عضو شورا:
عضو شورای اسلامی شهر تهران از آنچه سنگ اندازی شهردار در مسیر سمن‌سراها دانست، به وی تذکر داد و گفت: شهردار تهران که هیچ قدم مثبتی برای رونق فعالیت اجتماعی در شهر بر نداشته است، حال گام را یک قدم فراتر گذاشته و وقتی شورا در این مسیر پیشقدم می‌شود، کارشکنی می‌کند.
کد خبر: ۹۷۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ 15 June 2021

حجت نظری، روز سه شنبه در جریان سیصد و دومین جلسه شورای شهر، با ارایه تذکر به شهردار تهران پیرامون سنگ‌اندازی‌ها در مسیر کمک به جامعه مدنی و توسعه سمن‌سراها ، گفت: حتما می‌دانید که در این دوره، سمن‌سراها برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری ایجاد شده و می‌تواند در حوزه فعالیت‌های مدنی شهر تهران، نقشی هم‌ردیف فرهنگسراها ایفا کند و ماندگار شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه توسعه سمن سراها با برخی تنگ‌نظری‌ها و اقداماتی عجیب از سوی شهرداری تهران روبه‌رو شده است، گفت: سمن‌سراها فضایی اشتراکی است که در هر منطقه از شهر تهران، به سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داده می‌شود و می‌تواند بسیاری از مشکلات فعالان مدنی و سازمان‌های مردم نهاد را در تامین محل فعالیت و برگزاری رویدادها حل و فصل کند.

نظری افزود: ستاد سمن‌ها به استناد مصوبه تشکیل خود برای حل این مشکل اقدام به تدوین برنامه راه‌اندازی سمن‌سراها در مناطق ۲۲گانه کرد که از میان املاک در اختیار شهرداری تهران که بدون استفاده هستند و املاکی که بازپس گرفته شده است، یک ساختمان در هر منطقه طی تفاهم‌نامه‌ای، بدون هیچ‌گونه واگذاری و جابجایی مالکیت یا منفعت، به سمن‌سرا اختصاص پیدا کند.

وی افزود: ملک در اختیارشهرداری منطقه باقی خواهد ماند -همچون دیگر فضاهای اداری خود، منتها این‌بار با کاربری متفاوت- و از آن ساختمان بهره‌برداری خواهد شد که این، به هیچ‌عنوان مشمول بند ۶ ماده ۵۵ نمی‌شود.

به گفته وی، شهردار تهران تصور درستی از اتفاقی که در حال رقم خوردن است نداشته و ایشان تصور کرده است که شهرداری باید ملکی را واگذار کند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: شهردار تهران در سال ۹۹ ابتدا بدون کسب اطلاع از چند و چون این اتفاق مهم، بدون درک شرایط و لزوم حل این مشکل و تاثیرات اجتماعی آن، در جلسه شورای شهرداران اعلام می‌کند که با ستاد سمن‌ها در این زمینه همکاری نشود.

وی تاکید کرد: جالب است زمانی که پولی به جشنواره فجر دادند و املاکی را واگذار کردند، شهردار تهران مصوبه شورا نگرفت اما در مورد سمن سرا و جامعه مدنی درخواست مصوبه شورا کرد. به ویژه آنکه برای ایجاد الزام قانونی، شورای شهر در بودجه سال ۱۴۰۰ در هر منطقه مبلغی را با عنوان راهبری و مدیریت سمن سرا اختصاص داد تا دیگر بهانه‌ای برای سرباز زدن از کارکردن باقی نماند.

وی افزود: با وجود مصوبه شورا و نیز عدم واگذاری املاک، مجددا چند روز قبل شهردار تهران به مناطق اعلام کرده است که این کار انجام نشود.

نظری گفت: آیا شهردار تهران متوجه اثرات اجتماعی و وجهه شورای پنجم و مدیریت شهری در میان فعالان اجتماعی نیست؟ آیا وجهه شورا برایشان اهمیتی دارد؟

وی تاکید کرد: به چه حقی وقتی شورای شهر الزام قانونی با ردیف و بودجه مشخص برای شهرداری تعیین می‌کند، شهردار صراحتاً دستور عدم اجرا می‌دهد؟ آیا این حد از تلاش برای کارنکردن کمی عجیب نیست؟

وی تاکید کرد: همچنین شهردار تهران که هیچ قدم مثبتی برای سمن‌ها و رونق فعالیت اجتماعی در شهر بر نداشته است، حال گام را یک قدم فراتر گذاشته و وقتی شورا خودش پیشقدم می‌شود، کارشکنی هم می‌کند؟

نظری، به اعضای شورا نیز درباره لزوم اعاده حیثیت این نهاد در قبال وجهه‌ای که از شورای پنجم درمیان فعالان اجتماعی با این کار خراب می‌شود، هشدار داد.

خداکرمی: سمن سراها باید به صحن شورا بیاید

درپی تذکر حجت نظری، ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع سمن سراها باید در صحن شورای شهر تصویب شود، نسبت به تذکر نظری پاسخ داد.

اما حجت نظری در پاسخ به وی توضیح داد که موضوع سمن سراها و اعتبار آن در بودجه شورا تصویب شده است.

نظری عنوان کرد: حرف غیر منطقی شهردار در عدم اجرای بودجه حرف دیگری است وقتی بودجه را مصوب می‌کنیم اراده در این است که این اتفاق بیفتد.

وی به عنوان نمونه گفت: وقتی ردیف بودجه ای برای رفت و روب شهر می گذاریم؛ آیا شهردار تهران باید رفت و روب در فلان منطقه را مجدداً در صحن شورای شهر مطرح و مصوب بگیرد؟

وی تأکید کرد: وقتی شورای شهر ردیف بودجه گذاشته و شهرداری عمل نکرده است، یعنی دنبال کار نکردن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار