پیمان اسراری:
رئیس ستاد عدالت و کرامت سیدابراهیم رئیسی در کردستان گفت: یکی از بخش های مهم که در سال های اخیر در استان کردستان مورد غفلت قرار گرفت و دلیل بسیاری از عقب ماندگی های استان شده است، صنعت، معدن و تجارت و ناکارآمدی شدید در این بخش بوده است
کد خبر: ۹۷۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 14 June 2021
به گزارش تابناک کردستان پیمان اسراری رئیس ستاد عدالت و کرامت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: راستای حمایت از آقای رئیسی ستاد‌های بسیاری از سوی احزاب هم فکر و هم سو و همچنین مردم در سطح کشور ایجاد شده که همه تنها با یک هدف که ایجاد شور انتخاباتی و حضور حداکثری مردم در انتخبات است، فعالیت کرده و در کنار آن تلاش دارند تا خصوصیات و ویژگی‌های نامزد مورد حمایت خود را برای مردم و افکار عمومی تبیین کنند تا شاهد یک انتخاب اصلح در پست ریاست جمهوری باشیم.

وی افزود: خوشبختانه یک همدلی و همگرایی بسیار مناسب در بین ستاد‌های آقای رئیسی در کردستان وجود دارد که این می‌تواند فرصت مناسبی برای رسیدن به هدف مورد نظر که همان مشارکت حداکثری است، باشد.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان ادامه داد: بنده در سال‌های گذشته در پست‌های مهم اقتصادی استان حضور داشته و به واسطه اینکه سال‌ها نیز به عنوان مدیر سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به مردم این استان خدمت کرده ام، امروز بدون هیچ سهم خواهی مسئولیت ستاد آقای رئیسی را پذیرفته ام تا ظرفیت‌ها و مشکلات منطقه را که با آن‌ها کاملا آشنایی دارم را بتوانم به دولت آینده منتقل کنم.

اسراری یادآور شد: اگر به شاخص‌های آماری مستندی که موجود است به خوبی نگاه کنیم می‌بینیم که جایگاه کردستان در ۸ سال گذشته در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت در کجا قرار داشته و امروز در کجا قرار گرفته است و همین امر باعث شده برای حل این نگرانی و دغدغه‌ها به این عرصه قدم گذاشته تا شاید بتوانیم بخشی از مشکلات را رفع و به جایگاه واقعی خود و توسعه کردستان برسیم.

کردستان دارای یک عقب ماندگی تاریخی است

وی بیان کرد: استان کردستان نسبت به سایر استان‌های کشور دارای یک عقب ماندگی تاریخی در زمینه‌های مختلف است که همنطور که حاصل چندین سال مدیریت ناکارآمد و ناصحیح است، اصلام و بهبود آن نیز نیازمند چندین سال کار و تلاش است.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان گفت: در مقطعی که ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه استان‌ها در دولت‌های گذشته ایجاد شده بود، مدیران کردستان نتوانستند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و امروز استان‌هایی که از این ظرفیت‌ها بهره گرفتند را می‌بینیم که چگونه به توسعه دست یافته و در کجا قرار دارند.

اسراری اظهار کرد: اگر امروز به شعار محوری آقای رئیسی که همان عدالت و کرامت است، نگاه کنیم می‌بینیم که مردم کردستان در هر ۲ حوزه بیش از مردم سایر نقاط کشور نیازمند توجه در این حوزه‌ها هستند و در صورت رئیس جمهور شدن ایشان می‌توان این امید را داشت که در این شاخص‌ها به توسعه برسیم.

وی افزود: امروز تمام نخبگان و نمایندگان افکار عمومی که همان رسانه‌ها هستند بر این مسئله واقفند که جامعه ما در کردستان نیازمند تغییر است و امروز اگر می‌خواهیم ۸ سال فلاکت بار وضعیت کشور و به تبع آن کردستان را جبران کنیم نیاز داریم که کسی در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد که بتواند شاخص‌های توسعه‌ای کردستان که در این مدت روند نزولی را طی کرده اند را به نقطه اول خود بازگرداند که برنامه‌های آقای رئیسی در این رابطه بسیار نزدیک‌تر از برنامه سایر نامزد‌های ریاست جمهوری است.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته یک نظام تدبیر در کشور وجود داشت امروز جایگاه کردستان در شاخص‌های مختلف در این نقطه‌ای که در آن قرار داریم، قرار نداشت و مردم در این وضعیت اقتصادی گرفتار نبودند.

توسعه اقتصاد مرزی مهمترین شاخص توسعه‌ای کردستان

اسراری یادآور شد: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌ای کردستان، توسعه اقتصاد مرزی است و بدون شک این استان با توسعه فعالیت‌های مرزی می‌تواند از این وضعیت خارج شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از شاخص‌های توسعه‌ای کردستان بخش خدمات است و بر اساس آمار‌های موجود ۶۷ درصد از تولیدات ناخالص داخلی استان در حوزه خدمات رقم خورده و حوزه‌های صادرات، گردشگری و هتلداری می‌تواند وضعیت اقتصادی استان را بهبود بخشد.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان گفت: واقعا اگر به عملکرد دولت در طول ۸ سال گذشته تنها در این ۲ حوزه نگاه کنیم می‌بینیم که هیچ دستاوردی نداشته و حتی زیرساخت‌هایی که پیش از روی کار آمدن این دولت ایجاد شده بود نیز امروز بلااستفاده مانده و نتوانسته به عنوان موتور محرکه اقتصاد مرزی کردستان مورد استفاده قرار گیرد.

اسراری اظهار کرد: یکی از مهمترین کارگروه‌هایی که می‌تواند در حوزه اقتصاد مرزی بسیار تاثیرگذار باشد، کارگروه توسعه صادرات است که اگر نگاهی به عملکرد این کارگروه بیاندازیم می‌بینیم که در کردستان حتی یک مصوبه که بتواند ظرفیت‌های مرزی استان را فعال کند وجود ندارد.

وی افزود: تا پیش از فعالیت این دولت هر ماه بین مسئولان استان کردستان و اقلیم کردستان عراق اجلاسی برگزار می‌شد و یا تبادل هیئت‌های تجاری صورت می‌گرفت و زیرساخت‌های بسیاری نیز برای گسترش فعالیت‌های تجاری مهیا شده بود، اما امروز می‌بینیم نه تنها این زیرساخت‌ها توسعه نیافته اند حتی بخشی از آن‌ها از بین رفته است.

کارگروه توسعه صادرات کردستان غیرفعال است

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان ادامه داد: در حوزه صادرات، مرز‌های رسمی، اقتصاد، مبادلات تجاری و دیگر حوزه‌ها دستاورد‌های بزرگی به دست آمده بود، اما امروز شاهد هستیم که بزرگترین کارگروه توسعه‌ای استان که همان کارگروه توسعه صادرات است، در سال تنها ۴ جلسه برگزار می‌کند که آن هم هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

اسراری یادآور شد: امروز کردستان از این همه ناکارآمدی مدیریتی رنج می‌برد و امیدواریم با تشکیل یک نظام تدبیر بتوان بخشی از این کمبود‌ها را جبران کرد هر چند که اعتقاد داریم بخشی از این مشکلات نیز ناشی از تحریم‌های به وجود آمده در دوران ریاست جمهوری ترامپ بوده است.

وی بیان کرد: نمی‌توان انکار کرد که این مسائل در مشکلات اقتصادی ایران و به تبع آن کردستان تاثیرگذار نبوده است، اما امروز واقعا نیازمند یک تغییر بزرگ در بحث مدیریت و نظام تدبیر کشور هستیم و امیدواریم با حضور آقای رئیسی این تغییر شکل بگیرد.

مشارکت در انتخابات روند توسعه را تسریع می‌بخشد

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان گفت: یکی دیگر از بحث‌های مهم در حوه انتخابات، افزایش میزان مشارکت است که با توجه به تبلیغات منفی که به راه افتاده که مردم در انتخابات شرکت نکنند، یکی از استان‌هایی که بزرگترین آسیب‌ها را می‌بیند، استان کردستان است چرا که می‌تواند فرصت بهره گرفتن از شاخص‌های توسعه‌ای را باز هم از دست بدهد.

اسراری اظهار کرد: مردم باید بدانند که چه آنان در انتخابات شرکت کنند و یا اینکه شرکت نکنند، انتخابات در کشور برگزار می‌شود و در آینده استان‌هایی که سهم بالاتری در مشارکت انتخاباتی نیز داشته اند می‌توانند بیشتر از سایر استان‌ها مطالبه گری داشته باشند.

وی افزود: رسانه‌ها و همه افراد باید در افزایش مشارکت مردمی کمک کنند چرا که زیبنده کردستان نیست که شاخص مشارکت پائینی را داشته باشد و در این راه خبرنگاران نقش موثری در فرهنگ سازی و آگاهی‌سازی دارند و باید بتوانند مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کنند.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان ادامه داد: جریان عدالت و کرامت در کردستان به عنوان یک جریان مردمی مطالبه‌گر استمرار خواهد یافت و سعی دارد بعد از انتخابات نیز برای پیگیری مطالبات مردمی فعالیت کنیم در حوزه‌های مختلف دغدغه‌های استان را رصد کرده و پیگیر این مطالبات باشیم.

اسراری یادآور شد: فضای حاکم بر کشور نیازمند تغییر است و با توجه به سابقه درخشانی که از آقای رئیسی در قوه قضائیه همه بر آن واقف هستند، بدون شک این تغییر رقم خواهد خورد و شاهد توسعه شاخص‌های کردستان خواهیم بود.

معاون واگذار شده کردستان ارزش افزوده‌ای برای استان ندارند

وی در خصوص مشکلاتی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به واسطه مدیریتی ناصحیح در طول ۴ سال گذشته در استان ایجاد شده نیز بیان کرد: امروز ما دغدغه‌های مردم کردستان را در حوزه‌های معدن، صنعت و شاخص‌های اقتصادی شناسایی کرده و در صورت پیروزی در این این انتخابات در اختیار آقای رئیسی قرار می‌دهیم.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان گفت: در حوزه معادن دو کار اساسی که باید انجام دهیم شناسایی و احصای ظرفیت‌های جدید است و کار دیگر این است که نحوه واگذاری معاون را بازنگری کنیم تا مشخص شود معاون با ارزش استان به چه نحوی و به چه کسانی واگذار شده است که مشخص شود در نهایت واگذاری این معادن تبدیل به ارزش افزوده برای کردستان شده یا خیر؟

اسراری اظهار کرد: ایجاد زنجیره فرآوری محصولات معدنی نیز یکی دیگر از کار‌های اساسی است که باید در این حوزه صورت گیرد هر چند که در سال‌های گذشته زیرساخت‌های ایجاد این صنایع فراهم شد، اما تا امروز نتوانسته ایم آن‌ها را فعال و از آن‌ها بهره بگیریم.

وی افزود: در حوزه صنایع نیز از لحاظ شاخص‌های صنعتی نسبت به کشور بسیار عقب هستیم چرا که در چند سال گذشته تلاشی برای بالا بردن این شاخص‌ها صورت نگرفته و نیاز است در استان واحد‌های صنعتی پایین دستی پتروشیمی احداث شود که بدون شک می‌تواند یک حجم سرمایه گذاری عظیم و ارزش افزوده را برای استان ایجاد کند.

ایجاد صنایع تبدیلی ضرورت توسعه حوزه کشاورزی

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی یکی دیگر از کار‌هایی است که باید در این بخش تقویت شود چرا که علیرغم تولیدات بسیار در حوزه کشاورزی هیچ محصولی به صورت فرآوری شده روانه بازار نشده و در نهایت هم ارزش افزوده‌ای برای استان ایجاد نمی‌کند.

اسراری یادآور شد: در حوزه اقتصاد مرزی نیز نیازمند تقویت تعامل با اقلیم کردستان عراق هستیم و باید سرمایه گذاری و مبادلات تجاری با این منطقه را گسترش دهیم و در کنار آن هم از ظرفیت‌های مناطق منفصل آزاد بانه و مریوان و منطقه ویژه اقتصادی بانه بهره بگیریم تا بتوان سرمایه گذاران بزرگی را در این مناطق مستقر کرد تا ارزش افزوده آن به کردستان برسد.

وی بیان کرد: امروز متاسفانه کارکرد‌های این مناطق به گونه‌ای تعریف شده اند که تنها در حد یک شعار می‌توان از این مناطق استفاده کرد و هیچ کارکرد صنعتی و توسعه‌ای را برای کردستان در صورت اینگونه فعالیت نخواهد داشت.

رئیس ستاد عدالت و کرامت آقای رئیسی در کردستان گفت: مرز سیرانبند بانه نیز علیرغم اینکه به عنوان یک مرز رسمی معرفی شده، اما تنها یک شعار نمادین است و نیازمند یک کارگروه است تا با تعامل با دولت مرکزی عراق بتواند به طور دائم به یک مرز رسمی تبدیل شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار