مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تاکنون ۳۵۷ گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی و خشکی استان شناسایی و ثبت شده است.
کد خبر: ۹۶۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸ 23 May 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، فریبا رضائی اظهار داشت: غرب کردستان با داشتن آب و هوایی مرطوب و شرق استان با دارا بودن آب و هوای سرد و خشک موجب شده این منطقه از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران و جهان کم نظیر باشد.

وی اضافه کرد: ۳۵۷ گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل ۲۸۲ گونه پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۲۳ گونه خزنده، ۱۵ گونه ماهی، ۶ گونه دوزیست تاکنون شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه تنوع زیستی شامل مجموعه‌ای از موجودات زنده به شکل‌های گوناگون است، افزود: استان میزبان گونه‌های منحصر بفردی هم، چون سمندر خال زرد کردستانی و سمندرآتشین، پلنگ وخرس قهوه‌ای و میش مرغ وسنجاب زمینی است.

رضائی یادآور شد: تنوع گونه‌های گیاهی استان نیز با ۱۱۵ خانواده، ۶۶۰ جنس و تعداد یک هزار و ۷۵۰ گونه حدود ۲۶ درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک استان را ۳۵۰ گونه خواند و گفت: این تعداد حدود ۲۰ درصد کل گونه‌های بومی ایران را به خود اختصاص داده است و از این تعداد ۶۰ گونه به عنوان رکورد در کردستان شناسایی شده و در هیچ جای دیگری از دنیا گزارش نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان تاکید کرد: بی‌شک تا زمانی که بینش و نگرش انسان‌ها نسبت به محیط زیست تغییر پیدا نکند وضعیت محیط زیستی بهبود پایداری را تجربه نخواهد کرد و این مهم تنها با آموزش‌های محیط زیستی و ترویج سواد زیست محیطی تحقق می‌یابد.

رضائی اضافه کرد: افزایش آگاهی مردم جامعه و به خصوص کودکانی که فردای کشور را خواهند ساخت نقش بسزایی در کمک به محیط زیست این مرز و بوم ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل برخی عوامل طبیعی و انسانی شاهد از بین رفتن تنوع زیستی در اکوسیستم هستیم؛ افزود: تغییر کاربری اراضی به کشاورزی، تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی، تجاوز به عرصه‌های طبیعی، تجارت حیوانات و گیاهان وحشی، بهره برداری بیش از اندازه از فلور و فون و آلودگی آب‌ها از جمله عوامل انسانی تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می‌آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: برای جلوگیری از خطر نابودی تنوع زیستی علاوه بر بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، ضروری است تا همه افراد جامعه در سبک زندگی، میزان هدر رفت منابع غذایی و انرژی بازنگری اساسی کنند و همه با هم در حفاظت و صیانت از میراث آیندگان و انفال الهی کوشش کنیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار