‌ها، محدود نشدن سفر‌های بین استانی و در نتیجه رد و بدل شدن ویروس (و احتمالا جابجایی ویروس‌های جهش یافته) کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌ها درون خانواده، اصناف و ادارات و برخی ملاحظات مبنی بر چشم‌پوشی بر برگزاری مراسم‌های بزرگ جشن و عروسی، دید و بازدید‌های نوروزی همه دست به دست هم داد تا شاهد وضعیت کنونی باشیم.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های آینده کرونا وارد فاز خطرناک‌تری می‌شود، تاکید کرد: در کنار ملاحظات اقتصادی و معیشتی باید محدودیت‌های هوشمند با جدیت اعمال شود چرا که در غیر اینصورت تمام زحمات ۱۳ ماه گذشته در عرض ۲ تا سه هفته آینده به هدر خواهد رفت.

گروه شغلی شماره ۲ شامل پاساژها، مراکز خرید، بازار‌های روز، فروشندگان مواد غیرغذایی، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز شماره‌گذاری خودرو، مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز مُتبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مُصلاها، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی‌ها، آب‌میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، عمده فروشی‌ها و خُرده‌فروشی‌های پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مُبلمان، کیف و کفش فروشی‌ها، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی، خرازی، آتلیه‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل است.

گروه شغلی شماره سه شامل مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما‌ها و تئاترها، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کاهش فعالیت حمل و نقل عمومی درون‌شهری، کاهش زمان فعالیت ادارات و مراکز غیردولتی و برگزاری آزمون‌های حضوری است.

گروه شغلی شماره چهار شامل برگزارکنندگان مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، مدرسه‌های شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه مواد دُخانی، بازی‌ها و مراکز تفریحی آبی، باشگاه‌های ورزشی سالنی و دورکاری شاغلان گروه‌های حساس است.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۵۰۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی و چهار بیمار هم جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر ۳۸۶ بیمار در مراکز درمانی کردستان بستری هستند که ۱۷۹ نفر آن‌ها مربوط به سنندج است.

۵۶ بیمار بدحال در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و یک‌هزار و ۱۲۵ نفر در استان از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون قربانی کرونا شده‌اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار