هه وال ابوبکر :
استاندار سلیمانیه عراق گفت: با وجود برخی مشکلات در عراق و شیوع کرونا، در حال حاضر پنج میلیارد دلار کالا در سال از مرزهای۶ گانه ایران به استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.
کد خبر: ۹۶۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱ 24 May 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، هه وال ابوبکر روز دوشنبه در نشست هماهنگی اجرای تفاهم نامه‌های منعقد شده استان کردستان و سلیمانیه عراق که در سال ۱۳۹۸ به امضا رسید، اظهار داشت: صادرات کالا از ایران به استان سلیمانیه عراق، در سال ۱۳۹۸، ۲ میلیارد دلار بود که اکنون و با وجود مشکلات زیاد و شیوع کرونا، به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است و این مهم نشان از رونق صادرات در منطقه دارد.

وی اضافه کرد: با وجود شیوع کرونا، مرز‌های استان سلیمانیه عراق با ایران بسته نشد و ارتباطات و مبادلات تجاری و اقتصادی بین طرف ایرانی و عراقی بیشتر شد که نشان از همکاری و ارتباطات دوستانه بین ۲ کشور دارد.

استاندار سلیمانیه عراق با بیان اینکه بخاطر همکاری ایران و صادرات مرتب کالا از ایران به اقلیم کردستان، نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر شد، اضافه کرد: اکنون کالا در استان سلیمانیه و اقلیم کردستان، به اندازه کافی وجود داشته و از کیفیت آن نیز کاسته نشده است.

ابوبکر اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین استان کردستان و سلیمانیه عراق را ناشی از شیوع کرونا، تغییر دولت‌های مرکزی و حکومت اقلیم کردستان عراق، ناامنی‌های موجود، وجود داعش و شهید شدن سردار سلیمانی دانست و یادآور شد: با این وجود کار‌های خوبی توسط مسوولان استان سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده سال ۱۳۹۸ انجام شده است.

وی با بیان اینکه چهار هزار پروژه در استان سلیمانیه و بخاطر شیوع کرونا و مشکلات موجود متوقف شده است، اظهار داشت: با این وجود ارتباط و مبادلات تجاری با ایران و استان کردستان برای ما بسیار مهم است و برای توسعه آن تلاش می‌کنیم.

آمادگی برای توسعه مرز سیرانبند و بین المللی کردن آن، اتصال راه آهن همدان سنندج به استان سلیمانیه، استفاده از امکانات و دانش مهندسان ایرانی، همکاری برای اجرای منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه با توجه به نیازها، از دیگر مواردی بود که استاندار سلیمانیه بر آن تاکید کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار