دکتر سید مهدی فرشادان در نطق میان دستور:
دکتر سید مهدی فرشادان نماینده مردم شریف شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی روز سهشنبه 18 خرداد ماه 1400 در نطق میان دستور خود در صحن مجلس شورای اسلامی در تحلیل عملکرد دولت روحانی طی 8 سال در کردستان گفت که اگر امروز در گفت وگو با رییس‌ دولت تدبیر و امید به زبان طنز روی آورده‌ام؛ به این دلیل است که ایشان زبان گفتمان ما( کُردها) را نفهمید!
کد خبر: ۹۶۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸ 09 June 2021
به گزارش تابناک کردستان، متن کامل نطق بدین شرح است:
نمایندگان محترم زبان‌ها نباید حتی یک نفر از شما در مدیریت اقتصادی آقای روحانی  دچار شک بشود! چرا که ایشان در شرایط تحریم اجازه نداد مردم دچار فقر گله‌ای شوند! سطح رفاه عمومی را به شدت افزایش داد و به مرحله رفاه گله‌ای رسانید! در مدت عمر ریاست جمهوری ایشان شکاف طبقاتی در ساختار جامعه به صفر رسید! قدرت خرید مردم افزایش گله‌ایی نشان می‌دهد و آنچه رسانه‌ها و مطبوعات در نقد مدیریت دولت تدبیر و امید بیان می‌کنند! آمار‌های واقعی نیستند بلکه شانتاژ و بی‌انصافی در حق دولت است!
نمایندگان اقوام و فرهنگ‌ها مطمئنم برخی از شما هنوز با ابعاد گسترده توانمندی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیگانه هستید! دولت آقای روحانی توزیع رانت‌های ارزی را به شیوه گله‌ای کنترل کرد! یارانه معیشتی را بطور عادلانه توزیع کرد! نوسانات در بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن و افسارگسیختگی اجاره‌بها را به نفع مستاجران کنترل کرده است!
نمایندگان محترم لازم است بدانید، عناوین دولتِ بدعهد، دولت شانتاژ و دولتِ ناکارآمد برازنده‌ی دولت حسن روحانی نیست! زیرا اِعمال سیاست‌های صحیحِ کشورداری ایشان، آسیب‌های جدی به طبقات محروم را دور کرده! شکاف طبقاتی را روز به روز کمتر کرده، شایعه خرید نان به صورت قسطی، یک دروغ تلخ است که باعث خنده‌ی ملیح رییس‌جمهور شده است! حتی اعتراض‌های اجتماعی در سال ۹۸ که یک اعتراض غیرگله‌ای بود، نتیجه سیاست‌های رییس‌جمهور نبود چراکه دولتمردان، خودشان صبح جمعه قضیه را فهمیده بودند!
آقای روحانی شما سیاستمدار بزرگی بودی! در دایره‌ی دسته بندیِ حزبی و جناحی گرفتار نشدی! فقط هم‌قطارانت را ندیدی! فراحزبی و فراجناحی عمل کردی! در یک کلام نگاه شما به اقتصاد و اشتغال کشور، نگاه گله‌ای نبود! نگاه شما به فرهنگ‌ها و اقوام ایرانی تبعیض‌آمیز نبود! ما کرد‌ها با چشم خودمان، حذفِ سیاست یک بام و دو هوای شما را درک کردیم! سیاست شما عین عدالت بود!
آقای رییس جمهورشما در تاریخ سیاسی این کشور جفا نکردی! شما از میان نخبگان و تحصیل‌کردگان کُرد، چندین سفیر و وزیر و معاون وزیر و مدیر در سطح ملی انتخاب فرمودی! شما معادن خام کردستان را به تاراج ندادی! سفره معیشت کُرد‌ها را ویژه نگاه کردی! چراکه از سرِ این سفره نان خوردی.
شما رای ۷۳ درصدی کُرد‌ها و اعتمادِ جمعیت جوانان کُرد زبان را که در نمایش تبلیغات انتخاباتی جناب عالی، به پیشوازت آمده بودند را به باد ندادی! کولبران کُرد را از کولبری رهانیدی، حق‌آبه مردمان کردستان را یکجا ادا کردی!
شما توانستید شعار اعتدال‌گرایی را در اذهان ملت ایران حک کنید! شما توانستید کلید و رنگ بنفش را برای همیشه در ذهن مردم ایران ماندگار کنید، حتی کلید شما یاد گرفته گله‌یی عمل کند، کلید شما همه‌ی در‌های باز را بست.
آقای روحانی شعار (علی برکت الله) شما نهادینه شد! جناب عالی بهترین رییس‌جمهور تاریخ بودی! چرا که وعده‌هایت در کردستان به صورت گله‌ای عملی شد! دست‌فروشی در کردستان ساماندهی شده و دست‌فروشان هر روز برای شما دعای خیر می‌کنند! کولبری در کردستان ساماندهی شده و چندین کارخانه‌ای که در سنندج و مریوان و بانه و شهر‌های کُردنشین، با (علی برکت الله) شما افتتاح شده! باعث شده کولبران در حین نماز برای شما دعای خیر کنند! خدمات بی‌نظیر شما در کردستان ازجمله توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه اقتصادی و رونق زیرساخت‌ها، توسعه معادن، سرمایه‌گذاری و رفع بیکاری در کردستان باعث شده دعای خیر مردم همیشه پشت سرتان باشد!
آیا خبر دارید که شما اسطوره تحولات بنیادین اقتصادی در کردستان هستی! سردار سازندگی واقعی شما هستید! زمانی کردستان را استانی محروم و عقب‌افتاده می‌شناختند؛ اما امروز از سایه دولت مرد عدالت خواهی مثل شما، کردستان در تراز استان‌های صنعتی و برخوردار کشور به شمار می‌رود!  
راه‌های کردستان، روزی قتلگاه و قصابخانه انسانی بود؛ اما امروز کریدور شمال - جنوب تکمیل شده و جاده‌های کردستان جزو امن‌ترین و استانداردترین راه‌های کشور است! راه روستایی ما هم به صورت گله‌ای دگرگون شده و هم‌اینک روستا‌های ما دروازه توسعه هستند! در دولت تدبیر و امید بود که چندین آزادراه در کردستان احداث شد! خلاصه مرگ و میر در جاده‌های کردستان به صفر رسیده و همین باعث شده که در همه حال، دعای خیر مردم استان پشت سرتان باشد!
شما دیپلمات تمام عیاری هستی که تاریخ به خود ندیده است! وزیر اقوام را از میان کُرد‌ها انتخاب کردی!   نام شما در تاریخ سیاسی کردستان جاودان خواهد ماند! (علی برکت الله) شما در حین افتتاح پروژه‌ها از یاد‌ها نخواهد رفت! شما کشتی به گِل نشسته اقتصاد را به آب انداختی!
آقای حسن روحانی آخرین حرف من با شما این است؛ همان اندازه که مردم کُرد از شما رضایت دارند! خداوند هم از شما راضی باشد! اگر امروز در گفتگو با رییس دولت تدبیر و امید به زبان طنز روی آورده‌ام؛ به دلیل این است که ایشان زبان گفتمان ما (کُردها) را نفهمید!
نمایندگان زبانها؛ رییس جمهور آینده ایران؛ رییس دولت آینده ایران امروز فرشادان در جایگاه نماینده با شما سخن نمی‌گوید؛ امروز در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، این صدای مردمان کُرد است، لباس مردمان کُرد است، زبان و فرهنگ مردمان کُرد است، زبان سیاسی کردهاست که با قاعده‌ی مدارا سخن می‌گوید.   امروز کردستان به رییس‌جمهور آینده هشدار می‌دهد؛ اگر می‌خواهید سبد رای‌تان را در کردستان پُرکنید؛ سبد وجدان، سبد وعده‌ها، سبد شعار‌ها و سبد اخلاق سیاسی‌تان را با خود به کردستان بیاورید. امروز کاندیداتوری که نمی‌خواهد کُرد‌ها را در سطح کلان سیاسی ببیند، شک نکنید که کُرد‌ها هم او را نخواهند دید.
رییس‌جمهور دولت بعدی ایران! صدای مطالبات کُرد‌ها را شفاف و صادقانه بشنوید؛ چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای سامان‌دادن به پدیده کولبری است که در دولت آقای حسن روحانی، اراده‌ای برای حلش وجود نداشت. چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای احداث کارخانه و کارگاه‌های تولیدی است. چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای توسعه ناوگان حمل و نقل است، تکمیل راه‌آهن و توسعه راه روستایی است، چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای پایه‌گذاری گفتمان توسعه محور در سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ گفتمانی بر مبنای دیده شدن کُرد‌ها در سطح ملی.
چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای رفع مشکلات اساسی ماموستایان اهل سنت است. چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای حل بیکاری است.
رییس جمهوری آینده ایران چانهزنی ما کُرد‌ها برای عبور از تبعیض است. چانهزنی ما برای این است که در سایهی قدرت نباشیم بلکه در متن باشیم. اگر می‌خواهید اعتماد کُرد‌ها را جلب کنید، نباید راه دولت روحانی را در پیش بگیرد، زیرا راه آن دولت، راه خلف وعده‌ها بود. چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای جبران است، چانه‌زنی ما کُرد‌ها برای جلوگیری از کوه‌خواری، زمین‌خواری و حق‌خوری است، چانه‌زنی ما کرد‌ها برای پیاده‌سازی عدالت است. عدالت در توزیع بودجه، عدالت در اجرای قانون، عدالت در توسعه‌یافتگی، عدالت در استخدام‌ها، عدالت در انتصاب‌ها، عدالت در شایسته‌سالاری، عدالت در بومیگزینی.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار