برترین‌های رویداد دانش‌آموزی ردپا معرفی شدند؛
رویداد دانش‌آموزی ردپا با محوریت نقش نوجوان در شهر زیست‌پذیر با معرفی سه تیم برتر به پایان رسید.
کد خبر: ۹۶۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ 27 May 2021

نخستین رویداد دانش‌آموزی ردپا با محوریت نقش نوجوان در شهر زیست‌پذیر پروژه‌ای مشارکتی میان اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و خانه جوان این سازمان، اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مدیریت هنرستان‌ دخترانه نوایی، هنرستان پسرانه ابوذر و دبیرستان دخترانه 22 بهمن و اداره شهر دوستدار کودک شهرداری اصفهان بود که با خلق مدل‌های کسب‌وکار در حوزه کارآفرینی اجتماعی توسط نوجوانان دانش‌آموز به پایان رسید.
این پروژه چهار ماهه 40 ساعت ارائه آموزش‌های گوناگون به دانش‌آموزان، آموزش مربیان به‌عنوان منتورها از سوی خانه جوان و طرح توان هفت و ساعت‌ها منتوری گروه‌ها توسط این مربیان و سایر متخصصان این حوزه را در دل خود داشت که به تشکیل حدود 70 تیم و ارائه ایده از سوی آنها در قالب پویش‌های آموزش هزاره سوم، پسماند و محیط زیست، فضای مجازی، زنان و توسعه، اقتصاد خانواده، شهر و شهروندی، نوجوان سالم و کودکان کار رسید. پس از سه مرحله داوری 30 تیم به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و در نهایت 12 تیم آماده ارائه مدل کسب‌وکار خود در مراسم اختتامیه این رویداد شدند.
هنرستان فنی پسرانه ابوذر میزبان اختتامیه این رویداد بود و تیم‌های صلح سبز، مدیا شناس، پیشتازان مُد، آریا دخت، آینده زیبا، ندای نوایی، رسا و نوآوران از هنرستان دخترانه نوایی و تیم‌های آینده‌نگران جوان، انقلاب آموزشی، آینده‌سازان محیط زیست و نوا 9 نیز از هنرستان پسرانه ابوذر به شیوه‌ حرفه‌ای معمول در استارتاپ ویکندها به ارائه مدل کسب‌وکار خود در حضور هیئت داوران، مسئولان شهری و مدیران آموزش و پرروش پرداختند.
محسن طاهری عضو هیئت علمی و رئیس اندیشکده آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان، فریبا یوسفی معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه سیتی‌سنتر، ابراهیم زرگران دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی-بیوالکتریک دانشگاه سمنان و پیمان کاظمی داور اختراعات در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هیئت داوری چهار نفره نخستین رویداد دانش‌آموزی ردپا را تشکیل می‌دادند.
در پایان گروه آینده‌سازان محیط زیست از هنرستان پسرانه ابوذر در حوزه پسماند و محیط زیست به‌‌عنوان گروه برتر معرفی شدند. این گروه دستگاهی طراحی کرده بودند که پسماند تر را به متان، کود کمپوست و اتانول تبدیل می‌کند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. همچنین گروه پیشتازان مد از هنرستان دخترانه نوایی با ایده استفاده از تکنولوژی در طراحی و دوخت لباس برای کمک به مشتری و سرعت‌ بخشیدن به کار طراحان و خیاطان با استفاده از یک دستگاه اسکنر و محاسبه اندازه‌های مشتری، الگوسازی و طراحی لباس در نرم‌افزار مقام دوم را به دست آورد. گروه مدیا شناس از هنرستان نوایی نیز بر سکوی سوم ایستاد. این تیم برای مقابله با منفعل شدن نوجوانان در برابر رسانه‌ها و ارتقای سواد رسانه‌ای آنها در مواجهه با اخبار گوناگونی که در این فضا می‌خوانند یک بازی طراحی کرده بود تا نوجوانان به آموختن سواد رسانه‌ای احساس نیاز پیدا کنند.
به تیم‌های اول تا سوم این رویداد به ترتیب جوایز 40، 30 و 20 میلیون ریالی اختصاص یافت. به گروه صلح سبز از هنرستان دخترانه نوایی نیز به عنوان تیم چهارم 10 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد. از هشت گروه دیگر راه‌یافته به مرحله نهایی نیز تجلیل و تیم رسا در حوزه زنان و توسعه به‌عنوان تیم برتر معرفی شد.
حمایت شهرداری از ایده‌های خلاقانه نوجوانان و جوانان
شهردار اصفهان که در اختتامیه نخستین رویداد دانش‌آموزی ردپا با محوریت نقش نوجوان در شهر زیست‌پذیر حضور یافته بود حضور در جمع جوانان نوآور و خلاق را یکی از بهترین اوقات حضورش در برنامه‌های شهرداری در طول چهار سال گذشته دانست.
قدرت‌الله نوروزی گفت: توسعه پایدار مفهومی از حقوق بشر است که محورهای متعدد اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، طراحی شهری و غیره تحت عنوان توسعه پایدار شکل می‌گیرد. شرکت 500 نوجوان هنرستانی سه مدرسه شهر اصفهان در رویداد ردپا و در نهایت انتخاب 12 گروه برای ارائه نهایی کاری بزرگ و یک نوآوری بود.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان به‌ عنوان امیدهای آینده کشور اثبات کردند که می‌توانند، افزود: شنیدن این‌ ایده‌های خلاقانه لذت‌بخش بود و مدیریت شهری با تمام وجود از این نوجوانان و جوانان حمایت می‌کند. این دانش‌آموزان به خوبی در طرح‌های خود بیان کردند که شهرداری تنها نهادی خدماتی نیست بلکه نهادی اجتماعی است که زمینه‌ای فراهم می‌کند تا نوجوانان و جوانان به مسائل مهم اندیشیده و خلاقانه برای رفع آنها طرح بدهند.
شهردار اصفهان تصریح کرد: تمام ایده‌های مطرح‌شده دغدغه‌های ما در شهرداری هم بوده است. در اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک قرار است کودکان و نوجوانان در اداره شهر سهیم باشند که این ایده‌ها بیانگر همین امر است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم بیان کرد: به سهم خود از تمام کسانی که خالق این رویداد به‌یادماندنی و اختتامیه آن بودند، تشکر می‌کنم.
علیرضا نصر رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: زمانی که در آموزش و پرورش بودم، یکی از پزشکان به من گفت شما به دانش‌‌آموزان درس می‌دهید اما درس زندگی نمی‌دهید چون نوجوانانی که نزد من می‌آیند حتی نمی‌توانند درباره بیماری خود به خوبی با من صحبت کنند. امشب که دیدم نوجوانان دانش‌آموز بسیار خوش‌بیان هستند و در ارائه مطالب تسلط دارند بسیار خوشحال شدم که به همین دلیل به دانش‌آموزان، مربیان آنها، مسئولان آموزش و پرورش و شهرداری که با هم‌افزایی چنین فضایی را ایجاد کردند تبریک می‌گویم.
همچنین مدیر آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان عدم مهارت‌آموزش را حلقه مفقوده آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی برای مهارت‌آموزی در تمام مقاطع و به‌ویژه در هنرستان‌ها انجام شده است و هم خانواده‌ها و هم مسئولان آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز مهارت‌آموزهای فنی و اجتماعی و مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نداریم.
محمدرضا ناظم‌زاده چهار سال گذشته را دوران طلایی همکاری آموزش و پرورش و شهرداری اصفهان دانست و بیان کرد: از شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر به‌خاطر همکاری‌های خوب‌شان تشکر می‌کنم.
 
صالح خشوعی رییس اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حاشیه این مراسم از نقش این سازمان در پروژه ردپا و برنامه های پیش رو چنین گفت: خانه جوان به عنوان مجری طرح توان هفت با توجه به رسالت اموزش کارافرینی و کسب و کار به شهروندان، که بر عهده دارد، اقدام به تولید محتواهای آموزشی با عناوین کارافرین پروری کودک و نوجوان، کارافرین پروری معلمان، کارافرین پروری والدین و کارافرین پروری مدیران به طور مجزا کرده است و پروژه ی ردپا را با همکاری اموزش و پرورش، سازمان پسماند و معاونت شهرسازی شهرداری به صورت پایلوت جهت تیم سازی و آموزش مباحث کارافرینی و کسب و کار به نوجوانان به مرحله ی اجرا رساند و در ادامه نیز چنین پروژه هایی را در دستور کار خواهد داشت.
مدیر هنرستان دخترانه نوایی نیز با بیان اینکه تعلیم و تربیت نباید محدود به خواندن و نوشتن باشد، گفت: نیاز، باید محور اصلی آموزش قرار گیرد و فراگیران در مواجهه با مسئله برای حل آن بکوشند و معلم فراتر از نقش خود، تسهیل‌گر فرآیند یادگیری باشد. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود دانش‌آموز با کسب تجارب عینی برای یادگیری سرسختانه بکوشد تا در فرآیند آموختن مسئله‌ای حل کند و با ارتقای انگیزه و اعتماد به نفس، به کرامتی دست می‌یابد که آبشخور توانمندی، توسعه فردی و اجتماعی در آینده خواهد بود.
میترا طحان خاطرنشان کرد: مصداق این امر در نخستین رویداد دانش‌آموزش ردپا با محوریت نقش نوجوان در شهر زیست‌پذیر جاری بود، نتیجه راهبردهای متعالی آموزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر پایه آن نقش مدرسه به‌عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محلی تعریف شده است.
در ادامه، مدیر هنرستان پسرانه ابوذر گفت: اینجا هستیم که بگوییم دانش‌آموزان ما چقدر توانمند هستند و چه نگاه زیبایی به زندگی دارند. ما هیچ ایده‌ای به دانش‌آموزان ندادیم و آنها با حضور در جامعه و مشاهده مسائل و مشکلات به ایده‌های خود رسیدند.
رحیم زرافشان اضافه کرد: در کشور میلیون‌ها منتقد داریم که نمی‌توانند پیشنهادی ارائه دهند اما این نوجوانان هم انتقاد کردند و هم با ایده‌های خود به این انتقادها پاسخ دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار